Od Redakcji
Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie
społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy.
Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor
rozwoju społeczno-ekonomicznego.
W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego.
Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian
w różnych systemach szkolnictwa wyższego.
Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł
M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz
i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.


Rok wydania2009
Liczba stron203
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaŁódzkie Towarzystwo Naukowe
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis tre ści
  Od redakcji ....................    7
  ARTYKUŁY
  Maria W ó j c i c k a – Zmiany w szkolnictwie wyższym z procesem bolońskim w tle .............    9
  Jacek K o c h a n o w s k i – Jakość demokracji jako (zapomniany) cel strategiczny procesu
  bolońskiego. Szkic problematyki .........    31
  Agnieszka D z i e d z i c z a k - F o l t y n – O reformowaniu szkolnictwa wyższego
  w Polsce w latach 1989–2009 i towarzyszącej temu debacie publicznej............................    51
  Kryspin K a r c z m a r c z u k – Modernizacja szkolnictwa wyższego w Polsce.
  Perspektywa teorii refleksywnej modernizacji .......................................    77
  Andrzej B o c z k o w s k i – Skuteczność i użyteczność kształcenia
  jako kategorie socjologiczne ...............................................................................................    93
  Marta Z a h o r s k a – Sukcesy i porażki reformy edukacji .......................    119
  Kazimierz M u s i a ł – Reforma sektora publicznego w krajach nordyckich
  a powrót do elitarności szkół wyższych .......................................    143
  Ewelina W e j b e r t - W ą s i e w i c z, Elżbieta P ę c z k o w s k a –
  Problemy edukacji seksualnej w Polsce ........................................    173
  RECENZJE
  Ks. prof. J. Mariański, „Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej
  i socjologii moralności” – rec. Łukasz Kutyło ................................    193
  Jerzy K. Thieme, „Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska. Europa. USA”
  – rec. Lucyna Prorok ...................    199
  Lis t of con ten ts
  Articles
  Maria W ó j c i c k a – Changes in higher education against the background
  of the bologna process ......................    30
  Jacek K o c h a n o w s k i – The Quality of Democracy as a (Forgotten) Strategic Aim
  of the Bologna Process ........................................................................................................    49
  Agnieszka D z i e d z i c z a k - F o l t y n – On reforming higher education in Poland
  in the period 1989–2009 ......................................................................................................    75
  Kryspin K a r c z m a r c z u k – Modernization of Higher Education in Poland.
  The Perspective of Reflexive Modernization ......................................................................    92
  Andrzej B o c z k o w s k i – Effectiveness and usefulness of education
  as sociological categories ...............................    117
  Marta Z a h o r s k a – Successes and failures of the education reform ..................    142
  Kazimierz M u s i a ł – A Return to Elitism in Higher Education
  as Seen in the Context of Public Sector Reform in Nordic Countries ..............................    172
  Ewelina W e j b e r t - W ą s i e w i c z, Elżbieta P ę c z k o w s k a – The problems
  of sexual education in Poland .............    192
RozwińZwiń