INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Format:
„Danuta Kowalewska stawia sobie ambitny cel ustalenia miejsca i funkcji motywów magicznych i astrologicznych w literaturze polskiego oświecenia, a w konsekwencji weryfikacją zbanalizowanych sądów o jednostronnym i zdecydowanie krytycznym stosunku wieku świateł do magii i astrologii, przejawiającym się między innymi walką przedstawicieli oświecenia z tzw. zabobonami. Intencja ta rysuje się bardzo przejrzyście we wszystkich częściach opiniowanej książki. Praca oparta została na analizie utworów osadzonych w kontekście historycznym i teologicznym i dotyczy zasadniczo oświecenia, ale odwołuje się również do tradycji antycznych, Biblii oraz do literatury polskiej epok poprzedzających wiek świateł, zwłaszcza pierwszej połowy XVIII stulecia. Przez całą pracę przewija się wątek komparatystyczny. Autorka sygnalizuje »miejsca zbliżeń« dawnych pisarzy polskich i europejskich".
Z recenzji Barbary Wolskiej
„Autorka rozprawy konsekwentnie odsłania panoramę tekstów, postaw i przemyśleń ludzi polskiego oświecenia na temat duchowości oraz materii magii. [...] Swoje rozważania przedstawia na szerokim tle kulturowym, co niewątpliwie wzbogaca pracę i nic zawęża jej problemów do kwestii wyłącznie literackich. Pojawia się wykorzystywana przez pisarzy XVIII wieku tematyka opętania, paktu z diabłem, wiary w istnienie duchów nieczystych i ich ingerencja w świat ludzki".
Z recenzji Danuty Kunstler-Langner
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 394 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2331-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Magia Bożego Narodzenia
do koszyka
Magia Charyzmy
do koszyka
Magia dawnego Krakowa
do koszyka
Magia domowa. Tom 1
do koszyka
Magia Drzew
do koszyka
Magia futbolu. Historia polskiej piłki
do koszyka
Magia Grecji
do koszyka
Magia grudniowej nocy
do koszyka
Magia i czary
do koszyka
Spis treści
Wstęp / | 9 |
Rozdział I. Wstępne ustalenia | |
1. Pole terminologiczne / | 13 |
2. Próba typologii / | 15 |
3. Teorie magii / | 23 |
Rozdział II. Magia i czary przed oświeceniem. Tradycje antyczne i staropolskie | |
1. Dzieje magii / | 27 |
Magia babilońsko-egipska / | 30 |
Magia grecko-rzymska / | 33 |
Magia i czary w średniowieczu / | 44 |
Nauki tajemne w renesansie i baroku / | 53 |
Rozdział III. Filozof w magicznym świecie. O Diable w swojej postaci Jana Chryzostoma Bohomolca | |
1. Jan Chryzostom Bohomolec - pisarz, teolog, Jezuita / | 69 |
2. „Pogromca wampirów". Autor Diabla w oczach współczesnych i potomnych / | 75 |
3. Diabeł w swojej postaci / | 78 |
„Szatan cudu uczynić nie może" - kompetencje demona / | 85 |
Potyczki z demonem. Opętanie i egzorcyzm. Pakt z diabłem / | 91 |
Mit sabatu / | 95 |
Magowie i czarownice - wspólnicy i służebniczki diabła? / | 100 |
Antysuperstycyjny charakter rozprawy / | 107 |
Rozdział IV. O upiorach i wilkołakach | |
1. Upiór, wampir, strzyga / | 117 |
Źródła wampiryzmu i likantropii / | 119 |
W kręgu dyskusji o upiorach / | 121 |
Portret wampira / | 129 |
Neutralizacja i profilaktyka / | 137 |
Literackie potyczki z wampirami / | 140 |
2. Wilkołaki powinowaci wampirów / | 148 |
Gra w wilkołaka. Wilkołactwo jako motyw literacki / | 155 |
Rozdział V. Magia i duchy. O strachach i problemach „nadprzyrodzonej" komunikacji | |
1. Kim są duchy? Definicje i wyobrażenia / | 161 |
Pojęcie ducha w oświeceniu / | 161 |
Skąd się biorą duchy?/ | 164 |
W kręgu dyskusji teoretycznych / | 167 |
Duchy jako problem teologiczny. Czarownica z Endor / | 173 |
Posłańcy z zaświatów. Problem dusz czyśćcowych / | 177 |
2. Literackie spotkania z duchami / | 184 |
Duchy zamkowe / | 184 |
Fantomy i mistyfikacje / | 189 |
O duchach z przymrużeniem oka / | 202 |
Rozdział VI. „Czarnoksiężniczej sztuki dziwowisko". Poeci oświecenia w świecie czarów, cudów i zabobonów | |
1. Jak opisywać zjawiska nadprzyrodzone? Słowa-klucze / | 207 |
2. Książę biskup, czarownica i nekromanta / | 211 |
Elementy modelowania wizerunku czarownicy / | 214 |
3. Czarownica i urodziwy profesor / | 221 |
4. Czarownica, diabeł i mesmerysta / | 224 |
5. Magowie i nekromanci / | 231 |
6. Magia w służbie Erosa i Hymena / | 232 |
Pod patronatem Hekate, Astolda / | 237 |
Magia oczu / | 239 |
„Zemsta mię wreszcie kląć uczy..."/ | 244 |
7. „Czary to, moście państwo, czary!" Czary i cuda mniemane / | 247 |
„Powietrzne cudo, balon Montgolfiera"/ | 249 |
Cud elektryczny / | 252 |
8. Rekwizyty magiczne / | 253 |
Magiczne rekwizyty w diagnostyce i terapii / | 254 |
Magiczne zwierciadło / | 264 |
Rozdział VII Astrologia i prognostyki w oświeceniu | |
1. Pole terminologiczne / | 267 |
2. Typy astrologii. Astrologia wróżbiarska / | 268 |
3. Teoria astrologii / | 272 |
4. Dzieje astrologii / | 273 |
Astrologia w Polsce / | 280 |
5. Fenomen kalendarza / | 282 |
Krytyka kalendarzy w oświeceniu / | 295 |
6. Miłość, kalendarz i małżeństwo / | 298 |
7. W niebo wpatrzeni... W poszukiwaniu miejsca i roli człowieka we Wszechświecie / | 306 |
8. Astrologia w krzywym zwierciadle. Krytyka i obrona astrologii w oświeceniu / | 309 |
9. Motywy astrologiczne w literaturze okolicznościowej i politycznej / | 319 |
10. W świecie znaków wróżebnych / | 326 |
„Nie znasz, co kabaliczna potrafi figura" / | 326 |
Proroctwo / | 330 |
Ominą / | 331 |
„Są dwie bramy, jak mówią, Snu..." / | 336 |
Zakończenie / | 343 |
Bibliografia / | 357 |
Summary / | 373 |
Resume / | 377 |
Indeks osób / | 381 |