INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka poświęcona jest twórczości Czesława Miłosza, opisywanej poprzez szereg antynomii, w jakich poeta postrzegał kondycję człowieka i nowoczesnej liryki. Kolejne rozdziały części pierwszej wypełnia wnikliwe omówienie programowych tekstów Miłosza: od „Listu półprywatnego o poezji” aż po ostanie „manifesty” z lat dziewięćdziesiątych XX wieku – „Przeciw poezji niezrozumiałej” i „Postscriptum”. Motywem wiodącym tych lektur są stawiane bynajmniej nie retorycznie pytania o gnostycyzm, klasycyzm, realizm i antymodernistyczność Miłosza.
Część druga zawiera rekonstrukcję dialogów poety z Osipem Mandelsztamem i Aleksandrem Watem. Na szeroko zarysowanym tle autorskich poetyk i dramatycznych biografii autorów „Ciemnego świecidła” i „Zeszytów woroneskich” autorka pokazuje istotę wyborów i celowych zaniechań twórcy „Ocalenia”. Rozstrzygnięcia i oceny Miłosza, przeczytane w świetle poetologicznych projektów Mandelsztama i Wata, uderzają konsekwencją, ale i ujawniają problemy, które budzić mogą chęć sporu z mistrzem pokonywanej rozpaczy.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 283 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2516-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Żeby kózka nie skakała
do koszyka
Żeby umarło przede mną
do koszyka
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały....
do koszyka
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały....
do koszyka
Chciałbym, żeby dzisiaj coś się...
do koszyka
Efekt piaskownicy. Jak szefować żeby...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Homo religiosus, czyli „pragnienie cudu”. Z Ziemią Ulro w ręku | 15 |
Część I. Myśli i słowa | 33 |
Miłosz – gnostyk? | 35 |
Język młodzieńczego Weltschmerzu. Wokół „gnostyckiego doświadczenia egzystencji” | 35 |
Poezja jako rodzaj wyobraźni religijnej. Tematy gnostyckie w dojrzałej twórczości Miłosza | 53 |
Miłosz – klasyk? | 70 |
„Poezja umysłu”, czyli „wiara filozoficzna” | 70 |
„Hymniczność przeciw śmierci”, czyli „myślące ciało” | 82 |
Miłosz – realista? | 88 |
Spór z klasycyzmem. O hierarchizujących zaletach formy | 88 |
„żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. Gucio zaczarowany jako traktat o istnieniu | 106 |
Miłosz – antymodernista? | 119 |
Głos Miłosza w sporze o „niezrozumialstwo” jako ponowiony wybór tradycji. Wokół nieujawnionych intertekstów szkiców Przeciw poezji niezrozumiałej i Postscriptum | 119 |
Intertekst nieuwzględniony | 137 |
Część II. Prologi i dialogi | 143 |
Prolog: Poezja jako doświadczenie wewnętrzne. Aleksander Wat o „epifanii naturalnego” | 145 |
Dialog: Jaśniejsze świecidło. Miłosz czyta Wata | 180 |
Prolog: „Harmonia to wykrystalizowana wieczność”. Osip Mandelsztam o fenomenologii | |
słowa poetyckiego | 204 |
„Rozum geologiczny”, czyli ku architektonice słowa | 204 |
„Muzyka zmartwychwstania”, czyli ku „wewnętrznemu obrazowi słowa” | 229 |
Dialog: Czesław Miłosz i Osip Mandelsztam o słowie i kulturze. Spotkania oraz rozejścia | 234 |
Zakończenie | 259 |
Nota bibliograficzna | 263 |
Bibliografia | 265 |
Indeks osób | 273 |
“In Order not to See Eyes that Are Set on Nothing”. About Czesław Miłosz’s Works. Summary | 279 |