Wyzwania zarządzania jakością w szkołach wyższych

-20%

Wyzwania zarządzania jakością w szkołach wyższych

1 opinia

Redakcja:

Tadeusz Wawak

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

41,16  51,45 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 51,45 zł 

Książka traktuje o możliwościach poprawy i doskonalenia jakości znajdujących się w sferze zarządzania szkołą wyższą. Misją każdej uczelni jest poszukiwanie prawdy w zmieniającej się i, jak skonstatował przed laty niemiecki filozof Jürgen Habermas, coraz bardziej nieprzejrzystej rzeczywistości. Zaproponowane rozwiązania modelowe tak ambitnego planu są różne i zależą od charakteru danej placówki oraz przyjętej przez nią strategii. Nie ma bowiem uniwersalnego lub najlepszego modelu zarządzania pozwalającego osiągnąć określoną jakość kształcenia. Należy opracować i przyjąć właściwe ujęcia, metody i odpowiednie mechanizmy jej zapewnienia w danej instytucji akademickiej. Tematykę tę podejmowało i podejmuje wiele renomowanych uczelni, planując, koordynując i nadzorując stan jakości świadczonych usług. Wypracowały one zalgorytmizowane, udokumentowane działania służące zapewnieniu oraz doskonaleniu poziomu kształcenia.


Niniejsza monografia wychodzi naprzeciw nowym nurtom i tendencjom życia akademickiego: naukowo-badawczego, dydaktycznego i kulturowego, uwzględniając kontekst otoczenia, w tym kontekst prawny, techniczno-technologiczny i społeczno-gospodarczy. Stanowi interesujące kompendium wiedzy o zagadnieniach, z jakimi mierzy się dziś lub zmierzy się w niedalekiej przyszłości szkolnictwo wyższe i poszczególne uczelnie. Jest również ciekawym materiałem informacyjno-instruktażowym dla środowiska akademickiego. Słowa uznania należą się autorom za podjęcie trudu zdiagnozowania obecnego stanu szkolnictwa wyższego na przykładzie wybranej uczelni, wydziału i instytutu, a także zaproponowanie rozwiązań doskonalących jakość kształcenia, zarówno tych stopniowych, jak i rewolucjonizujących. Praca uwzględnia założenia tak zwanej reformy bolońskiej, a ponadto eksponuje – jako jeden z warunków powodzenia misji – potrzebę zmiany kultury organizacyjnej uczelni oraz wartości wyznawanych przez ich pracowników.


Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Lisieckiej


Rok wydania2011
Liczba stron400
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-8369-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne     13
  
  I. WYBRANE PROBLEMY FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKÓŁ WYŻSZYCH    17
  
  1. Problemy dostosowania nauczania i badań naukowych w szkołach wyższych do potrzeb przedsiębiorstw przemysłowych w warunkach globalizacji     19
  
  1.1. Wprowadzenie     19
  1.2. Nowe zjawiska w procesie globalizacji działalności gospodarczej     20
  1.3. Cechy współczesnego zarządzania: podstawowe czynniki osiągania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa w obecnych i przewidywanych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej     29
  1.4. Kierunki zmian w systemie szkolnictwa wyższego i zaplecza naukowo-badawczego w celu sprostania nowym wyzwaniom konkurencyjnym – priorytety     34
  1.5. Podsumowanie     44
  
  2. Zmiany zachowań organizacyjnych pod wpływem oczekiwań interesariuszy uczelni akademickich     49
  
  2.1. Wprowadzenie     49
  2.2. Uczelnie akademickie jako obiekt badań teorii zachowań organizacyjnych oraz teorii zarządzania publicznego     50
  2.3. Specyfika zachowań organizacyjnych uczelni akademickich     55
  2.4. Interesariusze uczelni akademickich i ich oczekiwania     58
  2.5. Kierunki zmian zachowań organizacyjnych uczelni akademickich     60
  2.6. Podsumowanie     63
  
  3. Koncepcja projakościowej restrukturyzacji WZiKS UJ na przykładzie innowacji organizacyjnych w IEiZ     65
  
  3.1. Opis stanu faktycznego organizacji i funkcjonowania wydziałów uniwersyteckich na wybranych przykładach     65
  3.2. Analiza krytyczna obecnego stanu organizacji, relacji międzyludzkich i funkcjonowania struktur polskich uczelni na przykładzie WZiKS UJ     78
  3.3. Założenia do koncepcji zmian     80
  3.4. Koncepcja nowej organizacji procesu dydaktyczno-pedagogicznego     82
  3.5. Innowacje w organizacji działalności naukowo-badawczej na uniwersytecie     87
  3.6. Podsumowanie     94
  
  II. KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI     97
  
  4. Metodyka zastosowania Krajowych Ram Kwalifikacji dla kierunku studiów zarządzanie na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego     99
  
  4.1. Wprowadzenie     99
  4.2. Prezentacja Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ     100
  4.3. Podstawy prawne dotyczące Krajowych Ram Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego     105
  4.4. Efekty kształcenia     110
  4.5. Pomiar efektów kształcenia     124
  4.6. Program studiów na kierunku zarządzanie na WZiKS UJ     126
  4.7. Podsumowanie     135
  
  5. Przygotowanie małopolskich uczelni do wdrożenia Europejskich i Krajowych Ram Kwalifikacji – wybrane zagadnienia     137
  
  5.1. Wstęp     137
  5.2. Charakterystyka badanej zbiorowości – metodyka badania     139
  5.3. Źródła wiedzy na temat ram kwalifikacji – ocena dostępności informacji w świetle badań     139
  5.4. Szanse i zagrożenia związane z wdrożeniem Krajowych Ram Kwalifikacji w opinii rektorów małopolskich uczelni     140
  5.5. Tworzenie programów studiów w oparciu o efekty kształcenia w małopolskich uczelniach – wyniki badań własnych     143
  5.6. Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji w świetle projektu Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego     149
  5.7. Analiza możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych na wdrożenie ram kwalifikacji na uczelniach     149
  5.8. Podsumowanie     155
  
  III. ZARZĄDZANIE ZATRUDNIONYMI I JAKOŚCIĄ W SZKOLE WYŻSZEJ     157
  
  6. Bariery komunikacyjne na uczelni akademickiej oraz sposoby ich pokonywania     159
  
  6.1. Wstęp     159
  6.2. Komunikowanie się – istota     159
  6.3. Bariery utrudniające komunikację między ludźmi     160
  6.4. Doskonalenie komunikacji     162
  6.5. Proces nauczania a komunikacja     165
  6.6. Pozbawianie uczelni barier komunikacyjnych     172
  6.7. Podsumowanie     174
  
  7. Zarządzanie zasobami ludzkimi w szkolnictwie wyższym według modeli doskonałości     177
  
  7.1. Wprowadzenie     177
  7.2. Dotychczasowe doświadczenia z wdrażaniem TQM na uczelniach     178
  7.3. Samoocena uczelni     181
  7.4. Niektóre zalecenia dotyczące procesów zarządzania zasobami ludzkimi – zgodne z założeniami TQM     182
  7.5. Zalecenia dla praktyki zarządzania     203
  7.6. Podsumowanie     205
  
  8. Podstawy budowy systemu zarządzania jakością w jednostce edukacyjnej     209
  
  8.1. Wprowadzenie     209
  8.2. Przegląd podstawowych standardów zarządzania jakością w jednostkach Edukacyjnych     210
  8.3. Ramy budowy modelu Systemu Zarządzania Jakością w jednostce edukacyjnej     220
  8.4. Podsumowanie     226
  
  9. Uwarunkowania wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością opartego na wymaganiach normy PN-EN ISO 9001:2009 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego     229
  
  9.1. Wprowadzenie     229
  9.2. Charakterystyka Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ     230
  9.3. Uwarunkowania europejskie i krajowe wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością na WZiKS     232
  9.4. Uwarunkowania organizacyjne wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością na WZiKS     235
  9.5. Modele wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością opartego na wymaganiach normy ISO 9001:2000 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ     249
  9.6. Podsumowanie     261
  
  10. Zapewnienie jakości kształcenia na studiach wyższych – wyniki badania percepcji procesu kształcenia przez słuchaczy ostatnich lat studiów     263
  
  10.1. Wprowadzenie     263
  10.2. Metodyka badań empirycznych     264
  10.3. Percepcja znaczenia kompetencji pozyskiwanych podczas studiów przez badanych     274
  10.4. Opinie badanych na temat wybranych aspektów procesu kształcenia     278
  10.5. Opinie badanych na temat wybranych aspektów organizacji procesu dydaktycznego     283
  10.6. Podsumowanie     285
  
  IV. WYNIKI BADAŃ EMPIRYCZNYCH JAKOŚCI KSZTAŁCENIA I JAKOŚCI ZARZĄDZANIA NA UCZELNIACH     295
  
  11. Efekty kształcenia z perspektywy studentów kierunku zarządzanie     297
  
  11.1. Wprowadzenie     297
  11.2. Informacje o badaniach własnych     298
  11.3. Wyniki przeprowadzonych badań własnych dla części ogólnej ankiety     300
  11.4. Wyniki przeprowadzonych badań własnych dla drugiej oraz trzeciej części ankiety     302
  11.5. Wnioski i podsumowanie     316
  
  12. Jakość zarządzania na uczelniach w ocenie dziekanów, kanclerzy i kwestorów – wyniki badań     319
  
  12.1. Założenia realizacji badań     319
  12.2. Ocena poziomu zarządzania jakością i jakości zarządzania na wydziałach badanych uczelni w opinii dziekanów     320
  12.3. Ocena poziomu jakości zarządzania w administracji w badanych szkołach wyższych w opinii kanclerzy i kwestorów     328
  12.4. Podsumowanie     335
  
  13. Wstępny, roboczy raport z I etapu badań na temat: „Projakościowa restrukturyzacja zarządzania w szkolnictwie wyższym     357
  
  13.1. Cele I etapu realizowanych badań ankietowych     357
  13.2. Sposób i zakres realizowanych badań ankietowych     358
  13.3. Wyniki badań – część pierwsza kwestionariusza ankiety     359
  13.4. Wyniki badań – część druga kwestionariusza ankiety     366
  13.5. Podsumowanie     373
  
  V. WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ     377
  
  14. Rola wirtualnej rzeczywistości w reklamie merytorycznej     379
  
  14.1. Możliwości oddziaływania na potencjalnych kandydatów na studia     379
  14.2. Wizualizacja III Kampusu jako reklama użyteczna     380
  14.3. Główne idee wizualizacji     381
  14.4. Wykonane wizualizacje     382
  14.5. Podsumowanie     385
  
  Bibliografia     387
RozwińZwiń