POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
Monografia zawiera syntezę rozważań teoretycznych i wyników badań empirycznych polskich i zagranicznych autorów na temat relacji rodziców z dorastającymi dziećmi. Wśród zagadnień dotyczących uwarunkowań nieporozumień występujących między wspomnianymi grupami Ewa Gurba zarówno przedstawia znane tematy z literatury przedmiotu, wzbogacając je wynikami własnych poszukiwań badawczych, jak i podejmuje problemy nowe, takie jak rola międzypokoleniowych różnic światopoglądowych w pojawianiu się konfliktów w rodzinie. Na szczególną uwagę zasługuje ostatnia część monografii zawierająca praktyczne propozycje wyciszenia międzypokoleniowych nieporozumień.
Niniejsza monografia przynosi całościowe spojrzenie na relację międzypokoleniową w rodzinie, stanowiąc cenne źródło informacji dla badaczy rodziny i młodzieży w okresie dorastania. Jednocześnie inspiruje do dyskusji, podejmowania dalszych badań i odkrywania nowych tematów oraz poszukiwania nowych wyjaśnień już funkcjonujących tez.
Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej
Książka wnosi istotny wkład w wiedzę o adolescencji, a przy okazji o pokoleniu rodziców, czyli o średniej dorosłości, i będzie ważnym źródłem informacji psychologicznej zarówno dla pracowników nauki, jak i dla rodziców oraz młodzieży wyrażającej potrzebę refleksji nad sobą, nad światem i poszukującej sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Z recenzji dr hab. Ludwiki Wojciechowskiej
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 382 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3493-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Szczęśliwe nieporozumienie
do koszyka
Szczęśliwe nieporozumienie
do koszyka
Świąteczne nieporozumienie
do koszyka
Świąteczne nieporozumienie
do koszyka
Dorastanie w rodzinach z problemem...
do koszyka
Dorastanie bez lęku
do koszyka
Dorastanie osób z niepełnosprawnością...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział 1. Charakterystyka relacji dorastających dzieci z rodzicami | 15 |
1.1. Relacje rodzice–dorastające dzieci z perspektywy ujęcia systemowego | 17 |
1.2. Rozwój młodzieży i jej relacje z rodzicami w kontekście modelu Selekcji–Optymalizacji–Kompensacji (SOC) Paula Baltesa | 22 |
1.3. Relacje nastolatków z rodzicami w ujęciu interakcyjnym | 25 |
1.4. Konflikt jako najczęściej opisywana forma interakcji rodziców z dorastającymi dziećmi | 40 |
1.5. W kierunku modelu uwarunkowań relacji rodziców z dorastającymi dziećmi – propozycja własna | 48 |
1.6. Konflikty młodzieży z rodzicami w świetle badań własnych | 53 |
1.6.1. Metodyka badań własnych | 54 |
1.6.2. „Dziedziny konfliktowe” między rodzicami a nastolatkami wyróżnione metodą analizy czynnikowej | 55 |
1.6.3. Nieporozumienia z rodzicami w ocenie młodzieży i rodziców | 56 |
1.6.4. Najbardziej i najmniej konfliktorodne dziedziny relacji z rodzicami w ocenie nastolatków | 60 |
1.6.5. Obraz nieporozumień z rodzicami w percepcji młodzieży gimnazjalnej i licealnej | 62 |
1.6.6. Różnice płciowe w zakresie częstotliwości i nasilenia nieporozumień z rodzicami w poszczególnych dziedzinach konfliktowych | 64 |
1.6.7. Zmiana w relacjach z rodzicami w ocenie młodzieży gimnazjalnej i licealnej | 66 |
1.6.8. Charakterystyka relacji rodziców z dorastającymi dziećmi – dyskusja wyników | 68 |
1.7. Podsumowanie | 72 |
Rozdział 2. Biologiczne uwarunkowania relacji nastolatków z rodzicami | 73 |
2.1. Dojrzewanie biologiczne źródłem zmian w relacjach rodziców z dorastającymi dziećmi | 73 |
2.2. Cechy temperamentu biologicznym czynnikiem określającym jakość relacji nastolatków z rodzicami | 84 |
2.3. Związek cech temperamentu dorastających z jakością relacji z rodzicami w świetle badań własnych | 86 |
2.3.1. Metodyka badań własnych | 88 |
2.3.2. Związek cech temperamentu młodzieży ze wskaźnikami ich relacji z rodzicami w percepcji nastolatków | 89 |
2.3.3. Związek cech temperamentu młodzieży ze wskaźnikami ich relacji z rodzicami w percepcji rodziców | 97 |
2.3.4. Znaczenie cech temperamentu nastolatków dla jakości ich relacji z rodzicami – dyskusja wyników | 102 |
2.4. Podsumowanie | 104 |
Rozdział 3. Zmiany w procesach poznawczych nastolatków źródłem nieporozumień z rodzicami | 107 |
3.1. Zmiany w procesach przetwarzania informacji u adolescentów | 108 |
3.2. Myślenie formalno-operacyjne nową jakością rozumowań nastolatków | 109 |
3.3. Adaptacyjny charakter myślenia postformalnego | 114 |
3.4. Zmiany w postawie epistemicznej młodzieży i ich znaczenie w interakcjach społecznych | 117 |
3.5. Reprezentacje umysłowe młodzieży i rodziców wybranych aspektów świata społecznego | 121 |
3.6. Zdolności umysłowe młodzieży i rodziców jako predyktory jakości ich wzajemnych relacji na podstawie badań własnych | 124 |
3.6.1. Metodyka badań własnych | 125 |
3.6.2. Charakterystyki myślenia młodzieży i jej rodziców na podstawie badań własnych | 126 |
3.6.3. Zdolności poznawcze młodzieży i jej rodziców – dyskusja wyników | 131 |
3.6.4. Związki zdolności poznawczych adolescentów z jakością ich wzajemnych relacji na podstawie ocen tych relacji dokonanych przez młodzież | 133 |
3.6.5. Udział cech myślenia młodzieży w zmienności wskaźników ich relacji z rodzicami według ocen rodziców | 137 |
3.6.6. Związek zdolności poznawczych młodzieży z jakością relacji z rodzicami – dyskusja wyników | 140 |
3.6.7. Cechy temperamentu młodzieży jako moderator związku ich zdolności umysłowych z jakością relacji z rodzicami | 142 |
3.6.8. Cechy temperamentu młodzieży jako moderator związku ich zdolności umysłowych z jakością relacji z rodzicami – dyskusja wyników | 158 |
3.6.9. Rozumowanie rodziców czynnikiem warunkującym jakość ich relacji z nastolatkami | 160 |
3.7. Udział rozumowania rodziców w kształtowaniu się ich relacji z nastolatkami – interpretacja wyników badań własnych | 168 |
3.8. Podsumowanie | 170 |
Rozdział 4. Proces budowania tożsamości przez dorastających i jego znaczenie dla relacji rodzice–dzieci | 173 |
4.1. Okres dorastania czasem budowania własnej tożsamości | 173 |
4.2. Uwarunkowania i funkcje tożsamości w rozwoju nastolatków | 177 |
4.3. Rozwój tożsamości dorastających w kontekście ich relacji z rodzicami | 183 |
4.4. Związek buntu młodzieńczego ze stylami tożsamości – badania własne | 192 |
4.4.1. Metodyka badań własnych | 193 |
4.4.2. Charakterystyka buntu młodzieńczego i stylów tożsamości badanej młodzieży | 193 |
4.4.3. Związek między poziomem buntu młodzieńczego a stylami tożsamości młodzieży | 196 |
4.4.4. Udział buntu młodzieńczego w kształtowaniu relacji adolescentów z rodzicami – badania własne | 199 |
4.4.5. Związek stylów tożsamości adolescentów z jakością ich relacji z rodzicami – badania własne | 201 |
4.4.6. Udział stylów tożsamości w powstawaniu nieporozumień rodziców z nastolatkami w różnych fazach ich dorastania | 210 |
4.4.7. Udział buntu młodzieńczego i stylów budowania tożsamości w kształtowaniu relacji adolescentów z rodzicami – dyskusja wyników | 214 |
4.5. Podsumowanie | 219 |
Rozdział 5. Kulturowe uwarunkowania relacji adolescentów z rodzicami. Czy konflikt rodzice–dorastające dzieci jest konfliktem pokoleń? | 221 |
5.1. Rozstrzygnięcia terminologiczne dotyczące pojęć pokolenie, luka pokoleniowa i zmiana społeczna | 222 |
5.2. Relacje rodzice–dorastające dzieci w kulturach postfiguratywnych oraz kofiguratywnych i prefiguratywnych | 227 |
5.3. Kultura a wychowawcze oddziaływanie rodziców na przykładzie kultur indywidualistycznych i wspólnotowych obecnych w grupach etnicznych społeczeństwa amerykańskiego | 230 |
5.4. Różnice generacyjne źródłem konfliktów między rodzicami a dorastającymi dziećmi | 233 |
5.5. Międzypokoleniowa transmisja systemu wartości w obrębie rodziny | 237 |
5.6. Światopogląd nastolatków – uwarunkowania kulturowe czy niezależność kulturowa | 238 |
5.7. Różnice w światopoglądzie nastolatków i ich rodziców czynnikiem warunkującym ich wzajemne konflikty w świetle badań własnych | 242 |
5.7.1. Metodyka badań własnych | 243 |
5.7.2. Różnice w światopoglądzie nastolatków i ich rodziców | 244 |
5.7.3. Znaczenie różnic światopoglądowych nastolatków i ich rodziców dla jakości wzajemnych relacji – interpretacja wyników badań własnych | 254 |
5.8. Podsumowanie | 257 |
Rozdział 6. Wspomaganie młodzieży w rozwiązywaniu społecznych, codziennych problemów | 259 |
6.1. Model badań interwencyjnych | 261 |
6.2. Stymulowanie rozwoju poznawczego młodzieży licealnej – badania własne | 263 |
6.2.1. Metodyka badań własnych | 263 |
6.3. Rezultaty stymulacji procesów poznawczych – prezentacja wyników badań własnych | 269 |
6.3.1. Zmiany w poziomie rozumowania formalno-operacyjnego nastolatków mierzonego w TOF pod wpływem działań interwencyjnych | 270 |
6.3.2. Wpływ działań interwencyjnych na rozwój cech postformalnego myślenia licealistów mierzonego dylematami Testu „Codzienne problemy” | 274 |
6.3.3. Zmiany w obrębie wiedzy epistemicznej u licealistów uczestniczących w treningach wspomagających rozwój poznawczy | 278 |
6.3.4. Interpretacja zmian w różnych formach aktywności poznawczej pod wpływem działań stymulacyjnych | 282 |
6.3.5. Modyfikacja poziomu buntu młodzieńczego w wyniku przeprowadzonej stymulacji procesów poznawczych licealistów | 286 |
6.3.6. Modyfikacja relacji rodzice–dorastające dzieci w wyniku stymulacji procesów poznawczych nastolatków | 296 |
6.3.7. Porównanie dynamiki zmian w obrębie rozwoju poznawczego, buntu młodzieńczego i jakości relacji z rodzicami pod wpływem działań interwencyjnych | 306 |
Rozdział 7. Podsumowanie | 309 |
7.1. Ograniczenia prezentowanych badań | 314 |
7.2. Końcowe uwagi w dyskusji nad konfliktowym charakterem relacji dorastających dzieci z rodzicami | 315 |
ANEKS I | 321 |
ANEKS II | 322 |
ANEKS III | 324 |
ANEKS IV | 326 |
ANEKS V | 327 |
ANEKS VI | 328 |
Bibliografia | 343 |
Summary | 369 |
Indeks terminów | 373 |