POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
Monografia Marty Białeckiej-Pikul traktuje o drogach rozwoju i naturze kompetencji, którą Autorka proponuje nazywać refleksją nad myśleniem. Refleksja ta rozwija się od dziecięcego odkrycia, ze inni ludzie postępują w świecie tak, jak o nim myślą – a nie tak, jak on wygląda – do mądrości, czyli wiedzy o sensie życia i świadomości, że na każdy ludzki problem można spojrzeć z wielu perspektyw. Innymi słowy, etapem wstępnym rozwoju refleksji nad myśleniem jest dziecięca poznawcza teoria umysłu, a jej następnymi fazami są: interpretacyjna teoria umysłu, myślenie relatywistyczne i dialektyczne oraz mądrość.
Czytelnik znajdzie w tej publikacji znakomity przegląd teorii, które powstały w nurcie badan nad rozwojem teorii umysłu, poznania społecznego i komunikacji językowej po przejściu od „ery Piageta” (koncepcje poznawcze) do „ery Wygotskiego” (koncepcje społeczno-konstruktywistyczne). Rozdziały zawierające przegląd społeczno-konstruktywistycznych koncepcji i badan nad teoriami umysłu szczególnie świadczą o ogromnej erudycji Autorki. Przekonuje ona Czytelnika, ze tym, co najsilniej wpływa na nasz sposób widzenia i interpretowania świata, są kontakty z innymi ludźmi, rozmowy z nimi, wymiana myśli, dyskusja, która prowokuje do wewnętrznej rozmowy z sobą, sprzyja refleksji i mądrości.
Z recenzji wydawniczej dr. hab. Adama Putki (UAM)
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 347 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3425-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Narodziny bohatera
do koszyka
Narodziny cudów
do koszyka
Narodziny cywilizacji
do koszyka
Narodziny cywilizacji oświecenia
do koszyka
Narodziny Fundacji
do koszyka
Narodziny Fundacji
do koszyka
Narodziny gatunku FPS
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Teoria umysłu | 13 |
1.1. Wprowadzenie | 13 |
1.2. Teoria umysłu. Narodziny terminu | 13 |
1.3. Teoria umysłu. Próby definiowania pojęcia | 18 |
1.4. Teoria umysłu. Terminy bliskoznaczne | 21 |
1.5. Podsumowanie | 25 |
Rozdział 2. Wybrane poznawcze koncepcje rozwoju teorii umysłu | 29 |
2.1. Wprowadzenie | 29 |
2.2. Teorie wrodzonych modułów | 32 |
2.3. Teoria teorii | 43 |
2.4. Teorie symulacji | 49 |
2.5. Teoria umysłu jako funkcja zarządzająca | 61 |
2.6. Podsumowanie poznawczych koncepcji teorii umysłu. Wyniki metaanalizy Wellmana | 64 |
Rozdział 3. Komunikacyjno-poznawcze ujęcia w wyjaśnianiu rozwoju wiedzy o umyśle | 69 |
3.1. Wprowadzenie | 69 |
3.2. Krytyka testu fałszywego przekonania | 69 |
3.3. Istota teorii umysłu w ujęciu Janet Wilde Astington i Lisy Ain Dack | 71 |
3.4. Etapy rozwoju teorii umysłu w ujęciu Bradforda Pillowa | 75 |
3.5. Teoria podzielanej intencjonalności Michaela Tomasella | 80 |
3.6. Teoria ludzkiej pedagogiki Györgya Gergelya | 83 |
3.7. Koncepcja rozwoju rozumienia społecznego Jeremy’ego Carpendale’a i Charliego Lewisa | 86 |
3.8. Koncepcja wchodzenia w społeczność umysłów Katherine Nelson | 90 |
3.9. Podsumowanie | 99 |
Rozdział 4. Czynniki rozwoju teorii umysłu | 101 |
4.1. Wprowadzenie | 101 |
4.2. Język jako czynnik rozwoju teorii umysłu | 102 |
4.3. Indywidualne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle | 120 |
4.4. Społeczne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle | 130 |
4.5. Podsumowanie | 138 |
Rozdział 5. W poszukiwaniu czynników rozwoju teorii umysłu. Badania własne | 141 |
5.1. Wprowadzenie | 141 |
5.2. Badana grupa | 147 |
5.3. Metoda | 149 |
5.4. Wyniki | 155 |
5.5. Podsumowanie | 198 |
Rozdział 6. Rozwój teorii umysłu po okresie średniego dzieciństwa | 203 |
6.1. Wprowadzenie | 203 |
6.2. Badanie teorii umysłu w późnym dzieciństwie, adolescencji i dorosłości | 206 |
6.3. Zmiany w rozwoju teorii umysłu w dorosłości. Spadek czy przyrost kompetencji? | 214 |
6.4. Egocentryzm dorosłych | 222 |
6.5. Rozwój poznawczy w dorosłości. Jak zmienia się reprezentacja świata? | 225 |
6.6. Koncepcja czytania w umyśle Iana Apperly’ego | 229 |
6.7. Od teorii umysłu do metapoznania. Miejsce relatywizmu w rozwoju myślenia człowieka dorosłego | 232 |
6.8. Podsumowanie | 241 |
Rozdział 7. Rozwój teorii umysłu w adolescencji i wczesnej dorosłości oraz jego indywidualne uwarunkowania. Badania własne | 245 |
7.1. Wprowadzenie | 245 |
7.2. Badana grupa | 247 |
7.3. Metoda | 248 |
7.4. Wyniki | 257 |
7.5. Podsumowanie | 273 |
Rozdział 8. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad myśleniem | 277 |
8.1. Wprowadzenie | 277 |
8.2. Rozwój naiwnej epistemologii | 278 |
8.3. Jak rozumieć pojęcie rozwoju? | 280 |
8.4. Od mowy wewnętrznej do refleksji | 285 |
8.5. Od refleksji do mądrości. Mądrość jako cel rozwoju | 291 |
8.6. Podsumowanie. Drogi rozwoju refleksji nad myśleniem | 295 |
Bibliografia | 303 |
Aneks | 327 |