POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Transformacje systemowe oraz przemiany społeczno-ekonomiczne w każdym okresie funkcjonowania społeczeństwa, a tym bardziej w dobie społeczeństwa wiedzy, wiążą się z reformami edukacyjnymi. Każda reforma w edukacji wyłania nadzieje jej twórców i realizatorów na lepsze jutro oraz satysfakcję po stronie podmiotów procesów edukacyjnych, a zwłaszcza nauczycieli, uczniów i ich środowisk rodzinnych. Jest to oczywiste i byłoby wszystko w porządku, gdyby w rzeczywistości każda reforma oświatowa sprawiała w następstwie poprawę jakości kształcenia i wychowania. Badania wskazują jednak, że często nie jest tak, co z kolei prowadzi do różnorodnych modyfikacji pierwotnie ustalonych założeń danej reformy urzeczywistnianego systemu kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi oraz uczącą się młodzieżą. Stąd też na szczególne zaakcentowanie w tym miejscu zasługuje idea wyrażona przez Profesora Kazimierza Denka pod nazwą „toczącej się reformy”.
W modelu kształcenia opartym na organizowaniu czynności uczenia się (studiowania) oraz na współdziałaniu role nauczyciela przybierają specyficzne właściwości kompetentnego mentora, czyli jednocześnie opiekuna, przywódcy i doradcy wobec uczącej się jednostki lub grupy, a podstawowa rola nauczyciela pozwala na utożsamianie go z rolą „mentora zmiany”. (…)
W poszukiwaniu modelu współczesnej edukacji niezbędna, a nawet konieczna, jest pierwszoplanowa zmiana w obszarze edukacji nauczycieli w dialogu – edukacja oparta na zaufaniu, autentycznym autorytecie i wspólnej misji. Niezmiernie ważna i istotna jest przy tym gotowość każdego dobrego nauczyciela i nauczyciela nauczycieli do podejmowania pewnego ryzyka związanego ze współodpowiedzialnością za efekty pracy innych osób.
(…) warto zwrócić uwagę, że poza wykorzystaniem wsparcia i doświadczenia ze strony specjalistów-liderów zmiany, wskazane jest wdrażanie w edukacji nauczycieli oraz w edukacji w ogóle systemu wzmacniającego proces naturalnego mentoringu. Rozwiązania o charakterze organizacyjnym stawiają wymagania, żeby systematycznie rozszerzać rzesze osób kompetentnych do sprawowania funkcji „prawdziwych” i lubianych przez uczniów (studentów) mentorów. Tak więc w imię dobrej edukacji jutra nieuchronnie należy z odpowiedzialnością i kompetencyjnością urzeczywistniać wyzwanie określone w tytule. Współczesna edukacja coraz bardziej wymaga od jej realizatorów stosowania formuł i norm odnoszących się do strategii polegających na dostosowywaniu (się) oraz na skutecznej innowacyjności.
Jan Grzesiak
(frag. Wstępu)
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 225 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wyższa Szkoła Humanitas |
ISBN-13 | 978-83-64788-26-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Jan Grzesiak | 13 |
Część I. Problemy współczesnej edukacji | |
Franciszek Bereźnicki | |
Rozważania wokół dydaktyki akademickiej Kazimierza Denka | 19 |
Wojciech Kojs | |
Edukacyjne problemy zaufania, zwątpienia i nadziei | 27 |
Bogdan Szulc | |
Dylematy metodologiczne w kontekście badań edukacyjnych | 43 |
Maria Kocór | |
Nauczyciel jako sprawca i ofiara kryzysu oświatowego w Polsce | 55 |
Magdalena Gurdek | |
Obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego przez dyrektorów szkół i przedszkoli jako instrument wpływający na kształt „Edukacji jutra” | 71 |
Część II. System edukacyjny w obliczu potrzeb osób z deficytami rozwojowymi | |
Iwona Durek-Sypek, Ewa Gawlik | |
Świat idealny – system wsparcia dla osób niepełnosprawnych | 87 |
Beata Matusek | |
Uczeń z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego w szkole masowej | 103 |
Część III. Animacja kulturalno-oświatowa w edukacji jutra | |
Anna Maria Żukowska | |
Akcja plastyczna w edukacji. Geneza i rozwój problematyki | 119 |
Edward Nycz | |
Działalność animacyjna placówek kulturalno-oświatowych na pograniczu | 129 |
Część IV. Aktywność ruchowa w środowisku wodnym | |
Wojciech Wiesner, Anna Kwaśna | |
Aksjologiczne aspekty edukacji pływackiej i ratowniczej | 143 |
Anna Kwaśna, Karolina Zatoń | |
Wartości w wychowaniu do aktywności ruchowej w środowisku wodnym | 157 |
Część V. Uniwersytet – obowiązki dydaktyczne a uczestnictwo w życiu społecznym | |
Ewa Augustyniak | |
Obchody 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego jako przejaw silnej kultury organizacyjnej wyższej uczelni | 171 |
Jan Grzesiak | |
Kształtowanie kompetencji badawczych studentów w toku studiów nauczycielskich – w kontekście dydaktyki szkoły wyższej | 183 |
Ewa Kraus | |
Praktyka zawodowa jako nieodzowny element kształcenia kompetencji pedagogicznych | 199 |
Sabina Wieruszewska-Duraj | |
Mobilność nauczycieli akademickich w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych | 207 |
Varia. Jubileusz prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej | |
Kazimierz Denek | |
Sylwetka prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej | 217 |
Biogram prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowa | 219 |
Spis publikacji prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowa | 223 |