POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Monografia zawiera rozważania dotyczące aktywności asystentów rodzinnych. Autorka podejmuje próbę połączenia teorii naukowej – transwersalnej analizy aktywności Jeana-Marie Barbiera – z rozważaniami asystentów z pola praktyki. Jest to jednocześnie przykład wykorzystania koncepcji metateoretycznej do podejmowania refleksji nad praktyką.
Publikacja może zaciekawić zarówno teoretyków, jak i refleksyjnych praktyków zajmujących się pracą socjalną z rodziną. Pierwsi mogą odnaleźć propozycję holistycznego i transwersalnego podejścia do analizowania aktywności, w którym uwzględniono różne jej przestrzenie, a drudzy – przykłady słownictwa, za pomocą którego będą mogli opisywać to, co robią w praktyce, nadając swoim wypowiedziom intencję naukową. Książka jest adresowana do osób poszukujących pogłębionego, naukowego namysłu nad praktyką pracy socjalnej.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-456-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Aktywność estetyczna dziecka w...
do koszyka
Aktywność dyplomacji USA wobec państw...
do koszyka
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA NA STOŁACH...
do koszyka
Aktywność inwestycyjna polskich...
do koszyka
Aktywność inwestycyjna polskich...
do koszyka
Aktywność inwestycyjna polskich...
do koszyka
Aktywność międzynarodowa regionów...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Porządkowanie chaosu aktywności – podejście transwersalne | 17 |
1.1. Punkt widzenia transwersalnej analizy aktywności | 19 |
1.2. Transwersalna metoda analizy | 26 |
1.3. Narracja o aktywnościach | 33 |
1.4. Podsumowanie | 37 |
Rozdział 2. Rodzaje aktywności oddziaływania na Drugiego w polu pracy socjalnej z rodziną | 39 |
2.1. Aktywności adresowane | 40 |
2.2. Aktywności ukierunkowane | 42 |
2.3. Aktywności swoiste | 44 |
2.4. Aktywności usytuowane | 47 |
2.5. Aktywności tożsamościotwórcze | 55 |
2.6. Podsumowanie | 61 |
Rozdział 3. Wyrazy aktywności podmiotu działającego | 63 |
3.1. Logika rozumowania | 64 |
3.2. Linia aktywności | 66 |
3.3. Sposób prowadzenia aktywności | 68 |
3.4. Ekspresja/Ekspresyjność | 71 |
3.5. Akt prezentacji | 73 |
3.6. Styl aktywności | 75 |
3.7. Funkcja aktywności | 76 |
3.8. Podsumowanie | 77 |
Rozdział 4. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie i przepływ informacji | 79 |
4.1. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie informacji | 80 |
4.1.1. Logika kategoryzowania | 81 |
4.1.2. Logika przekonań emocjonalnych | 87 |
4.1.3. Logika poszukiwania zależności | 91 |
4.1.4. Logika weryfikowania informacji | 93 |
4.1.5. Logika rekonstruowania historii rodziny | 97 |
4.2. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na przepływ informacji | 100 |
4.2.1. Zbieranie informacji | 101 |
4.2.2. Inicjowanie aktywności artykulacyjnej | 103 |
4.2.3. Rzecznictwo na rzecz rodziny | 108 |
4.3. Podsumowanie | 114 |
Rozdział 5. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie reguł/zasad komunikacji z rodziną | 115 |
5.1. Użycie środków ekspresji w określonych rejestrach aktywności | 116 |
5.2. Wprowadzanie sposobów adresowania komunikatów | 119 |
5.3. Aranżowanie wizyt i strukturyzacja czasu | 121 |
5.4. Ustalanie zadań i wspieranie w ich realizacji | 127 |
5.5. Podsumowanie | 129 |
Rozdział 6. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na odczuwanie oraz na nie oddziałujących | 131 |
6.1. Aktywność naprawcza | 135 |
6.2. Łagodzenie emocji | 142 |
6.3. Budowanie zaufania | 147 |
6.4. Mobilizowanie do przełamywania barier emocjonalnych | 152 |
6.5. Chwalenie | 155 |
6.6. Dbałość o odczucia i emocje | 157 |
6.7. Pobudzanie do namysłu nad sobą | 160 |
6.8. Ujawnianie się afektów − radzenie sobie z własnymi afektami | 166 |
6.9. Podsumowanie | 175 |
Rozdział 7. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na autoprezentację | 177 |
7.1. Sposoby dyskursywne służące przekazywaniu autodefinicji | 177 |
7.2. Odróżnianie | 178 |
7.3. Charakterystyka procesu rozwijania aktywności | 180 |
7.4. Formułowanie preferencji zaangażowania | 183 |
7.5. Identyfikowanie aktywności | 184 |
7.6. Określanie celu aktywności | 185 |
7.7. Ocena tendencji aktywności | 188 |
7.8. Akty prezentacji zachodzące w sytuacjach problematycznych i definiujących | 189 |
7.9. Podsumowanie | 196 |
Rozdział 8. Przykłady linii aktywności adresowanych | 199 |
8.1. „Zabawa w kotka i myszkę” | 205 |
8.2. Wyręczanie | 208 |
8.3. „Prowadzenie za rękę” | 213 |
8.4. „Redukcja szkód” | 218 |
8.5. Interweniowanie | 219 |
8.6. Pilnowanie | 221 |
8.7. Kierowanie z pozycji władzy | 223 |
8.8. Ukierunkowywanie na samodzielną aktywność | 227 |
8.9. Wspólne uczenie się | 229 |
8.10. Podsumowanie | 232 |
Rozdział 9. Przejawy tożsamości podmiotu działającego | 235 |
9.1. Styl aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego | 239 |
9.2. Funkcja aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego | 242 |
9.3. Akt prezentacji jako przejaw tożsamości podmiotu działającego | 246 |
9.4. Podsumowanie | 250 |
Rozdział 10. Dynamika konstruowania tożsamości podmiotu działającego | 253 |
10.1. Uznanie społeczne w procesie wypracowywania konsensusu tożsamościowego | 254 |
10.2. Oddziaływanie pomiędzy ekspresją a impresją | 256 |
10.3. Mechanizm jaźni odzwierciedlonej i kategoryzacja | 257 |
10.4. Konstruowanie tożsamości osobowej | 259 |
10.5. Potwierdzanie ustalonej tożsamości | 260 |
10.6. Podsumowanie | 261 |
Zakończenie | 265 |
Bibliografia | 269 |
Spis rycin i tabel | 285 |