Zagadnienia Rodzajów Literackich t. 55 (110) z. 2/2012

1 opinia

Praca zbiorowa

Format:

ibuk

Od redakcji
Drugi zeszyt tegorocznego numeru „Zagadnień Rodzajów Literackich“ ma układ tematyczny
— składają się nań artykuły dotyczące wielorakich procesów konwergencyjnych
zachodzących zarówno w samej literaturze, jak i w relacji z nią. Głównym przedmiotem
refleksji nad przestrzeniami tekstów pragniemy uczynić często stosowane we współczesnym
dyskursie naukowym pojęcie konwergencji. Wykorzystuje się je obecnie w różnych
dziedzinach, od badań matematyczno-przyrodniczych, przez językoznawcze, politologiczne,
socjologiczne, po studia z zakresu nowych mediów, komunikacji i antropologii
kulturowej. Na ile rzeczywiście dochodzi do nakładania się i przenikania procesów kulturowych
i jak bardzo — jeśli w ogóle — zjawisko to ma wpływ na stan literatury oraz
jej teorii? Bieżącemu numerowi ZRL przyświeca cel analitycznego przyjrzenia się w perspektywie
badań literackich pewnym mechanizmom i ich efektom charakterystycznym
dla czasów digitalizacji kultury, gwałtownego rozwoju technologii użytkowej i idącej za
tym hipotetycznej homogenizacji kultury.
Proponowane czytelnikowi artykuły skupiają się na różnorodnych problemach,
częstokroć prezentując odmienne stanowiska badawcze do wyjściowego zagadnienia.
Dostrzeżenie nieoczywistości i zróżnicowania procesów konwergencyjnych łączy się
w niniejszym tomie z próbą sprostania płynności oraz wieloaspektowości konwergencji,
która z założenia wprowadza intermodalność, interdyscyplinarność i wielojęzykowość
w to, co tekstowe. Autorzy studiów tu zawartych stawiają pytania między innymi o status
poetyki w dobie konwergencji i wpływ procesów związanych z digitalizacją na struktury
i cechy gatunkowe czy dyskursywne, podejmują namysł nad problemem ontologii dzieła
hybrydycznego, szukają przykładów konwergencji w poezji konkretnej, e-poezji, liberaturze,
tekstach logowizualnych, blogach okołoliterackich, serwisach społecznościowych,
historiografii czy mieście — rozumianym jako przestrzeń tekstów/tekst. Przenikanie
się dziedzin widać także w doborze narzędzi i metodologii naukowych — pragmalingwistyka
sąsiaduje z klasyczną genologią, antropologia z pedagogiką, a teorie literatury
z komparatystyką i badaniami nad nowymi mediami.
Liczymy, że rozpiętość tematyczna w połączeniu z rozmaitością perspektyw badawczych
uczyni ten zeszyt „Zagadnień Rodzajów Literackich“ ważnym i ciekawym w lekturze
(wielo)głosem w coraz wyraźniej zaznaczającym swoje miejsce w humanistyce
XXI wieku dyskursie okołokonwergencyjnym.


Rok wydania2012
Liczba stron361
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaŁódzkie Towarzystwo Naukowe
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści — Contents
  Od redakcji.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    7
  Rozprawy — Articles
  Ewa Szczęsna, Poetyka w dobie konwergencji. .     11
  Maciej Maryl, Konwergencja i komunikacja: gatunki wypowiedzi na stronach internetowych pisarzy.. . . . . . . . . . . .    29
  Katarzyna Sitkowska, Próba charakterystyki gatunkowej mikroblogu
  (na podstawie serwisu Twitter). . . .. . .    53
  Irena Chawrilska, Jak istnieje dzieło hybrydyczne?.. . . . . . . . . . . . . .    79
  Magdalena Lachman, Literatura (w) przestrzeni miejskiej. Rekonesans.. . . . . . . . .    97
  Natalia Lemann, Literatura, historia, kultura popularna
  — przestrzeni konwergencji. Wprowadzenie. .     127
  Katarzyna Gutkowska, Afterpop — konwergencja (prawie) doskonała.. . . . . . . . .    155
  Beata Śniecikowska, Konwergencja transkulturowa? Polscy twórcy wobec logowizualności Orientu. . . . . . . . .    171
  Karolina Sidowska, Techniczne zaplecza literatury. Wpływ medium na kształt
  tekstu na przykładzie maszynopisów F. Nietzschego „Schreibmaschinentexte”.. . . . . .    201
  Irena Górska, Liberatura wobec rekonfiguracji aisthesis.. . . . . . . . . . . . . . . . . .    217
  Piotr Marecki, „Obsesyjna antycypacja” — Wojciech Bruszewski jako prekursor literatury nowych mediów w Polsce.. . . . . .    235
  Bogusława Bodzioch-Bryła, Od e-poematu do interaktywnego dzieła sztuki.
  Konwergencja mediów na przykładzie „Spod” Zenona Fajfera i „The Suprising
  Spiral” Kena Feingolda.. . . . . . . . . . .    249
  Urszula Pawlicka, Ruch jako podstawa materializacji cyfrowej poezji konkretnej. .    287
  Monika Kocot, Werbiwokowizualny performance? O otwieraniu Cage’a według
  Edwina Morgana. . .. . . . . . . . . . . .    307
  Izabella Adamczewska, Celebryta upadły. O jednej z autopromocyjnych strategii
  pisarskich na przykładzie polskich sylw ponowoczesnych i dyskusji okołoliterackich. .    327
  Monika Kaźmierczak, (Re)formowany postanalfabeta. Uczeń wobec przeobrażanej
  rzeczywistości szkolnej. . . . . . . . . . .    345
RozwińZwiń