POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Treść poszczególnych rozdziałów stanowi profesjonalne, rzetelne omówienie mechanizmów rozwoju ruchowego dziecka. ich zaburzeń, sposobów leczenia oraz planowania metod terapeutycznych.
W obecnym. znacznie zmienionym wydaniu autorka kontynuuje wypracowywanie zasad nauczania rozwoju czynności motorycznych. Duży nacisk kładzie na procedury usprawniające zwykłe czynności codzienne, które mogą poprawić jakość życia. Przedstawia usprawniające sposoby czynnego wypoczynku. Ustosunkowuje się także do alternatywnych i uzupełniających metod leczenia. W tym wydaniu dodano rozdział poświęcony problemom starszych pacjentów z porażeniem mózgowym.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 468 |
Kategoria | Rehabilitacja |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-3422-6 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rehabilitacja i pielęgnowanie osób...
do koszyka
Rehabilitacja kardiologiczna
do koszyka
Rehabilitacja kardiologiczna
do koszyka
Rehabilitacja kardiologiczna w dobie...
do koszyka
Spis treści
Przedmowa do wydania czwartego – prof. Brian Neville | 11 |
Fragmenty przedmowy do wydania drugiego – dr Mary D. Sheridan | 13 |
Wstęp | 15 |
Podziękowania | 21 |
ROZDZIAŁ 1. Obraz kliniczny a leczenie i postępowanie | 23 |
Zaburzenia ruchowe | 23 |
Upośledzenia towarzyszące | 24 |
Etiologia | 25 |
Obraz kliniczny a rozwój | 26 |
Zmiany obrazu klinicznego | 28 |
Klasyfikacja | 29 |
Spastyczna postać mózgowego porażenia dziecięcego | 30 |
Atetotyczna postać mózgowego porażenia dziecięcego | 35 |
Ataktyczna postać mózgowego porażenia dziecięcego | 36 |
Cechy wspólne wszystkich postaci mózgowego porażenia dziecięcego | 37 |
Zasady nauczania i prowadzenia terapii | 40 |
Podsumowanie | 40 |
ROZDZIAŁ 2. Różne podejścia terapeutyczne | 42 |
Ćwiczenia mięśni i aparaty korekcyjne | 42 |
Rozwój wzorców ruchowych | 45 |
Synergie ruchowe | 46 |
Proprioceptywne torowanie nerwowo-mięśniowe | 47 |
Rozwój neuromotoryczny | 48 |
Terapia neurorozwojowa z hamowaniem odruchów i torowaniem | 48 |
Aktywacja i hamowanie przez stymulację sensoryczną | 50 |
Odruchowe pełzanie i inne reakcje odruchowe | 50 |
Kierowane nauczanie | 51 |
Terapie pomocnicze | 52 |
Podejście systemowe ukierunkowane na wykonywanie zadań | 55 |
MOVE (Movement Opportunities Via Education), czyli możliwości ruchowe przez edukację | 56 |
ROZDZIAŁ 3. Synteza modeli terapeutycznych | 57 |
Założenia teoretyczne | 57 |
Badania naukowe | 58 |
Przegląd badań klinicznych | 58 |
Badania nad szczególnymi metodami leczenia | 59 |
Inne badania | 60 |
Badania teoretyczne i kliniczne | 61 |
Doświadczenie kliniczne i praktyka oparta na dowodach | 61 |
Ocena badań ilościowych wyników leczenia | 62 |
Eklektyczny punkt widzenia | 66 |
Synteza modeli terapeutycznych | 68 |
Zasady usprawniania wynikające z syntezy modeli terapeutycznych | 72 |
ROZDZIAŁ 4. Nauka czynności motorycznych | 87 |
Sposoby nauczania | 88 |
Zachowania | 88 |
Rozwój uwagi dziecka | 89 |
Sposoby ułatwiające skupienie i uczenie się | 89 |
Nauka czynności ruchowych | 90 |
Własne cele i strategie dziecka | 90 |
Analiza zadań | 92 |
Wskazówki podczas nauki | 93 |
Wskazówki słowne | 95 |
Nagrody | 96 |
Ćwiczenia i doświadczenie | 97 |
Podsumowanie | 99 |
ROZDZIAŁ 5. Podejście do wspólnej nauki | 100 |
Pracując z rodzicami | 100 |
Współpraca z innymi dorosłymi | 101 |
Podejście do wspólnej nauki | 101 |
Sposobności ustalania, co rodzice i dziecko chcą osiągnąć | 102 |
Uczestniczenie w doborze i stosowaniu sposobów terapii | 105 |
Uczestniczenie w ocenie postępów | 108 |
Stosunki rodzice–dziecko | 109 |
Pomaganie dziecku w uczeniu się kontroli ruchów | 110 |
Obserwowanie wzajemnego oddziaływania rodziców i dziecka | 111 |
Wsparcie psychiczne | 112 |
Zespołowa praca z rodzicami | 113 |
Zdrowie rodziców | 115 |
Rodzeństwo | 116 |
Leczenie alternatywne i uzupełniające | 116 |
Podsumowanie | 118 |
ROZDZIAŁ 6. Starsi pacjenci z porażeniem mózgowym | 120 |
Rola fizjoterapeuty | 122 |
Kwestie niepokojące starszych pacjentów | 122 |
Możliwości ruchowe i samoobsługa | 124 |
Zniekształcenia | 126 |
Zdrowy tryb życia | 127 |
Poruszanie się po okolicy | 129 |
Samodzielne obsługiwanie się i wygląd zewnętrzny | 129 |
Wiedza o chorobie | 130 |
Lecznicze zajęcia ruchowe | 131 |
Pomiary | 131 |
ROZDZIAŁ 7. Ocena usprawniania codziennych czynności | 132 |
Podejście do oceny | 132 |
Ocena i klasyfikacja | 136 |
Klasyfikacja niesprawności | 140 |
Inne sposoby obserwacji | 140 |
Badanie szczególnych czynności | 140 |
Stopniowanie przy ocenianiu | 140 |
Czynności nieprawidłowe i zniekształcenia | 141 |
Czynność i zakres ruchu | 150 |
Reakcje, odpowiedzi i odruchy | 151 |
Szybkość wykonywanej czynności | 151 |
Ruchy zamierzone | 151 |
Nieprawidłowe napięcie mięśni | 161 |
Siła mięśni | 161 |
Niezbędne dodatkowe oceny | 161 |
Wybór sposobów leczenia | 163 |
Dokumentacja | 163 |
Klasyfikacje | 165 |
Podsumowanie | 165 |
ROZDZIAŁ 8. Procedury lecznicze i postępowanie | 166 |
Ćwiczenia ruchowe | 166 |
Rozwój motoryczny dziecka z ciężkimi zaburzeniami widzenia | 172 |
Rozwój w pozycji na brzuchu | 180 |
Rozwój w pozycji na plecach | 210 |
Nauka siadania | 231 |
Nauka stawania i chodzenia | 269 |
Rozwój czynności ręki | 326 |
ROZDZIAŁ 9. Czynności ruchowe w życiu codziennym dziecka | 357 |
Czynności ruchowe w czasie jedzenia, ubierania, załatwiania potrzeb, mycia, kąpieli, zabaw i komunikowania się | 357 |
Czynności motoryczne i percepcja | 360 |
Czynności ruchowe a mowa i słownictwo | 362 |
Sposoby prawidłowego noszenia dzieci | 374 |
ROZDZIAŁ 10. Problemy deformacji | 377 |
Przyczyny | 378 |
Leczenie i opieka | 385 |
Szczególne zniekształcenia | 390 |
Ogólne uwagi dotyczące leczenia chirurgicznego | 404 |
Fizjoterapia przedoperacyjna | 405 |
Opieka i fizjoterapia pooperacyjna | 405 |
Stosowanie opatrunków do ćwiczeń obciążania (zmniejszających spastyczność) | 407 |
ROZDZIAŁ 11. Terapia grupowa | 412 |
Organizacja pracy zespołowej | 414 |
Dobór pacjentów | 416 |
Problemy związane z dziećmi | 416 |
Program | 418 |
Podsumowanie | 421 |
DODATEK 1. Stopnie rozwoju | 423 |
Wskazówki służące do oceny możliwości fizycznych | 426 |
Używanie wózka inwalidzkiego | 430 |
Spis treści | |
DODATEK 2. Wyposażenie | 433 |
Wyposażenie podstawowe | 433 |
Przedmioty pomocnicze codziennego użytku | 438 |
Piśmiennictwo | 441 |
Skorowidz | 459 |