Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów

-20%

Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów

1 opinia

Autor:

Anna Pilch

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

31,20  39,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 39,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka nie tylko skupia uwagę na relacjach wiersz–obraz, na rodzajach ekfrazy, które takie relacje tworzą; przedmiotem jej wyłącznego zainteresowania są nie tylko wiersze, w które wpisane zostały malarskie arcydzieła. Temat obrazów poetyckich i obrazów malarskich zaistniał na o wiele szerszej przestrzeni. W obszar interpretacji weszły wspólne obrazom zapisanym w formach językowych i formach wizualnych wątki tematologiczne, podobne rodzaje przedstawień, obrazy konstytuowane przez typy wyobraźni artystycznej, obrazy wynikłe z dialogu poety i malarza (np. Miłosza i Cezanne’a, Wata i Lebensteina), artystów o pokrewnych duszach, światopoglądach i koncepcjach


(Ze Wstępu)


Rok wydania2010
Liczba stron284
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2984-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ I.    15
    Wprowadzenie    15
    Rozdział I. ŚWIADOMOŚĆ OBRAZU    33
      1. O świadomości dzieła sztuki. Świadomość widzenia    33
      2. Tekstualizacja    42
      3. O świadomym dialogu Miłosza i Cézanne’a na temat przedstawiania „ja” i „metafory świata” w obrazach    52
    Rozdział II. WIDZENIE    67
      1. Poglądy Maurice’a Merleau-Ponty’ego na sztukę    67
      2. „Zobaczony” Buduar Matisse’a przez Julię Hartwig w Orangerie    75
      3. Skóra i śmierć Aleksandra Wata jako figura osiowa Jana Lebensteina. Dialog poety i malarza    77
      4. Być emigrantem na emigracji. Przypadek Wata i Lebensteina (spojrzenie na wiersz i obraz z innego    89
      5 „Zobaczone” w poetyckich obrazach    93
    Rozdział III. MYŚLENIE    121
      1. O słowach, rzeczach i obrazach Michela Foucaulta (Filozofowie patrzą na obrazy)    121
      2. Poeci rozmyślają o obrazach    126
    Rozdział IV. WYRAŻANIE    139
      1. Retoryka obrazu poetyckiego i malarskiego jako budowanie iluzji    139
      2. Świadomość porządku i świadomość chaosu    156
  CZĘŚĆ II    161
    INTEGRACJE METODYCZNE    161
      Sposoby czytania obrazu. Wprowadzenie w problemy dydaktyki    161
      Świadomość obrazu w polonistycznej dydaktyce    165
      Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu    172
    TEKST MALARSKI    177
      1. Studiowanie obrazu    177
        Studiowanie obrazu: Jan Van Eyck    177
        Proust i Monet o liliach wodnych    181
        Adam Zagajewski przed obrazami Vermeera. Od obrazu (malarskiego) do tekstu (poetyckiego)    184
    TEKST INTERSEMIOTYCZNY    195
      „Doskonalenie warsztatu interpretatora tekstu. Intersemiotyczne lekcje czytania”    195
      Herbert przed „Martwą naturą z wędzidłem”    196
      Lektura zintegrowana    197
      Obraz jako interpretant (Wypisy z intertekstualności Michaela Riffaterre’a)    199
    TEKST WYOBRAŹNI    210
      „O rozpoznawaniu poetyckiej wyobraźni. Obrazy wyobraźni formalnej i obrazy wyobraźni materialnej    210
    TEKST AKSJOLOGICZNY    217
      O rozpoznawaniu i urzeczywistnianiu wartości w poezji współczesnej. Wartości wpisane w poetyckie obrazy    217
    TEKST PO-MODERNISTYCZNY    232
      Idea artystycznej etyki w poezji i malarstwie    232
        1. Brzozowski – idea artystycznej etyki    232
        2. Idea etycznego malarstwa    239
        3. Literackie malarstwo: przypadek Malczewskiego i Lebensteina    241
    TEKST ANTY-CHAOTYCZNY    245
      Bezład i forma, scalanie i rozpadanie (tekstów i obrazów) O małomówności formy w wierszach Ryszarda    245
    TEKST W PRZESTRZENI MULTIMEDIALNEJ    253
      Świadomość nowoczesności    253
    BIBLIOGRAFIA    269
    NOTA BIBLIOGRAFICZNA    281
RozwińZwiń