Od Redakcji
Niniejszy tom Przeglądu Socjologicznego poświęcony jest sondażowym badaniom opinii publicznej, a przede wszystkim sondażom wyborczym. Ich
wzrastająca rola w dyskursie publicznym i marketingu politycznym wpływa na
wizerunek wszelkich socjologicznych badań empirycznych i samej socjologii.
Warto więc pogłębiać rozważania nad ich rolą we współczesnym społeczeństwie i metodologicznymi problemami ich stosowania.
Przedstawione teksty zostały przygotowane przez przedstawicieli różnych ośrodków akademickich, instytutów badawczych i analitycznych. Prezentują
różnorodne rozważania dotyczące: historii zmian zapisów prawnych regulujących możliwość publikowania sondaży preferencji wyborczych; roli sondaży w procesie politycznym i w życiu społecznym z perspektywy komunikowania
społecznego; postulatów modyfikacji technik badawczych; wykorzystywania wiedzy o populacji badanej do wyboru odpowiedniej techniki doboru próby i psychologii poznawczej do interpretacji rezultatów sondaży przedwyborczych i wyników wyborów; analizy rynku sondaży przedwyborczych; roli sondaży w marketingu politycznym; ewolucji procesu akulturacji badań sondażowych;nowych modeli respondenta (obywatela, wolontariusza, konsumenta, internauty) oraz analiz porównawczych w badaniach sondażowych.


Rok wydania2007
Liczba stron320
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaŁódzkie Towarzystwo Naukowe
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SONDAŻE WYBORCZE – WIEDZA CZY TOWAR
  Spis treści
  ARTYKUŁY
  Od redakcji .............    7
   Polska demokracja sondażowa
  Antoni S u ł e k – Walka o wolność publikacji wyników sondaży wyborczych w Polsce ........    9
  Lena K o l a r s k a - B o b i ń s k a – Rola sondaży w procesie politycznym .............    31
  Marek C z y ż e w s k i – Sondaże: polityka, media, wiedza. Katalog wątpliwości ...........    39
  Anna K u b i a k – Destrukcja procesu akulturacji badań sondażowych w Polsce.....................    61
  Marek J e z i ń s k i – Elity, marketing polityczny, wybory. Uwagi na marginesie
  wyborów prezydenckich i parlamentarnych.........    79
   O metodzie badań sondażowych
  Miroslaw S z r e d e r – O roli informacji spoza próby w badaniach sondażowych ..................    97
  Wojciech J a b ł o ń s k i – Rynek sondaży przedwyborczych w Polsce .....................    109
  Wiesława D ą b a ł a – Próby CBOS oraz szacowanie na ich podstawie parametrów
  populacji w badaniach sondażowych po roku 2000-    129
  Agnieszka K r e t e k - K a m i ń s k a – Wolontariusz, konsument, internauta – nowe formy
  partycypacji obywatelskiej, nowy model respondenta..................................    145
  Katarzyna G r z e s z k i e w i c z - R a d u l s k a – Obywatel jako respondent?.........    175
  Aneta K r z e w i ń s k a – Wykorzystanie psychologii poznawczej do interpretacji
  rezultatów sondaży przedwyborczych i wyników wyborów.......................    203
   O badaniach porównawczych
  Paweł D a n i ł o w i c z – Problemy badań i analiz porównawczych. Zarys problematyki....    221
  Maria Z i e l i ń s k a – Pogranicze i centrum. Wybrane problemy analiz porównawczych
  w badaniach sondażowych....................    245
   RECENZJE
  Dominika Maison, Artur Noga-Bogomilski (red.), Badania marketingowe. Od teorii
  do praktyki, Gdańsk 2007, GWP – rec. Wojciech Jabłoński ........    265
  Adele E. Clarke: Situational Analysis. Grounded Theory After the Postmodern Turn,
  Thousand Oaks, CA: Sage 2005 – rec. Anna K a c p e r c z y k....................    267
   KRONIKA
  Włodzimierz W i n c ł a w s k i – Wyimki z kalendarza socjologii polskiej ...............    273
  List of contents
  Articles
  Antoni S u ł e k – A battle over freedom to publish election poll results in Poland ......    30
  Lena K o l a r s k a - B o b i ń s k a – The role of surveys in the political process ........    38
  Marek C z y ż e w s k i – Surveys: politics, media and knowledge. A catalogue of doubts ......    59
  Anna K u b i a k – The decline of survey acculturation in Poland ...............    77
  Marek J e z i ń s k i – Elites, political marketing, elections. Sideline remarks
  on presidential and parliamentary elections.................................    96
  Miroslaw S z r e d e r – Surveys and information beyond the sampling frame ............    108
  Wojciech J a b ł o ń s k i – The market of pre-election polls in Poland...............    128
  Wiesława D ą b a ł a – CBOS samples as a source of population parameter estimations
  in post-2000 surveys ..........................    143
  Agnieszka K r e t e k - K a m i ń s k a – A volunteer, consumer and Internet user:
  new forms of civic participation, a new respondent type...............................    174
  Katarzyna G r z e s z k i e w i c z - R a d u l s k a – A citizen as a respondent?............................    202
  Aneta K r z e w i ń s k a – Interpretation of pre-election poll findings and election results
  from the perspective of cognitive psychology...........220
  Paweł D a n i ł o w i c z – Comparative studies and analyses. The scale of a problem.........    243
  Maria Z i e l i ń s k a – The centre and borderlands. Comparative survey studies
  - a range of issues...........................    264
RozwińZwiń