INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Nakierowana antropocentrycznie współczesna szkolna dydaktyka polonistyczna wiedzie ucznia ku poznawaniu świata, interpretowaniu go, odnajdywaniu w nim miejsca dla siebie. Jednym z podmiotów w dialogu o rzeczywistości staje się szeroko pojmowany tekst, wyraża bowiem określany obraz świata piszącego. Dlatego ważnym zadaniem dla dydaktyki staje się przygotowanie ucznia do tworzenia tekstu, który będzie nie tylko świadectwem wiedzy i umiejętności, ale także wykładnikiem sposobu postrzegania i oceny rzeczywistości. Książka, łącząc refleksję naukową ze szkolną praktyką, pokazuje, jak rozwijać uczniowską kompetencję tekstotwórczą. Prowokuje do przemyśleń o specyfice uczniowskiego tekstu i pokazuje, jak podejmowane przez nauczyciela działania mogą prowadzić do twórczego dialogu z uczniem, który wyraża siebie poprzez stworzony tekst.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-2437-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Jak stworzyć dobry związek
do koszyka
Jak stworzyć dochodowego ebooka
do koszyka
Jak stworzyć udany związek?
do koszyka
Jak stworzyć wegański świat
do koszyka
Nadaj życie marce, czyli jak stworzyć...
do koszyka
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Jadwiga Kowalikowa, | |
Słowo wstępne | |
Wprowadzenie | |
• ROZDZIAŁ I. Tekst i wyznaczniki tekstowości w koncepcjach językoznawczych, czyli do czego potrzebna jest teoria tekstu w praktyce dydaktycznej | |
[1. Ujęcie semiotyczne – tekst jako złożony znak; 2. Ujęcie stylistyczne – tekst jako nośnik stylu; 3. Ujęcie kognitywne – tekst jako obraz świata; 4. Ujęcie komunikacyjno-funkcjonalne – tekst jako proces; 5. Językoznawcze koncepcje tekstu a szkolna praktyka] | |
• ROZDZIAŁ II. Specyfika tekstu uczniowskiego | |
[1. Od „piszę, bo muszę” do „piszę, bo chcę”; 2. Czym jest dyskurs?; 3. Dyskurs edukacyjny; 4. Dyskurs szkolny; 5. Tekst uczniowski w dyskursie szkolnym] | |
• ROZDZIAŁ III. Tekst uczniowski w toku lekcji – czyli jak przekształcać strategie nauczania w dyskurs | |
[1. Funkcje tekstu uczniowskiego we wstępnym ogniwie lekcji. Implikacje praktyczne – propozycje koncepcji lekcji; 2. Funkcje tekstu uczniowskiego w części właściwej lekcji. Implikacje praktyczne – propozycje koncepcji lekcji; 3. Funkcje tekstu uczniowskiego w części podsumowującej lekcji. Implikacje praktyczne – propozycje koncepcji lekcji] | |
• ROZDZIAŁ IV. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza | |
[1. Umiejętność, sprawność, kompetencja jako cele kształcenia; 2. Kompetencja komunikacyjna; 3. Kompetencja tekstowa i tekstotwórcza jako płaszczyzny kompetencji komunikacyjnej; 4. Wyróżniki i dydaktyczne wykładniki uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej] | |
• ROZDZIAŁ V. Stworzyć tekst, czyli rozwijanie i doskonalenie uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej | |
[1. Kiedy działania dydaktyczne są metodą; 2. Propedeutyka działań tekstotwórczych – okazjonalne ćwiczenia sprawnościowe; 3. Tworzenie tekstu przez działania zgodne z normami i instrukcjami; 4. Tworzenie tekstu przez analizę i twórcze naśladowanie wzoru; 5. Tworzenie tekstu przez przekład intersemiotyczny; 6. Metoda praktyki pisarskiej; 7. Tekst uczniowski – od idei do realizacji] | |
• ROZDZIAŁ VI. Metoda samooceny jako sposób rozwijania uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej | |
[1. Uczniowska samoocena wypowiedzi pisemnej; 2. Założenia wstępne metody; 3. Etapy pracy metodą samooceny; 4. Metoda samooceny w aspekcie teleologicznym] | |
Uwagi końcowe | |
Bibliografia | |