INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
W pracy dokonano analizy i opisu przestrzeni edukacyjnej, w jakiej rozwija się i uczy dziecko w okresie późnego dzieciństwa. Głównymi kreatorami tej przestrzeni są rodzina i szkoła. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują jednak, że podmioty te nie tworzą spójnego, zintegrowanego środowiska, a jakość ich wzajemnych relacji jest niezadowalająca z punktu widzenia optymalizacji rozwoju dzieci.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2463-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Odkrywanie socjologii
do koszyka
Odkrywanie Ameryki
do koszyka
Odkrywanie Genialności: Rozwijanie...
do koszyka
Odkrywanie Korzyści z Akceptacji
do koszyka
Odkrywanie nowej mocy. W poszukiwaniu...
do koszyka
Odkrywanie nowoczesnej Europy - próba...
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 9 |
ROZDZIAŁ I. AKTYWNOŚĆ JEDNOSTKI JAKO PODŁOŻE PROCESÓW ROZWOJOWYCH | 11 |
1. Pojęcie aktywności i jej rodzaje | 11 |
2. Aktywność jako czynnik rozwoju | 14 |
3. Mechanizm wpływu aktywności na rozwój | 16 |
4. Główne zadania i osiągnięcia rozwojowe okresu późnego dzieciństwa | 21 |
5. Aktywność poznawcza | 26 |
6. Rola zewnętrznej interwencji w cykl rozwoju. Dorosły jako mediator pomiędzy dzieckiem a otoczeniem fizyczno-społecznym | 28 |
ROZDZIAŁ II. PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA JAKO ZEWNĘTRZNY KONTEKST PODEJMOWANIA PRZEZ DZIECKO AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ | 33 |
1. Analiza pojęć: środowisko, środowisko lokalne, środowisko wychowawcze, przestrzeń edukacyjna | 33 |
2. Składniki przestrzeni edukacyjnej dziecka w okresie późnego dzieciństwa | 40 |
2.1. Przestrzeń fizyczno-przyrodnicza | 40 |
2.2. Przestrzeń społeczna | 41 |
2.2.1. Rodzina | 42 |
2.2.2. Szkoła | 49 |
2.2.3. Grupa rówieśnicza | 57 |
2.2.4. Społeczność lokalna oraz instytucje środowiska lokalnego | 58 |
2.3. Przestrzeń kulturowa | 58 |
2.4. Przestrzeń wirtualna | 59 |
ROZDZIAŁ III. WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZINY W PROCESIE EDUKACYJNYM | 61 |
1. Prawne uwarunkowania współuczestnictwa rodziców w procesie edukacji dziecka | 61 |
2. Przyczyny dezintegracji | 65 |
2.1. Przyczyny osobowe | 66 |
2.2. Przyczyny organizacyjne | 70 |
2.3. Przyczyny historyczno-społeczno-kulturowe | 71 |
3. Obszary współuczestnictwa nauczycieli i rodziców w procesie edukacji | 73 |
ROZDZIAŁ IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH | 78 |
1. Przedmiot i cele badań | 78 |
2. Problemy główne i szczegółowe oraz hipotezy badawcze | 80 |
3. Dobór zmiennych i ich charakterystyka | 85 |
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 91 |
5. Organizacja i procedura badań | 92 |
ROZDZIAŁ V. CHARAKTERYSTYKA PRÓBY BADAWCZEJ | 94 |
1. Nauczyciele | 94 |
2. Rodzice | 97 |
3. Dzieci | 101 |
4. Charakterystyka środowisk lokalnych | 101 |
4.1. Szkoły wiejskie | 101 |
4.2. Szkoła w małym mieście | 105 |
4.3. Szkoły dużego miasta | 107 |
ROZDZIAŁ VI. CHARAKTERYSTYKA AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA | 118 |
1. Przedmiot poznania | 118 |
2. Formy aktywności poznawczej w środowisku | 131 |
3. Cechy charakteryzujące aktywność poznawczą dziecka w okresie późnego dzieciństwa | 142 |
3.1. Częstotliwość podejmowania aktywności poznawczej w środowisku | 142 |
3.2. Stopień spontaniczności w podejmowaniu aktywności poznawczej | 147 |
4. Miejsce aktywności poznawczej wśród innych rodzajów aktywności w środowisku | 153 |
5. Potrzeby dziecka w zakresie aktywności poznawczej | 155 |
ROZDZIAŁ VII. DOŚWIADCZENIA ZDOBYWANE PODCZAS AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ W RELACJI ZE ŚRODOWISKIEM | 164 |
1. Rodzaj doświadczeń zdobywanych przez dziecko w różnych dziedzinach aktywności poznawczej w relacji ze środowiskiem | 164 |
2. Uczucia towarzyszące aktywności poznawczej dziecka w środowisku | 174 |
3. Sposoby wykorzystywania informacji zdobywanych w toku aktywności poznawczej | 176 |
ROZDZIAŁ VIII. RODZINA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA | 179 |
1. Rozbudzanie potrzeb poznawczych dziecka przez rodzinę | 179 |
2. Wykorzystywanie ofert edukacyjnych środowiska lokalnego | 185 |
3. Rodzice jako twórcy ofert edukacyjnych dla dziecka | 195 |
ROZDZIAŁ IX. SZKOŁA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W ŚRODOWISKU | 202 |
1. Wykorzystywanie przez szkołę ofert edukacyjnych środowiska lokalnego | 203 |
2. Wbudowanie ofert edukacyjnych środowiska w proces nauczania | 207 |
3. Oferty edukacyjne w środowisku tworzone przez szkołę | 210 |
ROZDZIAŁ X. BUDOWANIE WSPÓLNEJ PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ PRZEZ RODZICÓW I NAUCZYCIELI | 222 |
1. Kontakty rodziców i nauczycieli na płaszczyźnie edukacyjnej | 223 |
2. Włączanie (się) rodziców w edukacyjne działania szkoły | 231 |
PODSUMOWANIE I WNIOSKI | 243 |
1. Środowiska lokalne o dużym potencjale | 247 |
2. Środowiska lokalne o przeciętnym potencjale | 249 |
3. Środowisko lokalne o małym potencjale | 251 |
BIBLIOGRAFIA | 254 |
ANEKS | 262 |
SPIS TABEL, RYSUNKÓW I WYKRESÓW | 291 |
DISCOVERING THE WORLD. CHILD’S COGNITIVE ACTIVITY IN LOCAL ENVIRONMENT’S EDUCATIONAL SPACE (Summary) | 296 |