POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Adaptowana aktywność fizyczna (APA – adapted physical activity) to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy i działań praktycznych obejmująca m.in.:
· rehabilitację,
· wychowanie fizyczne,
· sport i rekreację
dla osób w każdym wieku charakteryzujących się indywidualnymi różnicami w strukturze i funkcji, które ograniczają lub sprawiają znaczne trudności w zakresie możliwości motorycznych.
Książka prezentuje:
· aktualną wiedzę dotyczącą APA,
· uwzględnia uwarunkowania prawne obowiązujące w Polsce,
· procedury oraz struktury organizacyjne obowiązujące w Polsce,
· sprawdzone i rekomendowane sposoby (dobre praktyki) postępowania umożliwiające ich do działań w praktyce fizjoterapeuty.
Podręcznik ma na celu przybliżenie fizjoterapeutom specyfiki pracy specjalistów z innych obszarów niż fizjoterapia, którzy świadczą usługi związane z aktywnością fizyczną oraz pokazanie płaszczyzny wspólnych działań.
Treści zawarte w publikacji są zgodne z Europejskimi Standardami Adaptowanej Aktywności Fizycznej.
Podręcznik jest adresowany do studentów kształcących się na kierunku fizjoterapia i praktykujących fizjoterapeutów, jak również dla nauczycieli wychowania fizycznego adaptownanego, specjalistów rekreacji terapeutycznej, trenerów i instruktorów w sporcie.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Rehabilitacja |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-4895-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Adaptowana rekreacja ruchowa osób z...
do koszyka
Aktywność estetyczna dziecka w...
do koszyka
Aktywność dyplomacji USA wobec państw...
do koszyka
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA NA STOŁACH...
do koszyka
Aktywność inwestycyjna polskich...
do koszyka
Aktywność inwestycyjna polskich...
do koszyka
Spis treści
Autorzy V | |
Słowo wstępne IX | |
Wykaz skrótów XIX | |
I. Teoretyczne podstawy adaptowanej aktywności fizycznej XXIII | |
1. Korzenie koncepcji adaptowanej aktywności fizycznej – Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 3 |
1.1. Historia rozwoju adaptowanej aktywności fizycznej | 3 |
2. Podstawowe pojęcia w adaptowanej aktywności fizycznej – Andrzej Kosmol, Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik | 15 |
2.1. Sport niepełnosprawnych – rekreacja terapeutyczna | 17 |
2.2. Aktywność fizyczna, adaptacja, adaptowana aktywność fizyczna (APA), wychowanie fizyczne adaptowane (APE) | 19 |
3. Teoria adaptacji – Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 25 |
4. Ekologiczna analiza zadań (ETA) – Andrzej Kosmol, Natalia Morgulec-Adamowicz | 32 |
4.1. Założenia i podstawy teoretyczne | 32 |
5. Model funkcjonowania i niepełnosprawności ICF a adaptowana aktywność fizyczna – Bartosz Molik, Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 41 |
5.1. Podejście Systemowe Ekologicznie Modyfikowane – model SEMA | 43 |
6. Psychospołeczne aspekty adaptowanej aktywności fizycznej – Tomasz Tasiemski, Maciej Wilski | 48 |
6.1. Koncepcje i pojęcia związane z procesem inicjacji i uczestnictwa w adaptowanej aktywności fizycznej | 49 |
6.2. Koncepcje i pojęcia związane z efektami uczestnictwa w adaptowanej aktywności fizycznej | 54 |
7. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – Jacek Jarosław Błeszyński | 61 |
7.1. Wprowadzenie – podstawowe pojęcia | 61 |
7.2. Jak dobierać metodę do potrzeb użytkowników AAC? | 63 |
7.3. Znaczenie AAC we wczesnej interwencji komunikacyjnej | 65 |
7.4. Wybrane metody AAC | 68 |
7.4.1. Język migowy | 68 |
7.4.2. Fonogesty | 71 |
7.4.3. System Makaton | 72 |
7.4.4. PCS, piktogramy | 74 |
7.4.5. System komunikacji symbolicznej Blissa | 76 |
7.4.6. Metoda ułatwionej komunikacji (FC) | 78 |
7.5. Nowe technologie w AAC | 79 |
7.5.1. Technologia wspomagająca (AT) | 80 |
7.6. Podsumowanie | 82 |
8. Praktyka oparta na dowodach naukowych w adaptowanej aktywności fizycznej – Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 86 |
9. Specjalista adaptowanej aktywności fizycznej – Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik | 95 |
II. Główne obszary adaptowanej aktywności fizycznej | 101 |
10. Wychowanie fizyczne adaptowane (APE) – Barbara Woynarowska, Grzegorz Bednarczuk | 103 |
10.1. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – Grzegorz Bednarczuk | 105 |
10.2. Wychowanie fizyczne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – Grzegorz Bednarczuk | 109 |
10.3. Zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów z zaburzeniami i chorobami przewlekłymi do zajęć wychowania fizycznego – Barbara Woynarowska 111 | |
10.3.1. Cele systemu kwalifikacji lekarskiej do wychowania fizycznego w szkole | 111 |
10.3.2. Grupy na zajęciach wychowania fizycznego | 112 |
10.4. Organizacja pracy w wychowaniu fizycznym adaptowanym – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) – Grzegorz Bednarczuk | 113 |
10.5. Strategie nauczania w wychowaniu fizycznym adaptowanym – Grzegorz Bednarczuk | 117 |
11. Rekreacja terapeutyczna – Bartosz Molik, Judit Lencse-Mucha | 123 |
11.1. Cele i założenia rekreacji terapeutycznej (RT) | 123 |
11.2. Planowanie w rekreacji terapeutycznej | 126 |
11.2.1. Diagnoza | 127 |
11.2.2. Planowanie | 128 |
11.2.3. Zastosowanie, interwencja | 129 |
11.2.4. Ocena | 129 |
11.3. Strategie postępowania wykorzystywane w rekreacji terapeutycznej | 129 |
12. Sport niepełnosprawnych – Bartosz Molik, Andrzej Kosmol | 133 |
12.1. Ruchy sportowe niepełnosprawnych na świecie (paraolimpijski, olimpiady specjalne, sportu niesłyszących) | 133 |
12.2. Zasady kwalifikacji i klasyfikacji zawodników z niepełnosprawnością | 139 |
12.3. Ewaluacja w sporcie osób niepełnosprawnych – kontrola procesu treningowego (wskaźników biomedycznych, psychologicznych, sprawnościowych i technicznych) | 141 |
12.4. Strategie treningowe wykorzystywane w sporcie niepełnosprawnych (adaptacja przepisów, sprzętu, środowiska i instrukcji) | 143 |
13. Turystyka osób z niepełnosprawnością – Natalia Morgulec-Adamowicz, Anna Ogonowska-Słodownik | 148 |
13.1. Uwarunkowania prawne turystyki osób z niepełnosprawnością w Polsce | 149 |
13.2. Cele i bariery podejmowania turystyki | 150 |
13.3. Turystyka osób z niepełnosprawnością w Polsce | 151 |
13.4. Strategie postępowania wykorzystywane w turystyce osób z niepełnosprawnością | 151 |
III. Adaptowana aktywność fizyczna dla wybranych grup osób ze specjalnymi potrzebami | 157 |
14. Osoby z chorobami układu krążenia – Kalina Maria Kaźmierska-Kowalewska | 159 |
14.1. Nadciśnienie tętnicze (NT) | 159 |
14.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z NT | 159 |
14.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z NT | 160 |
14.2. Choroba tętnic obwodowych (peripheral arterial disease, PAD) | 162 |
14.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z PAD | 162 |
14.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z PAD | 162 |
14.3. Rozrusznik serca (RS) i wszczepialny kardiowerter-defibrylator (implanted cardioverter defibrillator, ICD) | 164 |
14.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z RS i ICD | 164 |
14.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z RS i ICD | 164 |
14.4. Ortotopowa transplantacja serca (orthotopic heart transplant, OHT) | 166 |
14.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób po OHT | 166 |
14.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po OHT | 168 |
15. Osoby z chorobami układu oddechowego – Izabela Rutkowska 171 | |
15.1. Astma | 171 |
15.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z astmą | 171 |
15.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z astmą | 172 |
15.2. Przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) | 174 |
15.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z POChP | 174 |
15.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z POChP | 175 |
15.3. Mukowiscydoza (cystic fibrosis, CF) | 175 |
15.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z CF | 175 |
15.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z CF | 176 |
15.4. Transplantacja płuc | 177 |
15.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną u osób po transplantacji płuc | 177 |
15.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po transplantacji płuc | 177 |
16. Osoby z chorobami nerwowo-mięśniowymi – Natalia Morgulec-Adamowicz,Anna Ogonowska-Słodownik | 181 |
16.1. Uszkodzenie rdzenia kręgowego (URK) | 181 |
16.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z URK | 181 |
16.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z URK | 182 |
16.2. Stwardnienie rozsiane (SM) | 183 |
16.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób ze stwardnieniem rozsianym | 183 |
16.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób ze stwardnieniem rozsianym | 183 |
16.3. Dystrofia mięśniowa (DM) | 184 |
16.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z dystrofią mięśniową | 184 |
16.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z dystrofią mięśniową | 184 |
16.4. Padaczka | 185 |
16.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z padaczką | 185 |
16.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z padaczką | 186 |
16.5. Mózgowe porażenie dziecięce (MPD) | 186 |
16.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z mózgowym porażeniem dziecięcym | 186 |
16.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z mózgowym porażeniem dziecięcym | 187 |
16.6. Choroba Parkinsona | 188 |
16.6.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą Parkinsona | 188 |
16.6.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą Parkinsona | 188 |
17. Osoby z chorobami metabolicznymi, immunologicznymi i hematologicznymi – Jolanta Marszałek | 193 |
17.1. Cukrzyca | 193 |
17.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z cukrzycą | 193 |
17.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z cukrzycą | 194 |
17.2. Otyłość | 196 |
17.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z otyłością | 196 |
17.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z otyłością | 196 |
17.3. Niedokrwistość | 197 |
17.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z niedokrwistością | 197 |
17.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z niedokrwistością | 198 |
17.4. AIDS | 198 |
17.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z AIDS | 198 |
17.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z AIDS | 199 |
17.5. Choroba nowotworowa | 200 |
17.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą nowotworową | 200 |
17.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą nowotworową | 200 |
18. Osoby z chorobami ortopedycznymi – Kalina Maria Kaźmierska-Kowalewska, Jolanta Marszałek | 204 |
18.1. Osteoporoza | 204 |
18.1.1. Problemy i zalecenia związane z aktywnością fizyczną osób z osteoporozą | 204 |
18.2. Choroby reumatyczne | 206 |
18.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą reumatyczną | 206 |
18.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą reumatyczną | 207 |
18.3. Amputacje kończyn dolnych | 209 |
18.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną u osób po amputacjach | 209 |
18.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po amputacjach | 210 |
19. Osoby z zaburzeniami poznawczymi, psychicznymi i sensorycznymi – Anna Ogonowska-Słodownik, Izabela Rutkowska | 213 |
19.1. Osoby z dysfunkcją wzroku | 213 |
19.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z dysfunkcją wzroku | 213 |
19.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z dysfunkcją wzroku | 214 |
19.2. Osoby z dysfunkcją słuchu | 216 |
19.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z dysfunkcją słuchu | 216 |
19.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z dysfunkcją słuchu | 216 |
19.3. Choroba Alzheimera | 218 |
19.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą Alzheimera | 218 |
19.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą Alzheimera | 219 |
19.4. Niepełnosprawność intelektualna | 220 |
19.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną | 220 |
19.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną | 220 |
19.5. Rozwojowe zaburzenia koordynacji (developmental coordination disorder, DCD) – dyspraksja, niezborność ruchów, dysharmonia rozwoju motorycznego | 222 |
19.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną dzieci z DCD | 222 |
19.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla dzieci z DCD | 222 |
19.6. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) | 223 |
19.6.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną dzieci z ADHD | 223 |
19.6.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla dzieci z ADHD | 224 |
IV. Przykłady dobrych praktyk w adaptowanej aktywności fizycznej 229 | |
20. Terapia w środowisku wodnym – Anna Ogonowska-Słodownik | 231 |
21. Hipoterapia – Natalia Morgulec-Adamowicz | 243 |
22. Program Treningu Aktywności Motorycznej (MATP) Olimpiad Specjalnych – Waldemar Skowroński | 253 |
23. Nordic walking – Izabela Rutkowska | 264 |
24. Snoezelen – sale doświadczania świata – Natalia Morgulec-Adamowicz | 276 |
25. Transplant Games – Anna Ogonowska-Słodownik | 281 |
26. Igrzyska Sportowe „Onko-Olimpiada” – Waldemar Skowroński | 285 |
27. Program MOVE – szansa na mobilność przez edukację/doświadczenie – |Izabela Rutkowska | 290 |
Skorowidz osobowy | 301 |
Skorowidz rzeczowy 302 | |
Aneks 1 – Barbara Woynarowska | 307 |
Aneks 2 – Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik | 319 |
Literatura | 325 |