POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Spójrzmy Prawdzie w oczy. Jakie oblicze prawdy wówczas zobaczymy? Czy w XXI wieku ten termin ma jeszcze rację bytu? Czy istnieje jedna Prawda, czy wiele prawd? Co jest jej przeciwieństwem – kłamstwo, fikcja, a może nieprawda? Jak badać prawdę – czy potrafimy ocenić, co jest, a co nie jest prawdziwe? Czy możemy mówić prawdę o świecie i sobie samych, czy potrafimy mówić o prawdzie? Czy chcemy jeszcze o niej słuchać? Jaką rolę odgrywa prawda we współczesnej sztuce, mediach i w przestrzeni społecznej?
Autorzy poruszają w swoich artykułach różnorodne rozumienie przewodniego hasła tego tomu. Prawdę postrzegają między innymi jako kryterium określające stosunek artystów-performerów wobec realiów społecznych, element literackiej historiozofii Jarosława Marka Rymkiewicza czy wartość etyczną w literaturze faktu. Nieprawda to dla nich również fikcja literacka podniesiona do rangi instytucji prawnej, mistyfikacja we współczesnym kinie czeskim lub kategoria określająca sposób funkcjonowania sztuki w muzeach wirtualnych. Tak urozmaicone ujęcia tytułowej problematyki współbrzmią polifonicznie w naukach humanistycznych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-172-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
(Nie)prawda w literaturze | 7 |
Dominika Gortych. Trawestacja wspomnień konsekwencją niemożności zapisu traumy? O etycznym wymiarze (nie)prawdy na przykładzie fenomenu Binjamina Wilkomirskiego | 9 |
Maciej Jakubowiak. Prawo – prawda – literatura. Fikcja jako instytucja prawna | 19 |
Paulina Kwaśniewska. Prawda? Jedna, żadna, sto tysięcy. Koncepcja prawdy w dramacie Tak jest, jak się państwu zdaje Luigi Pirandella | 28 |
Joanna Maj. Rzeczywiste, możliwe i zmyślone. (Nie)prawda w literackiej historiografii Jarosława Marka Rymkiewicza (na przykładzie tomu Leśmian. Encyklopedia) | 38 |
Krzysztof M. Maj. Kłamstwo założycielskie. Dystopie wobec problemu mediatyzacji prawdy | 48 |
Anna Mędrzecka. Juliusza Słowackiego Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu – ironia romantyczna jako mimesis tworzenia | 62 |
Claudia Słowik. O warunkach istnienia prawdy w świecie „zmrożonej historii”. (Nie)prawda w powieści Lód Jacka Dukaja | 74 |
Łukasz Wróblewski. Wspaniała masakra. Czy Jarosław Marek Rymkiewicz napisał prawdę o powstaniu warszawskim? | 81 |
Mateusz Zimnoch. Ontologia faktu w reportażu ponowoczesnym. Intertekstualność w obronie mimesis | 92 |
(Nie)prawda w sztuce | 103 |
Katarzyna Lepianka. Paradoks dwóch teraźniejszości – realnej aktora i fikcyjnej postaci | 105 |
Aleksandra Pietrzak. Muzeum Wyobraźni | 116 |
Katarzyna Podpora. Sztuka na|prawdę. Aktywność artystyczna wobec realiów społecznych. Wybrane działania polskich performerów drugiej połowy XX wieku w zderzeniu z kulturą fotograficznego odwzorowywania rzeczywistości | 125 |
Weronika Sobala. Mock-dokumenty nad Wełtawą, czyli fenomen mistyfikacji we współczesnym kinie czeskim | 138 |
Agata Stronciwilk, Miłosz Markiewicz. Wizerunek a tożsamość. Wokół wybranych portretów historyzujących | 146 |