POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
Książka traktuje o możliwościach poprawy i doskonalenia jakości znajdujących się w sferze zarządzania szkołą wyższą. Misją każdej uczelni jest poszukiwanie prawdy w zmieniającej się i, jak skonstatował przed laty niemiecki filozof Jürgen Habermas, coraz bardziej nieprzejrzystej rzeczywistości. Zaproponowane rozwiązania modelowe tak ambitnego planu są różne i zależą od charakteru danej placówki oraz przyjętej przez nią strategii. Nie ma bowiem uniwersalnego lub najlepszego modelu zarządzania pozwalającego osiągnąć określoną jakość kształcenia. Należy opracować i przyjąć właściwe ujęcia, metody i odpowiednie mechanizmy jej zapewnienia w danej instytucji akademickiej. Tematykę tę podejmowało i podejmuje wiele renomowanych uczelni, planując, koordynując i nadzorując stan jakości świadczonych usług. Wypracowały one zalgorytmizowane, udokumentowane działania służące zapewnieniu oraz doskonaleniu poziomu kształcenia.
Niniejsza monografia wychodzi naprzeciw nowym nurtom i tendencjom życia akademickiego: naukowo-badawczego, dydaktycznego i kulturowego, uwzględniając kontekst otoczenia, w tym kontekst prawny, techniczno-technologiczny i społeczno-gospodarczy. Stanowi interesujące kompendium wiedzy o zagadnieniach, z jakimi mierzy się dziś lub zmierzy się w niedalekiej przyszłości szkolnictwo wyższe i poszczególne uczelnie. Jest również ciekawym materiałem informacyjno-instruktażowym dla środowiska akademickiego. Słowa uznania należą się autorom za podjęcie trudu zdiagnozowania obecnego stanu szkolnictwa wyższego na przykładzie wybranej uczelni, wydziału i instytutu, a także zaproponowanie rozwiązań doskonalących jakość kształcenia, zarówno tych stopniowych, jak i rewolucjonizujących. Praca uwzględnia założenia tak zwanej reformy bolońskiej, a ponadto eksponuje – jako jeden z warunków powodzenia misji – potrzebę zmiany kultury organizacyjnej uczelni oraz wartości wyznawanych przez ich pracowników.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Lisieckiej
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 400 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-8369-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wyzwania pedagogiki krytycznej i...
do koszyka
Wyzwania bezpieczeństwa wewnętrznego....
do koszyka
Wyzwania Dębowego Uroczyska
do koszyka
Wyzwania Dębowego Uroczyska
do koszyka
Spis treści
Słowo wstępne | 13 |
I. WYBRANE PROBLEMY FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKÓŁ WYŻSZYCH | 17 |
1. Problemy dostosowania nauczania i badań naukowych w szkołach wyższych do potrzeb przedsiębiorstw przemysłowych w warunkach globalizacji | 19 |
1.1. Wprowadzenie | 19 |
1.2. Nowe zjawiska w procesie globalizacji działalności gospodarczej | 20 |
1.3. Cechy współczesnego zarządzania: podstawowe czynniki osiągania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa w obecnych i przewidywanych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej | 29 |
1.4. Kierunki zmian w systemie szkolnictwa wyższego i zaplecza naukowo-badawczego w celu sprostania nowym wyzwaniom konkurencyjnym – priorytety | 34 |
1.5. Podsumowanie | 44 |
2. Zmiany zachowań organizacyjnych pod wpływem oczekiwań interesariuszy uczelni akademickich | 49 |
2.1. Wprowadzenie | 49 |
2.2. Uczelnie akademickie jako obiekt badań teorii zachowań organizacyjnych oraz teorii zarządzania publicznego | 50 |
2.3. Specyfika zachowań organizacyjnych uczelni akademickich | 55 |
2.4. Interesariusze uczelni akademickich i ich oczekiwania | 58 |
2.5. Kierunki zmian zachowań organizacyjnych uczelni akademickich | 60 |
2.6. Podsumowanie | 63 |
3. Koncepcja projakościowej restrukturyzacji WZiKS UJ na przykładzie innowacji organizacyjnych w IEiZ | 65 |
3.1. Opis stanu faktycznego organizacji i funkcjonowania wydziałów uniwersyteckich na wybranych przykładach | 65 |
3.2. Analiza krytyczna obecnego stanu organizacji, relacji międzyludzkich i funkcjonowania struktur polskich uczelni na przykładzie WZiKS UJ | 78 |
3.3. Założenia do koncepcji zmian | 80 |
3.4. Koncepcja nowej organizacji procesu dydaktyczno-pedagogicznego | 82 |
3.5. Innowacje w organizacji działalności naukowo-badawczej na uniwersytecie | 87 |
3.6. Podsumowanie | 94 |
II. KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI | 97 |
4. Metodyka zastosowania Krajowych Ram Kwalifikacji dla kierunku studiów zarządzanie na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego | 99 |
4.1. Wprowadzenie | 99 |
4.2. Prezentacja Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ | 100 |
4.3. Podstawy prawne dotyczące Krajowych Ram Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego | 105 |
4.4. Efekty kształcenia | 110 |
4.5. Pomiar efektów kształcenia | 124 |
4.6. Program studiów na kierunku zarządzanie na WZiKS UJ | 126 |
4.7. Podsumowanie | 135 |
5. Przygotowanie małopolskich uczelni do wdrożenia Europejskich i Krajowych Ram Kwalifikacji – wybrane zagadnienia | 137 |
5.1. Wstęp | 137 |
5.2. Charakterystyka badanej zbiorowości – metodyka badania | 139 |
5.3. Źródła wiedzy na temat ram kwalifikacji – ocena dostępności informacji w świetle badań | 139 |
5.4. Szanse i zagrożenia związane z wdrożeniem Krajowych Ram Kwalifikacji w opinii rektorów małopolskich uczelni | 140 |
5.5. Tworzenie programów studiów w oparciu o efekty kształcenia w małopolskich uczelniach – wyniki badań własnych | 143 |
5.6. Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji w świetle projektu Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego | 149 |
5.7. Analiza możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych na wdrożenie ram kwalifikacji na uczelniach | 149 |
5.8. Podsumowanie | 155 |
III. ZARZĄDZANIE ZATRUDNIONYMI I JAKOŚCIĄ W SZKOLE WYŻSZEJ | 157 |
6. Bariery komunikacyjne na uczelni akademickiej oraz sposoby ich pokonywania | 159 |
6.1. Wstęp | 159 |
6.2. Komunikowanie się – istota | 159 |
6.3. Bariery utrudniające komunikację między ludźmi | 160 |
6.4. Doskonalenie komunikacji | 162 |
6.5. Proces nauczania a komunikacja | 165 |
6.6. Pozbawianie uczelni barier komunikacyjnych | 172 |
6.7. Podsumowanie | 174 |
7. Zarządzanie zasobami ludzkimi w szkolnictwie wyższym według modeli doskonałości | 177 |
7.1. Wprowadzenie | 177 |
7.2. Dotychczasowe doświadczenia z wdrażaniem TQM na uczelniach | 178 |
7.3. Samoocena uczelni | 181 |
7.4. Niektóre zalecenia dotyczące procesów zarządzania zasobami ludzkimi – zgodne z założeniami TQM | 182 |
7.5. Zalecenia dla praktyki zarządzania | 203 |
7.6. Podsumowanie | 205 |
8. Podstawy budowy systemu zarządzania jakością w jednostce edukacyjnej | 209 |
8.1. Wprowadzenie | 209 |
8.2. Przegląd podstawowych standardów zarządzania jakością w jednostkach Edukacyjnych | 210 |
8.3. Ramy budowy modelu Systemu Zarządzania Jakością w jednostce edukacyjnej | 220 |
8.4. Podsumowanie | 226 |
9. Uwarunkowania wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością opartego na wymaganiach normy PN-EN ISO 9001:2009 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego | 229 |
9.1. Wprowadzenie | 229 |
9.2. Charakterystyka Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ | 230 |
9.3. Uwarunkowania europejskie i krajowe wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością na WZiKS | 232 |
9.4. Uwarunkowania organizacyjne wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością na WZiKS | 235 |
9.5. Modele wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością opartego na wymaganiach normy ISO 9001:2000 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ | 249 |
9.6. Podsumowanie | 261 |
10. Zapewnienie jakości kształcenia na studiach wyższych – wyniki badania percepcji procesu kształcenia przez słuchaczy ostatnich lat studiów | 263 |
10.1. Wprowadzenie | 263 |
10.2. Metodyka badań empirycznych | 264 |
10.3. Percepcja znaczenia kompetencji pozyskiwanych podczas studiów przez badanych | 274 |
10.4. Opinie badanych na temat wybranych aspektów procesu kształcenia | 278 |
10.5. Opinie badanych na temat wybranych aspektów organizacji procesu dydaktycznego | 283 |
10.6. Podsumowanie | 285 |
IV. WYNIKI BADAŃ EMPIRYCZNYCH JAKOŚCI KSZTAŁCENIA I JAKOŚCI ZARZĄDZANIA NA UCZELNIACH | 295 |
11. Efekty kształcenia z perspektywy studentów kierunku zarządzanie | 297 |
11.1. Wprowadzenie | 297 |
11.2. Informacje o badaniach własnych | 298 |
11.3. Wyniki przeprowadzonych badań własnych dla części ogólnej ankiety | 300 |
11.4. Wyniki przeprowadzonych badań własnych dla drugiej oraz trzeciej części ankiety | 302 |
11.5. Wnioski i podsumowanie | 316 |
12. Jakość zarządzania na uczelniach w ocenie dziekanów, kanclerzy i kwestorów – wyniki badań | 319 |
12.1. Założenia realizacji badań | 319 |
12.2. Ocena poziomu zarządzania jakością i jakości zarządzania na wydziałach badanych uczelni w opinii dziekanów | 320 |
12.3. Ocena poziomu jakości zarządzania w administracji w badanych szkołach wyższych w opinii kanclerzy i kwestorów | 328 |
12.4. Podsumowanie | 335 |
13. Wstępny, roboczy raport z I etapu badań na temat: „Projakościowa restrukturyzacja zarządzania w szkolnictwie wyższym | 357 |
13.1. Cele I etapu realizowanych badań ankietowych | 357 |
13.2. Sposób i zakres realizowanych badań ankietowych | 358 |
13.3. Wyniki badań – część pierwsza kwestionariusza ankiety | 359 |
13.4. Wyniki badań – część druga kwestionariusza ankiety | 366 |
13.5. Podsumowanie | 373 |
V. WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ | 377 |
14. Rola wirtualnej rzeczywistości w reklamie merytorycznej | 379 |
14.1. Możliwości oddziaływania na potencjalnych kandydatów na studia | 379 |
14.2. Wizualizacja III Kampusu jako reklama użyteczna | 380 |
14.3. Główne idee wizualizacji | 381 |
14.4. Wykonane wizualizacje | 382 |
14.5. Podsumowanie | 385 |
Bibliografia | 387 |