INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Książka nie tylko skupia uwagę na relacjach wiersz–obraz, na rodzajach ekfrazy, które takie relacje tworzą; przedmiotem jej wyłącznego zainteresowania są nie tylko wiersze, w które wpisane zostały malarskie arcydzieła. Temat obrazów poetyckich i obrazów malarskich zaistniał na o wiele szerszej przestrzeni. W obszar interpretacji weszły wspólne obrazom zapisanym w formach językowych i formach wizualnych wątki tematologiczne, podobne rodzaje przedstawień, obrazy konstytuowane przez typy wyobraźni artystycznej, obrazy wynikłe z dialogu poety i malarza (np. Miłosza i Cezanne’a, Wata i Lebensteina), artystów o pokrewnych duszach, światopoglądach i koncepcjach
(Ze Wstępu)
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2984-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Formy dialogu w gatunkach prasowych
do koszyka
Formy istnienia
do koszyka
Formy odbioru
do koszyka
Formy perswazji
do koszyka
Spis treści
CZĘŚĆ I. | 15 |
Wprowadzenie | 15 |
Rozdział I. ŚWIADOMOŚĆ OBRAZU | 33 |
1. O świadomości dzieła sztuki. Świadomość widzenia | 33 |
2. Tekstualizacja | 42 |
3. O świadomym dialogu Miłosza i Cézanne’a na temat przedstawiania „ja” i „metafory świata” w obrazach | 52 |
Rozdział II. WIDZENIE | 67 |
1. Poglądy Maurice’a Merleau-Ponty’ego na sztukę | 67 |
2. „Zobaczony” Buduar Matisse’a przez Julię Hartwig w Orangerie | 75 |
3. Skóra i śmierć Aleksandra Wata jako figura osiowa Jana Lebensteina. Dialog poety i malarza | 77 |
4. Być emigrantem na emigracji. Przypadek Wata i Lebensteina (spojrzenie na wiersz i obraz z innego | 89 |
5 „Zobaczone” w poetyckich obrazach | 93 |
Rozdział III. MYŚLENIE | 121 |
1. O słowach, rzeczach i obrazach Michela Foucaulta (Filozofowie patrzą na obrazy) | 121 |
2. Poeci rozmyślają o obrazach | 126 |
Rozdział IV. WYRAŻANIE | 139 |
1. Retoryka obrazu poetyckiego i malarskiego jako budowanie iluzji | 139 |
2. Świadomość porządku i świadomość chaosu | 156 |
CZĘŚĆ II | 161 |
INTEGRACJE METODYCZNE | 161 |
Sposoby czytania obrazu. Wprowadzenie w problemy dydaktyki | 161 |
Świadomość obrazu w polonistycznej dydaktyce | 165 |
Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu | 172 |
TEKST MALARSKI | 177 |
1. Studiowanie obrazu | 177 |
Studiowanie obrazu: Jan Van Eyck | 177 |
Proust i Monet o liliach wodnych | 181 |
Adam Zagajewski przed obrazami Vermeera. Od obrazu (malarskiego) do tekstu (poetyckiego) | 184 |
TEKST INTERSEMIOTYCZNY | 195 |
„Doskonalenie warsztatu interpretatora tekstu. Intersemiotyczne lekcje czytania” | 195 |
Herbert przed „Martwą naturą z wędzidłem” | 196 |
Lektura zintegrowana | 197 |
Obraz jako interpretant (Wypisy z intertekstualności Michaela Riffaterre’a) | 199 |
TEKST WYOBRAŹNI | 210 |
„O rozpoznawaniu poetyckiej wyobraźni. Obrazy wyobraźni formalnej i obrazy wyobraźni materialnej | 210 |
TEKST AKSJOLOGICZNY | 217 |
O rozpoznawaniu i urzeczywistnianiu wartości w poezji współczesnej. Wartości wpisane w poetyckie obrazy | 217 |
TEKST PO-MODERNISTYCZNY | 232 |
Idea artystycznej etyki w poezji i malarstwie | 232 |
1. Brzozowski – idea artystycznej etyki | 232 |
2. Idea etycznego malarstwa | 239 |
3. Literackie malarstwo: przypadek Malczewskiego i Lebensteina | 241 |
TEKST ANTY-CHAOTYCZNY | 245 |
Bezład i forma, scalanie i rozpadanie (tekstów i obrazów) O małomówności formy w wierszach Ryszarda | 245 |
TEKST W PRZESTRZENI MULTIMEDIALNEJ | 253 |
Świadomość nowoczesności | 253 |
BIBLIOGRAFIA | 269 |
NOTA BIBLIOGRAFICZNA | 281 |