-20%
Niewątpliwymi atutami książki są z jednej strony rzetelna informacja o zmianach zachodzących w życiu młodych ludzi – podana w sposób logiczny i uporządkowany, z drugiej zaś – spojrzenie poradnikowe: jak dorośli mogą na te zmiany reagować i które reakcje pomagają, a które przeszkadzają w rozwoju i układaniu wzajemnych relacji. Autorka pokazuje trudności, ale przedstawia je jako normalne i rozwojowe, wyjaśnia, obala mity. Pisze w sposób wyważony, nie posługuje się stereotypami, nie straszy, lecz uspokaja, buduje zrozumienie, co nadaje całości konstruktywny, pozytywny wydźwięk.
Praca łączy w sobie wysokie walory merytoryczne dobrej książki naukowej z przystępnością formy i lekkością pióra książki popularnej. Co więcej, zawiera jasne i cenne wskazówki dotyczące postępowania. To połączenie wiedzy, mądrości i dobrego stylu czyni z niej pozycję ze wszech miar wartą polecenia.
z recenzji prof. dr. hab. Piotra K. Olesia
Lucyna Bakiera – adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka prac z zakresu psychologicznych aspektów zmian rozwojowych człowieka, głównie w okresie dorastania i dorosłości, oraz psychologii małżeństwa i rodziny. Aktualnie jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komplementarności rozwoju psychicznego rodziców i dzieci.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-435-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czy Keynes się pomylił?
do koszyka
Czy bieda czyni złodzieja?
do koszyka
Czy Bóg gra z nami w kości?
do koszyka
Czy Bóg jest potworem? Zrozumieć Boga...
do koszyka
Czy Bóg mówi po chińsku?
do koszyka
Czy Bóg tutaj
do koszyka
Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie?
do koszyka
Czy było warto? Odyseja dżinsowych...
do koszyka
Czy było warto? Odyseja dżinsowych...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział | 1 |
Przełomowy charakter dorastania | 12 |
1.1. Przejście z dzieciństwa do dorosłości – blaski i cienie | 13 |
1.2. Oczekiwania społeczne wobec dorastających | 18 |
Rozdział | 2 |
Kłopotliwe dojrzewanie | 24 |
2.1. Zmiany pubertalne i ich wpływ na zachowanie dorastających | 24 |
2.3. Seksualność dorastających – zakazany owoc? | 29 |
Rozdział | 3 |
Niepokorny umysł | 36 |
3.1. Zmiany w procesach poznawczych dorastających | 36 |
3.2. Funkcjonowanie poznawcze dorastających | |
– wyzwanie dla wychowawców | 39 |
3.3. Intelektualne możliwości dorastających a współczesny system nauczania | 42 |
Rozdział | 4 |
Zawiły świat młodzieńczych emocji | 49 |
4.1. Formy zaangażowania emocjonalnego młodzieży | 50 |
4.2. Labilność emocjonalna – powrót do dzieciństwa? | 53 |
4.3. Osiąganie dojrzałości emocjonalnej – niełatwe zadanie dla młodzieży | |
i wychowawców | 57 |
Rozdział | 5 |
Moralność w okresie burzy i naporu | 60 |
5.1. Moralność na rozdrożu – między indywidualnością a konformizmem | 61 |
5.2. W poszukiwaniu wartości i idei | 63 |
Rozdział | 6 |
W kręgu sympatii i antypatii – relacje społeczne młodzieży | 66 |
6.1. Kłopoty z rodzicami | 68 |
6.2. Dziadkowie – bezpieczna przystań | 76 |
6.3. Relacje z nauczycielami | 77 |
6.4. Koleżeństwo i związki przyjaźni | 84 |
Rozdział | 7 |
Zmiany osobowości w adolescencji | 93 |
7.1. Samowiedza i samoocena – trudna droga do stabilizacji | 93 |
7.2. Kryzys tożsamości i jego konsekwencje | 97 |
7.3. Nowe potrzeby dorastających | 103 |
Rozdział | 8 |
Problemy podwyższonego ryzyka | 107 |
8.1. Pułapki „prawie dorosłości” | 111 |
8.2. Agresja młodzieży – przyczyna i skutek doświadczanych trudności | 118 |
8.3. Eksperymenty z własnym ciałem | 122 |
Rozdział | 9 |
W poszukiwaniu „złotego środka”, czyli mądre wychowanie | |
nastolatka | 127 |
9.1. Mity na temat dorastania – niebezpieczne inspiracje dla wychowawców | 128 |
9.2. Wspieranie kreatywności dorastających | 132 |
9.3. Sztuka dialogu | 136 |
Zakończenie | 141 |
Minisłownik | 143 |
Literatura cytowana | 145 |