INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
Skale Inteligencji dla Dorosłych Davida Wechslera: WAIS-R (Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised z 1981 r.) oraz WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale z 1997 r.) należą, obok projekcyjnego testu plam atramentowych Hermanna Rorschacha i kwestionariusza osobowości MMPI do najczęściej stosowanych w światowej diagnostyce psychologicznej testów. Cieszą się one także dużym uznaniem polskich psychologów – także i tych zajmujących się diagnostyką kliniczną. Przez całe lata dużą popularnością cieszyła się pierwsza wersja Skali Inteligencji z 1939 r.: Wechsler-Belevue Intelligence Scale, która już w drugiej połowie lat czterdziestych ubiegłego wieku była, aczkolwiek dość powierzchownie i bez polskich norm, udostępniona polskim psychologom. Dopiero jej trzecia wersja z 1981 r.: WAIS-R doczekała się pierwszej pełnej polskiej adaptacji kulturowej i normalizacji (w 1996 r.) i pod nazwą WAIS-R(PL) jest powszechnie stosowanym w naszym kraju testem inteligencji adresowanym do osób dorosłych (powyżej 16. roku życia). Prace adaptacyjne prowadzone były przez zespół psychologów z Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu pracujący pod kierunkiem Jerzego Brzezińskiego i Elżbiety Hornowskiej. Prof. E. Hornowska (z Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu) jest najwybitniejszym polskim znawcą testowego pomiaru inteligencji, a w szczególności Wechslerowskich Skal Inteligencji. Z zakresu tej problematyki napisała znaczące prace naukowe. Z kolei WAIS-III stanowi ostatnią, czwartą wersję tej Skali. Problematyka diagnostyki inteligencji za pomocą Wechslerowskich Skal Inteligencji wchodzi w zakres kształcenia psychologów na polskich uniwersytetach oraz szkolenia podyplomowego. Wechslerowskie Skale Inteligencji znajdują się w podręcznym „instrumentarium” każdej pracowni i poradni psychologicznej.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Metodologia badań psychologicznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-129-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rezydencja na skale
do koszyka
Skala postaw Być i Mieć
do koszyka
Skala podatkowa, ryczałt czy podatek...
do koszyka
Uczta pod Wiszącą Skałą
do koszyka
Atrakcyjność inwestycyjna Polski....
do koszyka
Egzamin MCITP 70-647 Administrowanie...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. WYBRANE PROBLEMY ZWIĄZANE Z DIAGNOZĄ MOŻLIWOŚCI INTELEKTUALNYCH | 13 |
Rozdział 1. Kontrowersje wokół pomiaru inteligencji | 13 |
Rozdział 2. Problemy psychologiczne i społeczne związane z testowym badaniem poziomu inteligencji | 18 |
CZĘŚĆ II. SKALE INTELIGENCJI JAKO NARZĘDZIE PSYCHOMETRYCZNE | 29 |
Rozdział 3. Skale Inteligencji Davida Wechslera dla dorosłych | 29 |
3.1. Koncepcja Skali Inteligencji | 29 |
3.2. Dewiacyjny iloraz inteligencji | 33 |
3.3. Od W-B-I do WAIS i WAIS-R | 35 |
3.4. Polskie adaptacje Skali Inteligencji | 38 |
Rozdział 4. Skala WAIS-III | 42 |
4.1. Skala WAIS-III na tle WAIS-R | 44 |
4.2. Nowe testy Skali WAIS-III i sposób prezentacji wyników Skali | 49 |
Rozdział 5. Własności psychometryczne Skal Inteligencji | 58 |
5.1. Rzetelność Skal | 58 |
5.2. Trafność Skal | 61 |
5.3. Analizy czynnikowe | 64 |
Rozdział 6. Charakterystyka poszczególnych testów Skali WAIS-R oraz polska adaptacja kulturowa | 70 |
6.1. Wiadomości | 71 |
6.2. Powtarzanie Cyfr | 74 |
6.3. Słownik | 77 |
6.4. Arytmetyka | 82 |
6.5. Rozumienie | 85 |
6.6. Podobieństwa | 89 |
6.7. Braki w Obrazkach | 93 |
6.8. Porządkowanie Obrazków | 96 |
6.9. Klocki | 99 |
6.10. Układanki | 103 |
6.11. Symbole Cyfr | 106 |
6.12. Podsumowanie | 109 |
CZĘŚĆ III. MOŻLIWOŚCI DIAGNOSTYCZNE SKAL INTELIGENCJI | 115 |
Rozdział 7. Interpretacja psychometryczna wyników Skali Inteligencji | 115 |
7.1. Skala wyników przeliczonych | 115 |
7.2. Klasyfikacja wartości ilorazów inteligencji | 116 |
7.3. Standardowy błąd pomiaru i jego wykorzystanie w interpretacji wyników | 118 |
7.4. Interpretacja profilowa wyników | 122 |
Rozdział 8. Skala Inteligencji w świetle wybranych teorii inteligencji | 127 |
8.1. Koncepcja inteligencji Davida Wechslera | 128 |
8.2. Teoria czynnika ogólnego g Charlesa Spearmana | 130 |
8.3. Teoria Raymonda B. Cattella i Johna Horna | 134 |
8.4. Model struktury intelektu Joya Paula Guilforda | 138 |
8.5. Klasyfikacja A. Bannatyne’a | 142 |
Rozdział 9. Wykorzystanie Skali WAIS-R i WAIS-III w diagnozie klinicznej | 143 |
9.1. Trudności w uczeniu się | 144 |
9.2. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi | 145 |
9.3. Upośledzenie umysłowe | 147 |
9.4. Organiczne uszkodzenie mózgu | 149 |
9.5. Obniżanie się poziomu inteligencji wraz z wiekiem | 151 |
9.6. Choroba Alzheimera | 154 |
9.7. Schizofrenia | 157 |
Literatura | 161 |