POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Można tylko cieszyć się z tego, że w Polsce powstała rozprawa doktorska, poświęcona książce XX wieku, która odkrywa nowe wartości w powieści Mistrz i Małgorzata. [...]
Przygotowanie do tak dojrzałej rozprawy było niemal wszechstronne. Zwiedzanie tych miejsc, gdzie autor powieści żył, gdzie przebywał, czy gdzie po nim zostały pamiątki, to wszystko świadczy o dokładnym zebraniu informacji potrzebnych do rozprawy, która zajmuje się nie tylko dziełem autora, ale i jego osobą. [...]
Nie wchodząc już w literacką wyobraźnię Autorki, mimo mojego realizmu biblijnego, zachwycałem się poszczególnymi tytułami rozdziałów. [... ]
Jest to praca twórcza, wzorowa, oryginalna, z horyzontami etycznymi, socjologicznymi, religijnymi, nie pomijając walorów literacko-językowych, bo i gdzie spotkać można taki styl naukowy, który jednocześnie przeradza się w przepiękny język polski, język literacki.
Rozprawa doktorska Ewy Krawieckiej odkrywa po prostu to, czego jeszcze nie odkryto w powieści Mistrz i Małgorzata.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232187-8-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Apokalipsa
do koszyka
Apokalipsa
do koszyka
Apokalipsa, czyli sport motorowodny
do koszyka
Apokalipsa Ezdrasza
do koszyka
Apokalipsa. Księga miłosierdzia
do koszyka
apokalipsa ludzi pracy
do koszyka
Apokalipsa św. Jana
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Wprowadzenie | 11 |
ROZDZIAŁ I. Środowisko życiowe Michaiła Bułhakowa | 23 |
1. Ze zdrowych korzeni religijno-kulturalnych | 23 |
2. Konflikt między erosem a posłannictwem twórcy | 27 |
3. Sposoby szukania drogi pisarskiej w czasie politycznego dławienia wolności | 31 |
4. Pisarz w profetycznym posłannictwie niepoddany zniewoleniu | 37 |
5. Powtórne narodziny pisarza | 48 |
6. „Jak ja to wszystko dokładnie przewidziałem!” | 50 |
ROZDZIAŁ II. Wielowymiarowość przestrzeni | 58 |
1. Różnorakie pojęcia przestrzeni | 58 |
2. Struktura przestrzenna powieści | 61 |
2.1. Miejsca zamknięte i otwarte: teatr i kosmos | 61 |
2.2. Przestrzeń „dekoracji i rekwizytów” | 63 |
2.3. Sceny naddane | 79 |
2.4. Przestrzenie mirabilitów | 92 |
3. Wielość przestrzeni Mistrza i Małgorzaty | 95 |
ROZDZIAŁ III. W kręgu symboliki | 97 |
1. Wokół pojęcia symbolu | 97 |
2. Symbolika antropomorficzna | 101 |
3. Symbolika kosmiczna i żywiołów | 148 |
4. Symbolika opozycji światła i ciemności | 159 |
5. Symbolika teriomorficzna | 164 |
6. Symbolika Chromatyczna | 175 |
7. Symbolika architektury przestrzeni | 179 |
8. Symbolika floralna i arboralna | 189 |
9. Symbolika arytmetyczna | 193 |
10. Podsumowanie | 200 |
ROZDZIAŁ IV. Apokalipsa według Michaiła Bułhakowa | 208 |
1. Apokaliptyka żydowska i apokryficzna | 208 |
2. Miejsca wspólne z Apokalipsą Janową | 212 |
2.1. Istota wizji | 212 |
2.2. Postulat aktualności, oniryczność wizji, pseudonimia | 214 |
2.3. Tematyka | 214 |
3. Bułhakowowska apokaliptyka | 233 |
4. Symbolika apokaliptyczna | 250 |
Zakończenie | 263 |
Bibliografia | 265 |
Streszczenie | 278 |