Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji

Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Warunki funkcjonowania współczesnych organizacji różnią się znacznie od tych, w jakich podmioty działały jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Zmiany dokonujące się w obszarze szeroko i wąsko pojętych warunków zewnętrznych oraz postęp w samych organizacjach wymusiły zupełnie inne podejście do definiowania ich rozwoju oraz metod zarządzania nimi. Jednym z kluczowych elementów i determinant rozwoju stała się konkurencyjność, rozumiana jako swoisty potencjał każdego systemu do wyzwalania zjawiska negatywnej entropii w jego wnętrzu. W pracy autorzy dokonali wyboru i kwalifikacji determinant konkurencyjności współczesnych organizacji. Poruszono problematykę zmian w otoczeniu rynkowym i jego wpływ na definiowanie konkurencyjności, wskazano również na znaczenie współczesnych rozwiązań w modelowaniu struktur organizacji w procesie budowy potencjału rozwoju organizacji. Ponadto w opracowaniu przedstawiono problematykę odnoszącą się do znaczenia czynnika ludzkiego w tworzeniu systemów uczących się, roli kultury organizacyjnej w przestrzeni zarządzania organizacjami i jej wpływu na zdolność zmiany systemu, a także problematykę związaną z psychologicznymi determinantami procesów decyzyjnych i miernikami oceny działalności naczelnego kierownictwa. Zwrócono również uwagę na znaczenie wymiaru projektowego i marketingu relacyjnego w odniesieniu do tworzenia przewagi konkurencyjnej organizacji. Ostatni rozdział pracy stanowi odniesienie empiryczne, w którym wykorzystując przykład wybranych spółek z indeksu WIG20, przedstawiono fundamenty konkurencyjności analizowanych podmiotów.


Rok wydania2014
Liczba stron168
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-665-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. Zmiany w otoczeniu rynkowym a konkurencyjność organizacji     11
  
  1.1. Konkurencja, konkurencyjność, konkurowanie – istota pojęć     11
  1.2. Charakterystyka i znaczenie otoczenia rynkowego     16
  1.3. Wykorzystanie analizy peryferii sektora w uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej     19
  1.4. Strategia błękitnego oceanu w tworzeniu nowej przestrzeni rynkowej     21
  
  Rozdział 2. Mierniki oceny działalności naczelnego kierownictwa     24
  
  2.1. Mierniki ilościowe a oceny jakościowe     24
  2.2. Jakościowe mierniki oceny     26
  2.3. Kreowanie wiedzy jako przedmiot oceny     29
  2.4. Kompleksowe modele oceny     31
  2.5. Odpowiedzialność naczelnego kierownictwa     35
  
  Rozdział 3. Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacjach uczących się     39
  
  3.1. Koncepcja organizacji uczącej się     39
  3.2. Zarządzanie wiedzą w organizacjach uczących się     45
  3.3. Od efektywnego zarządzania personelem do zarządzania zasobami ludzkimi     49
  3.4. Zarządzanie kapitałem ludzkim     50
  
  Rozdział 4. Psychologiczne determinanty procesów decyzyjnych     57
  
  4.1. Istota procesów decyzyjnych     57
  4.2. Algorytmiczne wyznaczniki procesu decyzyjnego     60
  4.3. Grupowe i indywidualne podejmowanie decyzji     61
  4.4. Ryzyko i niepewność w procesach decyzyjnych     65
  4.5. Intuicja w procesie podejmowania decyzji     67
  4.6. Psychologia a proces podejmowania decyzji     69
  4.7. Psychologiczne mechanizmy podejmowania decyzji – podsumowanie     70
  
  Rozdział 5. Kulturowy wymiar zarządzania organizacją     72
  
  5.1. Pojęcie i znaczenie kultury organizacyjnej     72
  5.2. Rola kultury w integracji strategii i struktury organizacji     76
  5.3. Kultury organizacyjne w modelu R.E. Quinna i K.S. Camerona     78
  5.4. Zmiana kultury – przykład firmy Meridian Bancorp     83
  
  Rozdział 6. Współczesne koncepcje struktur organizacyjnych     86
  
  6.1. Model wartości konkurujących     86
  6.2. „Szczupła” organizacja     88
  6.3. Organizacja outsourcingowa     94
  6.4. Organizacja oparta na zespołach     104
  6.5. Organizacja wirtualna     107
  
  Rozdział 7. Wymiar projektowy konkurencyjności organizacji     113
  
  7.1. Różnice między organizacją tradycyjną a organizacją projektową     113
  7.2. Zarządzanie zespołami projektowymi     115
  7.3. Wykorzystanie wiedzy w organizacji projektowej a jej konkurencyjność     120
  7.4. Systemy zarządzania     121
  7.5. Rola biur wsparcia projektów     126
  
  Rozdział 8. Marketing relacyjny w tworzeniu przewagi konkurencyjnej     128
  
  8.1. Zarządzanie relacjami     128
  8.2. Koncepcje CRM     130
  8.3. CRM w świetle dotychczasowych badań oraz tendencje rozwojowe     134
  8.4. Przykłady integracji programów lojalnościowych     136
  
  Rozdział 9. Kwantytatywne determinanty konkurencyjności wybranych spółek surowcowych i paliwowych z indeksu WIG20     139
  
  9.1. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw z indeksu WIG20     139
  9.2. Popyt na surowce i kształtowanie się ich cen na rynkach światowych w latach 1989–2009     140
  9.3. Finansowanie i kredytowanie rozwoju spółek giełdowych     142
  9.4. Sytuacja finansowa przedsiębiorstw w latach 1989–2009     143
  9.5. Kapitał ludzki     148
  9.6. Działalność inwestycyjna     150
  9.7. Struktura akcjonariatu przedsiębiorstw     151
  9.8. Wnioski     152
  
  Zakończenie     154
  Literatura     158
  Spis tabel     166
  Spis rysunków     167
RozwińZwiń