INNE EBOOKI AUTORA
Praca zbiorowa
Redakcja:
Zbigniew Bokszański, Marek Czyżewski, Jolanta Kulpińska, Krystyna Lutyńska, Paweł Starosta, Wielisława Warzywoda-Kruszyńska
Wydawca:
Format:
ibuk
Od Redakcji
Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie
społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy.
Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor
rozwoju społeczno-ekonomicznego.
W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego.
Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian
w różnych systemach szkolnictwa wyższego.
Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł
M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz
i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 203 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Łódzkie Towarzystwo Naukowe |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Przegląd Policyjny, nr 3(103) 2011
do koszyka
Przegląd. 1
do koszyka
Przegląd. 1
do koszyka
Przegląd. 2
do koszyka
Przegląd. 2
do koszyka
Przegląd. 3
do koszyka
Przegląd. 3
do koszyka
Przegląd. 4
do koszyka
Przegląd. 4
do koszyka
Spis treści
Spis tre ści | |
Od redakcji .................... | 7 |
ARTYKUŁY | |
Maria W ó j c i c k a – Zmiany w szkolnictwie wyższym z procesem bolońskim w tle ............. | 9 |
Jacek K o c h a n o w s k i – Jakość demokracji jako (zapomniany) cel strategiczny procesu | |
bolońskiego. Szkic problematyki ......... | 31 |
Agnieszka D z i e d z i c z a k - F o l t y n – O reformowaniu szkolnictwa wyższego | |
w Polsce w latach 1989–2009 i towarzyszącej temu debacie publicznej............................ | 51 |
Kryspin K a r c z m a r c z u k – Modernizacja szkolnictwa wyższego w Polsce. | |
Perspektywa teorii refleksywnej modernizacji ....................................... | 77 |
Andrzej B o c z k o w s k i – Skuteczność i użyteczność kształcenia | |
jako kategorie socjologiczne ............................................................................................... | 93 |
Marta Z a h o r s k a – Sukcesy i porażki reformy edukacji ....................... | 119 |
Kazimierz M u s i a ł – Reforma sektora publicznego w krajach nordyckich | |
a powrót do elitarności szkół wyższych ....................................... | 143 |
Ewelina W e j b e r t - W ą s i e w i c z, Elżbieta P ę c z k o w s k a – | |
Problemy edukacji seksualnej w Polsce ........................................ | 173 |
RECENZJE | |
Ks. prof. J. Mariański, „Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej | |
i socjologii moralności” – rec. Łukasz Kutyło ................................ | 193 |
Jerzy K. Thieme, „Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska. Europa. USA” | |
– rec. Lucyna Prorok ................... | 199 |
Lis t of con ten ts | |
Articles | |
Maria W ó j c i c k a – Changes in higher education against the background | |
of the bologna process ...................... | 30 |
Jacek K o c h a n o w s k i – The Quality of Democracy as a (Forgotten) Strategic Aim | |
of the Bologna Process ........................................................................................................ | 49 |
Agnieszka D z i e d z i c z a k - F o l t y n – On reforming higher education in Poland | |
in the period 1989–2009 ...................................................................................................... | 75 |
Kryspin K a r c z m a r c z u k – Modernization of Higher Education in Poland. | |
The Perspective of Reflexive Modernization ...................................................................... | 92 |
Andrzej B o c z k o w s k i – Effectiveness and usefulness of education | |
as sociological categories ............................... | 117 |
Marta Z a h o r s k a – Successes and failures of the education reform .................. | 142 |
Kazimierz M u s i a ł – A Return to Elitism in Higher Education | |
as Seen in the Context of Public Sector Reform in Nordic Countries .............................. | 172 |
Ewelina W e j b e r t - W ą s i e w i c z, Elżbieta P ę c z k o w s k a – The problems | |
of sexual education in Poland ............. | 192 |