INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Wydawca:
Format:
Tematyka książki jest związana z najbardziej aktualnymi pytaniami stawianymi przez wszystkie osoby uczestniczące w procesie edukacji - Co można zrobić, jakie warunki stworzyć, jakie działania podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał uczniów? Pytanie to zostało uzupełnione o szereg pytań szczegółowych: W jakim stopniu poziom intelektualny i poziom rozwoju emocjonalnego sprzyjają odnoszeniu sukcesu szkolnego? Jakie działania mogą podjąć rodzice uczniów? Jakie działania proponowane przez szkołę są najcenniejsze dla rozwoju możliwości ucznia? Jakie działania związane ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym mogą stać się przeszkodą ograniczającą rozwój? Opracowanie to jest oparte na badaniach, które były prowadzone wśród młodzieży licealnej, ich nauczycieli i rodziców. Dzięki temu odpowiedzi na pytania, które stały się asumptem do poszukiwań pochodzą z trzech płaszczyzn - od uczniów, rodziców i nauczycieli. Pozwala to na pełniejszą i bardziej wnikliwą analizę zagadnienia.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 200 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7308-642-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Źródła do badań nad zagładą Żydów na...
do koszyka
Źródła do dziejów regionu...
do koszyka
Źródła do dziejów szkolnictwa i...
do koszyka
Źródła do dziejów Żmudzi (1522–1648)
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I. Znaczenie sukcesu szkolnego dla jakości funkcjonowania młodzieży licealnej | 13 |
1. Sukces szkolny – próba zdefiniowania | 15 |
1.1. Pojęcie sukcesu | 15 |
1.2. Osiągnięcia szkolne | 17 |
1.3. Uczeń osiągający sukces: uczeń zdolny – uzdolniony – utalentowany | 19 |
2. Predyktory sukcesu szkolnego | 21 |
3. Kierunki zmian systemu edukacyjnego sprzyjające osiąganiu sukcesu szkolnego | 25 |
Rozdział II. Endogenne uwarunkowania sukcesu szkolnego | 29 |
1. Inteligencja jako znaczący predyktor sukcesu szkolnego | 29 |
2. Modele zdolności – zintegrowana prezentacja znaczenia uwarunkowań endogennych | 44 |
3. Znaczenie uwarunkowań endogennych dla osiągania sukcesu szkolnego w świetle dotychczasowych badań naukowych | 47 |
Rozdział III. Egzogenne uwarunkowania sukcesu szkolnego | 51 |
1. Rodzinne uwarunkowania sprzyjające odniesieniu sukcesu szkolnego | 51 |
2. Strategie i style pracy szkoły umożliwiające osiąganie sukcesu szkolnego | 54 |
3. Czynniki tkwiące w środowisku rówieśniczym współdecydujące o odnoszeniu sukcesu szkolnego | 64 |
4. Znaczenie czynników egzogennych dla osiągania sukcesów w szkole – w świetle dotychczasowych badań | 67 |
Rozdział IV. Metodologiczne podstawy badań | 75 |
1. Problemy badawcze | 78 |
2. Zmienne i wskaźniki | 79 |
3. Metody i techniki | 82 |
4. Teren i organizacja badań | 85 |
5. Charakterystyka środowiska szkoły i grupy badanej | 86 |
5.1. Prezentacja osiągnięć uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży | 86 |
5.2. Charakterystyka grupy badanej | 90 |
Rozdział V. Poziom inteligencji poznawczej oraz inteligencji emocjonalnej osiąganej przez badaną młodzież licealną | 93 |
1. Poziom inteligencji poznawczej uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży | 95 |
2. Poziom inteligencji emocjonalnej badanej grupy | 98 |
Rozdział VI. Obraz sukcesu szkolnego w ocenie młodzieży licealnej, rodziców i nauczycieli | 103 |
1. Sposoby definiowania sukcesu szkolnego przez młodzież licealną | 103 |
2. Obraz sukcesu szkolnego w sferze podmiotowej i przedmiotowej uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży | 107 |
3. Sukces szkolny opisywany w sferze podmiotowej i przedmiotowej przez nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży | 122 |
4. Obraz sukcesu szkolnego w sferze podmiotowej i przedmiotowej prezentowany przez rodziców uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży | 127 |
Rozdział VII. Znaczenie badanych czynników endogennych dla odnoszenia sukcesu szkolnego przez młodzież licealną | 135 |
1. Związek poziomu inteligencji poznawczej z sukcesem szkolnym | 136 |
2. Związek poziomu inteligencji emocjonalnej z sukcesem szkolnym | 145 |
Rozdział VIII. Znaczenie czynników egzogennych dla osiągnięcia sukcesu szkolnego przez młodzież licealną | 151 |
1. Determinanty sukcesu szkolnego – w ocenie uczniów | 152 |
2. Rola szkoły w osiąganiu sukcesu szkolnego – w ocenie nauczycieli | 156 |
3. Znaczenie funkcjonowania szkoły dla odniesienia sukcesu szkolnego – w ocenie rodziców | 162 |
4. Determinanty sukcesu szkolnego związane z funkcjonowaniem rodziny – w ocenie rodziców | 166 |
5. Rola rodziny w osiąganiu sukcesu szkolnego – w ocenie nauczycieli | 168 |
Podsumowanie | 177 |
Postulaty | 184 |
Bibliografia | 187 |
Akty prawne | 195 |
Spis tabel | 197 |
Spis rysunków | 199 |