POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Współczesne przedsiębiorstwa znalazły się w sytuacji, w której zdolność dynamicznej adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych jest kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej. Oznacza to, że wszyscy pracownicy przedsiębiorstw odpowiedzialni i zaangażowani w procesy muszą być wyposażeni w odpowiednie narzędzia, umożliwiające im szybkie i łatwe podejmowanie skutecznych działań doskonalących we wszystkich obszarach tworzenia wartości dla klienta. W przedsiębiorstwach produkcyjnych doskonalenie procesów (Process Improvement), rozumiane jako zwiększanie zdolności procesów do spełniania wymagań, jest realizowane w postaci dwóch strategii: działań ekstensywnych oraz intensywnych.
Podstawą realizacji strategii działań intensywnych (small-step ongoing improvement activities) jest efektywne wykorzystywanie posiadanych zasobów, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów informacyjnych. W zarządzaniu jakością, obejmującym wspomnianą funkcję doskonalenia, do pozyskiwania oraz przetwarzania danych i informacji wykorzystuje się instrumenty określane tradycyjnie narzędziami jakości (NJ). Dzięki nim dostarcza się decydentom odpowiednio przetworzone informacje, niezbędne do podejmowania działań: korekcyjnych, korygujących, zapobiegawczych, wreszcie – doskonalących w procesach produkcyjnych.
Wykorzystanie tych instrumentów w warunkach praktyki przedsiębiorstw produkcyjnych jest jednak ograniczone ze względu na ich bogactwo i różnorodność, wynikającą między innymi z przenikania się różnych, współczesnych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwami (TQM, Six Sigma, LM). Opracowanie ułatwionego sposobu dostępu do potrzebnych w danych warunkach organizacyjno-produkcyjnych narzędzi jakości stało się przesłanką napisania dysertacji.
Za podstawowe cele przeprowadzonych badań uznano: 1) opracowanie systematyki narzędzi doskonalenia procesów produkcyjnych, poprzedzonej przeglądem osiągnięć naukowej organizacji i zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem klasyfikowania technik organizatorskich i kierowniczych – w tym metod badania i organizowania pracy; 2) zgromadzenie informacji, pozwalających w praktyce na ułatwiony dostęp do właściwych narzędzi i metod zarządzania jakością, będących uzupełnieniem wiedzy zgromadzonej w literaturze przedmiotu; 3) opracowanie nowej metody doboru oraz stosowania narzędzi i metod zarządzania jakością w warunkach praktyki produkcyjnej wraz z implementacją programową metody. Osiągnięcie postawionych celów wymagało studiów literaturowych, badań sondażowych w przedsiębiorstwach (klasą rozpatrywanych w dysertacji organizacji są przedsiębiorstwa produkcyjne) oraz zaprojektowania rozwiązania informatycznego, umożliwiającego w praktyce przemysłowej łatwy i szybki dostęp do instrumentów zarządzania jakością.
Dysertacja składa się z sześciu rozdziałów, w których przedstawiono sposoby realizacji postawionych w pracy celów oraz zweryfikowano postawione tezy naukowe. W rozdziale pierwszym, stanowiącym wprowadzenie, zwrócono uwagę na rolę oraz znaczenie informacji i zasobów wiedzy w procesach uczenia się organizacji, ukierunkowanych na doskonalenie organizacji oraz jej procesów. W rozdziale drugim przedstawiono historię rozwoju myśli naukowej w dziedzinie organizacji i zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem technik organizatorskich i kierowniczych, w tym – metod badania i organizacji pracy produkcyjnej. W rozdziale trzecim podzielono logicznie narzędzia doskonalenia procesów produkcyjnych, co umożliwiło włączanie do opracowanej systematyki instrumentów innych koncepcji zarządzania. W rozdziale czwartym przedstawiono przebieg oraz wyniki badania sondażowego, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie przedsiębiorstw produkcyjnych, nt. stopnia znajomości, obszarów wykorzystania oraz przydatności szerokiego spektrum narzędzi oraz metod zarządzania jakością; zgromadzona w ten sposób wiedza została wprowadzona do systemu informatycznego klasy SWD. W rozdziale piątym dysertacji opisano autorską metodę wzorca kryteriów oraz jej implementację programową w postaci komputerowego systemu wspomagania decyzji w zakresie doboru oraz stosowania narzędzi i metod zarządzania jakością – z przeznaczeniem do wykorzystania w warunkach przemysłowych. W części prac związanych z tworzeniem oprogramowania sięgnięto po rozwiązania z obszaru inżynierii oprogramowania. Podsumowanie rozważań teoretycznych oraz badań empirycznych zawarto w zakończeniu pracy (rozdział szósty) w formie wniosków; mają one charakter uogólnień i odnoszą się do przyjętych hipotez badawczych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-256-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Systematyka miłości
do koszyka
Bądź skuteczny. 50 narzędzi...
do koszyka
Coaching. Zestaw narzędzi
do koszyka
Spis treści
Streszczenie | 5 |
Wykaz ważniejszych skrótów i oznaczeń | 7 |
1. Wprowadzenie | 9 |
1.1. Zarządzanie przedsiębiorstwem produkcyjnym w dobie gospodarki opartej na wiedzy – postulat ciągłego doskonalenia oraz „uczenia się” organizacji | 9 |
1.2. Sformułowanie problemu badawczego, cel i zakres pracy | 11 |
2. Klasyczne oraz współczesne instrumenty zarządzania | 17 |
2.1. Rozwój myśli naukowej w dziedzinie organizacji i zarządzania z uwzględnieniem polskiego dorobku | 17 |
2.2. Prawa i zasady naukowej organizacji | 23 |
2.3. Klasyczne instrumenty zarządzania | 26 |
2.3.1. Definicje instrumentów zarządzania | 26 |
2.3.2. Klasyfikacje instrumentów zarządzania | 27 |
2.3.3. Poprzednicy współczesnych instrumentów zarządzania jakością | 32 |
3. Instrumentarium doskonalenia procesów produkcyjnych – próba systematyzacji | 41 |
3.1. Różnorodność koncepcji zarządzania przedsiębiorstwami | 41 |
3.2. Historia rozwoju zarządzania jakością | 42 |
3.2.1. Definicje instrumentów zarządzania jakością | 49 |
3.3. Systematyka narzędzi zarządzania jakością | 52 |
3.3.1. Kryteria klasyfikacji narzędzi zarządzania jakością | 52 |
3.3.2. Narzędzia jakości w metodykach postępowania organizatorskiego | 57 |
3.3.3. Autorska systematyka narzędzi zarządzania jakością | 61 |
4. Badanie stopnia znajomości, wykorzystania oraz przydatności narzędzi i metod zarządzania jakością w przedsiębiorstwach produkcyjnych | 67 |
4.1. Przegląd literatury przedmiotu | 67 |
4.2. Badania sondażowe przeprowadzone w przedsiębiorstwach produkcyjnych regionu Wielkopolska | 73 |
4.2.1. Opis procesu badawczego | 73 |
4.2.2. Omówienie wyników badań | 85 |
4.2.1.1. Analiza jakościowa | 85 |
4.2.1.2. Analiza ilościowa | 163 |
5. System doboru i stosowania narzędzi oraz metod zarządzania jakością na potrzeby doskonalenia procesów produkcyjnych | 183 |
5.1. Nowa metoda doboru narzędzi i metod zarządzania jakością | 183 |
5.2. System wspomagania doboru narzędzi i metod zarządzania jakością na potrzeby doskonalenia procesów produkcyjnych | 201 |
6. Podsumowanie i wnioski | 201 |
Załączniki | 207 |
Załącznik 1 | 207 |
Załącznik 2 | 209 |
Załącznik 3 | 212 |
Załącznik 4 | 220 |
Załącznik 5 | 221 |
Literatura | 225 |
Abstract | 235 |