POLECAMY
-14%
Format:
Metafizyczność i nieokreśloność w sztuce (nie tylko) literackiej Główny temat książki stanowią sposoby kreowania w utworach narracyjnych wymiaru nie-tej-rzeczywistości albo, by ująć problem inaczej, tekstowe mechanizmy służące objawianiu bądź sugerowaniu istnienia ukrytej sfery bytu - sfery niepochwytnej , ex definitione niewyrażalnej, nieuchronnie jednak naznaczającej piętnem nieadekwatności powierzchniowy sens przedstawionych zdarzeń.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 253 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
ISBN-13 | 978-83-7072-708-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Uczta bogiń
do koszyka
Uczta dla wron t. 1: Cienie śmierci
do koszyka
Uczta dla wron t. 2: Sieć spisków
do koszyka
Uczta dla wron t. 2: Sieć spisków DODRUK
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Metafizyczność w tekście: strategie i figury narracyjne, obrazy i motywy | 17 |
Część I. | 19 |
Utwór literacki wobec granic przestrzeni przedstawionej (Wokół Portretu owalnego Edgara Allana Poego) | 19 |
1. Spotkanie się różnych rzeczywistości | 19 |
2. Od „obrazu fatalnego” do „światów połączonych”, czyli ku przekroczeniu „ramy” przedstawienia artystycznego | 21 |
3. „Tekst w tekście” i opowiadanie Poego | 25 |
ANEKS. Edgar Allan Poe The Oval Portrait (przełożyła Aleksandra Ulatowska) | 31 |
Zasada metamorfozy w prozie artystycznej (casus Przemiany Franza Kafki) | 39 |
1. Przebudzenie? | 39 |
2. Elipsa w sferze motywacji | 43 |
3. Groteskowość i motywy komiczne | 47 |
4. Przemilczenie i autotematyzm | 52 |
5. Metamorfozy w Przemianie (rekapitulacja) | 56 |
Część II | 63 |
Elipsa w narracji literackiej i filmowej (Piknik pod Wiszącą Skałą według Joan Lindsay i Petera Weira) | 63 |
1. Elipsa „mała” i „wielka” | 63 |
2. Prawdy niezgłębione i efekt redundancji | 71 |
3. Strategie negatywne narracji | 75 |
4. Anioł Botticellego, czyli interteksty i odrzeczywistnienie | 79 |
„Los powtórzony”. Repetycje w filmach Ingmara Bergmana i Krzysztofa Kieślowskiego | 91 |
1. Między moralitetem i „nieczytelną przypowieścią” | 91 |
2. Starość jako przeżycie metafizyczne | 94 |
3. Bezdroża czasu, rozstaje egzystencji | 97 |
4. Ingmara Bergmana szaleństwo powtarzania | 100 |
5. Zobaczyć własne oko… (Powtórzenia autotropiczne w Tam, gdzie rosną poziomki) | 108 |
6. Sztuka metafizyczna czy kicz uwznioślony? (Słowo o Podwójnym życiu Weroniki) | 113 |
Część III | 127 |
Oko i światło. O nowelach Edgara Allana Poego w kontekście malarstwa | 127 |
1. Oko Redona | 127 |
2. „Oczy świetliste – oczy nieziemskie”, czyli przeniknąć tajemnicę zaświata | 129 |
3. Oko – fałszywe zwierciadło? | 134 |
4. „Raz na zawsze uwolnić się od tego oka!” | 142 |
5. Pisarstwo okulistycznych fantazmatów | 147 |
Zwierciadło, lampa, łabędź… (Czytając Mademoiselle O Vladimira Nabokova) | 153 |
1. W kleszczach pamięci | 153 |
2. W „stereoskopowej krainie snów”, czyli kreacja i deziluzja | 157 |
3. Ku epifanii: kobieta-łabędź | 162 |
Wobec sacrum – transpozycje, uzurpacje, degradacje | 169 |
Między Hiobem a homo sovieticus, czyli Los człowieka Siergieja Bondarczuka w aspekcie trans semiotycznym | 171 |
Sacrum i skandal. O nawiązaniach do religii w przekazach reklamowych | 191 |
Bibliografia | 215 |
Summary | 229 |
Spis ilustracji | 235 |
Nota bibliograficzna | 239 |
Indeks osób | 241 |
Nota o Autorce | 253 |