Uczta pod Wiszącą Skałą

-14%

Uczta pod Wiszącą Skałą

Metafizyczność i nieokreśloność w sztuce (nie tylko) literackiej

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

26,66  31,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,66 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Metafizyczność i nieokreśloność w sztuce (nie tylko) literackiej Główny temat książki stanowią sposoby kreowania w utworach narracyjnych wymiaru nie-tej-rzeczywistości albo, by ująć problem inaczej, tekstowe mechanizmy służące objawianiu bądź sugerowaniu istnienia ukrytej sfery bytu - sfery niepochwytnej , ex definitione niewyrażalnej, nieuchronnie jednak naznaczającej piętnem nieadekwatności powierzchniowy sens przedstawionych zdarzeń.


Rok wydania2011
Liczba stron253
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ISBN-13978-83-7072-708-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  Metafizyczność w tekście: strategie i figury narracyjne, obrazy i motywy    17
    Część I.     19
      Utwór literacki wobec granic przestrzeni przedstawionej (Wokół Portretu owalnego Edgara Allana Poego)    19
        1. Spotkanie się różnych rzeczywistości    19
        2. Od „obrazu fatalnego” do „światów połączonych”, czyli ku przekroczeniu „ramy” przedstawienia artystycznego    21
        3. „Tekst w tekście” i opowiadanie Poego    25
        ANEKS. Edgar Allan Poe The Oval Portrait (przełożyła Aleksandra Ulatowska)    31
      Zasada metamorfozy w prozie artystycznej (casus Przemiany Franza Kafki)    39
        1. Przebudzenie?    39
        2. Elipsa w sferze motywacji    43
        3. Groteskowość i motywy komiczne    47
        4. Przemilczenie i autotematyzm    52
        5. Metamorfozy w Przemianie (rekapitulacja)    56
    Część II    63
      Elipsa w narracji literackiej i filmowej (Piknik pod Wiszącą Skałą według Joan Lindsay i Petera Weira)    63
        1. Elipsa „mała” i „wielka”    63
        2. Prawdy niezgłębione i efekt redundancji    71
        3. Strategie negatywne narracji    75
        4. Anioł Botticellego, czyli interteksty i odrzeczywistnienie    79
      „Los powtórzony”. Repetycje w filmach Ingmara Bergmana i Krzysztofa Kieślowskiego    91
        1. Między moralitetem i „nieczytelną przypowieścią”    91
        2. Starość jako przeżycie metafizyczne    94
        3. Bezdroża czasu, rozstaje egzystencji    97
        4. Ingmara Bergmana szaleństwo powtarzania    100
        5. Zobaczyć własne oko… (Powtórzenia autotropiczne w Tam, gdzie rosną poziomki)    108
        6. Sztuka metafizyczna czy kicz uwznioślony? (Słowo o Podwójnym życiu Weroniki)    113
    Część III    127
      Oko i światło. O nowelach Edgara Allana Poego w kontekście malarstwa    127
        1. Oko Redona    127
        2. „Oczy świetliste – oczy nieziemskie”, czyli przeniknąć tajemnicę zaświata    129
        3. Oko – fałszywe zwierciadło?    134
        4. „Raz na zawsze uwolnić się od tego oka!”    142
        5. Pisarstwo okulistycznych fantazmatów    147
      Zwierciadło, lampa, łabędź… (Czytając Mademoiselle O Vladimira Nabokova)    153
        1. W kleszczach pamięci    153
        2. W „stereoskopowej krainie snów”, czyli kreacja i deziluzja    157
        3. Ku epifanii: kobieta-łabędź    162
  Wobec sacrum – transpozycje, uzurpacje, degradacje    169
    Między Hiobem a homo sovieticus, czyli Los człowieka Siergieja Bondarczuka w aspekcie trans semiotycznym    171
    Sacrum i skandal. O nawiązaniach do religii w przekazach reklamowych    191
  Bibliografia    215
  Summary    229
  Spis ilustracji    235
  Nota bibliograficzna    239
  Indeks osób    241
  Nota o Autorce    253
RozwińZwiń