Prasa regionalna na nowe czasy. Historia sukcesu francuskiego przedsiębiorstwa prasowego Ouest-France

-20%

Prasa regionalna na nowe czasy. Historia sukcesu francuskiego przedsiębiorstwa prasowego Ouest-France

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

26,38  32,97 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,38 zł 

Częste dzisiaj pytanie, czy cywilizacja obrazu i emocji, oparta na przekazie multimedialnym, zastąpi niebawem galaktykę Gutenberga, opartą na piśmie i pogłębionej refleksji, dotyczy zwłaszcza młodego pokolenia, dorastającego w świecie zglobalizowanej informacji.


Prasa drukowana nadal jednak pozostaje ważnym elementem życia społecznego. W Europie doby globalizacji ma też zadanie szczególne podtrzymywania tożsamości narodowych i regionalnych oraz pielęgnowania kultur narodowych i tradycji tzw. małych ojczyzn.


Regionalny dziennik „Ouest France", wydawany w Rennes przez spółkę Ouest-France SA, czołową w grupie medialnej SIPA/Ouest-France, jest prawdziwym fenomenem na francuskim i europejskim rynku płatnej prasy codziennej. Jest też żywym świadectwem jej użyteczności i znaczenia.


Dziennik „Ouest-France" od ponad 30 lat utrzymuje pozycję lidera na rynku prasy codziennej we Francji, rozchodząc się każdego dnia w blisko 800 tysiącach egzemplarzy. Jest to tym bardziej niezwykłe, że obejmuje on swoim zasięgiem zaledwie 12 spośród 96 departamentów Francji. Daleko za nim pozostają tak renomowane francuskie dzienniki o zasięgu ogólnokrajowym, jak „Le Monde", „Le Figaro" czy „Liberation".


Autorka stara się w tej książce odpowiedzieć na pytania, dlaczego właśnie „Ouest-France" osiągnął tak znaczącą pozycję na rynku prasy drukowanej we Francji oraz jakie warunki zewnętrzne i wewnętrzne musiały zostać spełnione, aby jego sukces okazał się aż tak spektakularny.


Rok wydania2011
Liczba stron246
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-8987-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  
  1. Przedsiębiorstwo a zarządzanie. Wybrane sektory działalności rynkowej
  
  1.1. Cechy przedsiębiorstwa oraz specyfika zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjno-usługowym     15
  1.2. Cechy organizacji i specyfika zarządzania organizacją publiczną     18
  1.3. Specyficzne cechy przedsiębiorstwa prasowego (medialnego) a problematyka zarządzania     20
  
  2. Prasa regionalna we Francji     27
  
  2.1. Prasa prowincjonalna i regionalna od rewolucji francuskiej (rok 1789) do I wojny światowej (rok 1914)     27
  Prasa ludowa za 1 sou (grosz)     29
  Dystrybucja gazet     29
  Zawartość gazet     29
  Wydania lokalne dzienników regionalnych     30
  Wielkie dzienniki regionalne     31
  Modernizacja przedsiębiorstw prasowych     32
  Zmiana zawartości gazet     33
  Status dziennikarzy     33
  2.2. Prasa regionalna w okresie I wojny światowej     35
  2.3. Prasa w okresie międzywojennym     35
  Zmiany technologiczne i organizacyjne w przedsiębiorstwach prasowych i kryzys gospodarczy we Francji     36
  Zawartość gazet     37
  Status dziennikarza     38
  Reklama w prasie regionalnej     40
  2.4. Prasa regionalna w okresie II wojny światowej     40
  Kontrola mediów w czasie II wojny światowej     41
  Zawartość gazet     41
  Prasa podziemna     41
  2.5. Współczesna prasa francuska     42
  Odnowienie rynku prasy we Francji     42
  Formy własności mediów drukowanych     43
  Zmiana w pejzażu rynku mediów     44
  Konkurencja na rynku prasowym     44
  Status dziennikarzy     44
  Nakłady prasy     45
  Linia programowa redakcji, zawartość gazet     45
  Wydania niedzielne     46
  Właściciele gazet     46
  Reklama w prasie     46
  Tygodniki regionalne     48
  Pomoc państwa dla prasy     48
  Współzawodnictwo między dziennikami regionalnymi     49
  Lokalne wydania prasy regionalnej     50
  Cechy dziennikarstwa regionalnego     51
  Zawartość dzienników regionalnych począwszy od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku     51
  Charakterystyka dziennikarzy lokalnych     52
  Informacja lokalna w prasie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych     52
  Trudności na rynku prasy regionalnej w latach 1970–1990     53
  Bezpłatna prasa reklamowa     54
  Grupowanie się dzienników regionalnych w latach 1980–1990     54
  Przełom w technologii produkcji prasy     55
  Dystrybucja prasy     55
  Geografia zasięgu prasy regionalnej we Francji     56
  Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem prasowym w latach siedemdziesiątych XX wieku     57
  Przełom XX i XXI wieku – czytelnictwo i nakłady prasy     57
  Zmiany w przedsiębiorstwach prasowych w dobie Internetu     58
  
  3. Specyfika rynku prasy regionalnej we Francji     63
  
  3.1. Ogólne cechy rynku prasy we Francji     63
  3.2. Przedsiębiorstwo prasowe oraz prasa – prawne podstawy funkcjonowania     65
  Status dziennikarzy     69
  Pomoc państwa dla prasy     72
  Dystrybucja     74
  3.3. Ekonomika codziennej prasy regionalnej we Francji     76
  Podwójny rynek dla jednego produktu. Reklama i rynek reklamy     77
  Czynniki wpływające na przetrwanie organizacji     79
  Koncentracja na rynku codziennej prasy regionalnej     81
  Bariery wejścia na rynek codziennej prasy regionalnej     83
  Klasyfikacja rynku prasy drukowanej     86
  3.4. Główne tytuły prasowe     87
  Grupy prasowe     87
  Grupy prasowe codziennej prasy regionalnej     88
  Główne dzienniki francuskie     91
  Prasa periodyczna     93
  3.5. Nowe wyzwania dla prasy – multimedia i Internet     95
  
  4. Czynniki rozwoju i sukcesu dziennika „Ouest-France”     97
  
  4.1. Geograficzne, kulturowe i demograficzne uwarunkowania działania przedsiębiorstwa Ouest-France SA     97
  Historia Półwyspu Bretońskiego     98
  Charakterystyka mieszkańców regionu     100
  Rozwój Bretanii w latach powojennych     101
  Kultura Bretanii     102
  Rodzina i religia jako fundamenty tożsamości     103
  4.2. Protoplasta „Ouest-France” – „L’Ouest-Éclair”     104
  Dziennik w okresie okupacji hitlerowskiej     107
  4.3. Geneza i rozwój dziennika „Ouest-France”     108
  Początki działalności „Ouest-France”     109
  Społeczna funkcja dziennika     110
  Patron i pracownicy     112
  Pierwsza modernizacja i nowe tematy poruszane w gazecie     113
  Lata pięćdziesiąte XX wieku     114
  Idea sprawiedliwości społecznej     115
  Strony rolnicze i rybackie     118
  Europa na łamach „Ouest-France”     120
  Obrona szkolnictwa prywatnego     121
  Akcje społeczne i humanitarne     122
  Dymisja założyciela Paula Hutina     123
  Era obecnego patrona – François Régisa Hutina     123
  Nowe rubryki     125
  Zmiany w dzienniku     126
  4.4. Pozycja dziennika „Ouest-France” na rynku gazet codziennych     127
  
  5. Aspekty procesu zarządzania przedsiębiorstwem prasowym Ouest-France SA     131
  
  5.1. Cele przedsiębiorstwa, strategia i polityka     131
  Program działania Działu Marketingu i Promocji     141
  Zaawansowana technologia i organizacja produkcji     146
  Program działania w Dziale Finansowym. Zarządzanie finansami     148
  5.2. Organizacja pracy w redakcji dziennika i Dziale Zasobów Ludzkich     152
  Program działania w redakcji dziennika „Ouest-France”     153
  Specyficzna dla „Ouest-France” organizacja pracy redakcyjnej oraz produkcji     165
  Program działania w Dziale Zasobów Ludzkich     169
  Bilans Socjalny 2005     176
  5.3. Struktura organizacyjna grupy prasowej SIPA/Ouest-France oraz wewnętrzna struktura organizacyjna spółki Ouest-France SA     177
  Spółka SIPA (Grupa SIPA/Ouest-France)     177
  W obronie niezależności dziennika „Ouest-France”     178
  Grupa SIPA/Ouest-France     182
  Podgrupa Ouest-France     184
  Podgrupa Les Journaux de Loire     186
  Podgrupa PUBLIHEBDOS     187
  Podgrupa PRÉCOM     190
  Podgrupa SOFIOUEST     193
  Wewnętrzna struktura organizacyjna spółki Ouest-France SA     195
  Struktury parytetowe (skupiające pracodawców i pracowników)     198
  5.4. Przywództwo jako źródło motywowania pracowników     199
  5.5. Proces kontroli     201
  5.6. Kultura przedsiębiorstwa     203
  
  Zakończenie     209
  
  Post scriptum     223
  Aneks     233
  Bibliografia     235
  Spis tabel i ilustracji     243
RozwińZwiń