POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Mimo wielu dotychczasowych publikacji poświęconych obecności Biblii w literaturze polskiej XIX i początków XX wieku – w postaci haseł słownikowo- -historycznych, pojedynczych artykułów, tomów pokonferencyjnych, studiów i monografii – zakres i tematykę całościowego korpusu tekstów literaturoznawczych dedykowanych wzmiankowanej problematyce z wielu powodów trudno wciąż uznać za kompletne. Wraz z wcześniejszą publikacją z 2013 roku (Biblia w literaturze polskiej: Romantyzm – Pozytywizm – Młoda Polska), niniejsza książka ma ambicję dostarczyć dalszych, nowych i uszczegółowionych studiów nad przedmiotowym zagadnieniem.
Korpus tekstowy podzielono zasadniczo na dwie części. W pierwszej zamieszczono studia historycznoliterackie, w głównej mierze poświęcone pisarzom pozytywistycznym i okresu Młodej Polski (E. Orzeszkowa, B. Prus, M. Konopnicka, W. Perzyński, L.M. Staff, J. Żuławski, J. Kasprowicz, K.H. Rostworowski, J. Marcinowska). W części drugiej zgromadzono prace stanowiące istotne nawiązania do obecności tematyki starotestamentowej – i ogólnie biblijnej – w twórczości literackiej oraz piśmiennictwie wspomnieniowym. W niniejszym tomie znalazły się również wypowiedzi stanowiące konteksty dla literackich realizacji starotestamentowych w literaturze polskiej oraz uwagi o badaniach nad Biblią, zwłaszcza nad Starym Testamentem, prowadzonych nie tylko przez dziewiętnastowieczną humanistykę.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 316 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-181-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Biblia CBD
do koszyka
Biblia content marketingu
do koszyka
Biblia czakr
do koszyka
Biblia diabła
do koszyka
Biblia diabła
do koszyka
Biblia diety wegańskiej
do koszyka
Biblia dla Dzieci
do koszyka
Biblia dla Dzieci. Historia Mojżesza
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Literackie realizacje | 11 |
Magdalena Kreft (Uniwersytet Gdański). „Jest czas pisania i czas niepisania…”. Księga Koheleta w pismach Elizy Orzeszkowej | 13 |
Ks. Stefan Radziszewski (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach). Anioł modlitwy w noweli Silny Samson Elizy Orzeszkowej | 33 |
Aneta Narolska (Uniwersytet Zielonogórski). „Most pomiędzy ziemią a niebem”. Motyw drabiny Jakubowej w powieściach Elizy Orzeszkowej (Sylwek Cmentarnik i Ad astra) | 51 |
Roksana Blech (Uniwersytet Gdański). O dwóch pieśniach żydowskich (w Faraonie Bolesława Prusa) | 61 |
Romuald Marek Jabłoński (Uniwersytet Zielonogórski). Motywy Starego Testamentu w liryku Marii Konopnickiej La Ruota | 73 |
Maria Jolanta Olszewska (Uniwersytet Warszawski). Dzieje Józefa w komediowym ujęciu Włodzimierza Perzyńskiego | 79 |
Ks. Grzegorz Głąb (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II). Jefte i Józef jako Kain i Abel, czyli krótka opowieść o ofierze prowadzącej do zbrodni – Ludwik Maria Staff, Ofiarnicy | 103 |
Marek Kurkiewicz (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy). Nietzscheanista z biblijnym rodowodem. Refleksje o Balthazarze Jerzego Żuławskiego | 117 |
Paweł Wojciechowski (Ateneum – Szkoła Wyższa Gdańsk). Nierozerwalna „Jednia”. Bóg i Szatan w Hymnach Jana Kasprowicza | 129 |
Janusz Mosakowski (Uniwersytet Gdański). O „cytowaniu” Starego Testamentu w Ante Lucis Ortum Karola Huberta Rostworowskiego | 141 |
Paulina Orczykowska (Uniwersytet Gdański). Między Starym a Nowym Testamentem – Elżbieta i Zachariasz jako postaci przełomu w świetle Vox clamantis Jadwigi Marcinowskiej | 161 |
Piotr Polaszek (Uniwersytet Gdański). Młodopolskie poetyckie (re)interpretacje biblijnej historii pierwszych ludzi | 173 |
Nawiązania i konteksty | 191 |
Emilia Świderska (Uniwersytet w Białymstoku). Motywy biblijne w Balladynie Juliusza Słowackiego. Rekonesans | 193 |
Zbigniew Kaźmierczyk (Uniwersytet Gdański). Hegel a Biblia (triada heglowska a trychotomia biblijna) w historiozofii Zygmunta Krasińskiego | 209 |
Dorota Kulczycka (Uniwersytet Zielonogórski). Cedry Salomonowe w polskiej podróży romantycznej | 219 |
Zbigniew Chojnowski (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie). Z tekstu do tekstu. Mazurskie „wyjmowanie” ze Starego Testamentu | 241 |
Edward Jakiel (Uniwersytet Gdański). Historie biblijne XIX wieku w piśmiennictwie religijnym polskich środowisk rzymskokatolickich. Wybrane zagadnienia starotestamentowe | 263 |
Piotr Włodyga OSB. Przekłady ksiąg Starego Testamentu na język polski w XIX wieku | 293 |
Ks. Marek Starowieyski (Warszawa). Badania nad związkami Biblii i kultury w Polsce | 295 |
Indeks osobowy | 301 |
Indeks biblijny | 313 |