Stanisław Konarski przed Świętym Oficjum (1769-1771)

Stanisław Konarski przed Świętym Oficjum (1769-1771)

Wprowadzenie. Edycja akt procesu. Komentarz

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ks. Stanisław Konarski (1700–1773), pijar, należał do najwybitniejszych postaci polskiego życia intelektualnego XVIII w. Jego ostatnia książka O religii poczciwych ludzi (1769) przez ponad 200 lat była czytana z dużym zainteresowaniem – najpierw przez współczesnych jej czytelników, następnie przez historyków idei i badaczy polskiego oświecenia. W obu przypadkach nie przestawała intrygować atmosferą skandalu, który pod koniec życia uczonego pijara zatoczył szerokie kręgi – od warszawskiej nuncjatury aż po Dykasterię Świętego Oficjum w Rzymie. Podstawowe fakty związane z procesem, który przeprowadzono w kurii rzymskiej, były znane polskiej historiografii, lecz jedynie powierzchownie. Nieznane dotąd materiały z archiwum Dykasterii Doktryny Wiary (dawnego Świętego Oficjum) pozwalają na dokładne odtworzenie burzliwej historii książki, która mogła znaleźć się w Indeksie ksiąg zakazanych, choć została napisana w obronie chrześcijaństwa przed osiemnastowiecznym deizmem.


Rok wydania2023
Liczba stron852
KategoriaHistoria idei
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4191-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz najważniejszych skrótów     7
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA. Geneza i recepcja książki O religii poczciwych ludzi     9
  
  Wstęp     11
  
  1. Stanisław Konarski – szkic biograficzny     19
  
  2. O religii poczciwych ludzi – historia książki i jej interpretacji     33
    a) Pozytywnie o Konarskim i jego O religii poczciwych ludzi     34
    b) Negatywnie o Konarskim i O religii poczciwych ludzi     39
    c) O religii poczciwych ludzi w ogniu lwowskiej dysputy     50
    d) Ponownie w obronie dzieła Konarskiego     60
    e) Od faktografii do interpretacji historii idei, XX-XXI w.     65
    f) Streszczenia i interpretacje O religii poczciwych ludzi     71
  
  3. Poczciwość według „filozofów” i Konarskiego     75
    a) Koncepcja poczciwości w XVII-XVIII w. – stopniowa sekularyzacja, do Encyklopedii włącznie     76
    b) De viro honesto et bono cive ab ineunte aetate formando, 1754     84
    c) O religii poczciwych ludzi – w obronie chrześcijańskiego fundamentu cnoty     91
  
  4. Konarski przeciw deizmowi     95
    a) Antychrześcijańska ofensywa „filozofów”     95
    b) Wzorce osiemnastowiecznych apologii chrześcijaństwa     106
    c) Polski deizm na progu panowania Stanisława Augusta     118
    d) Antydeistyczna polemika w środowisku warszawskich pijarów     124
    e) Deizm w O religii poczciwych ludzi     129
  
  5. Kłopoty z jurysdykcją kościelną     137
    a) Staropolski antyklerykalizm i spory o compositio inter status     137
    b) Sprawy kościelne w początkach panowania Stanisława Augusta     141
    c) Jurysdykcja na marginesie O religii poczciwych ludzi     151
  
  6. O religii poczciwych ludzi w Świętym Oficjum w towarzystwie Voltaire’a i Marmontela    155
    a) Dysydenci, tolerancja i Konarski     155
    b) Voltaire i tolerancja w Polsce     162
    c) Belizariusz Marmontela z perspektywy polskiej     166
    d) „Polski” pozew przeciwko Voltaire’owi i Marmontelowi     172
    e) Tolerancja w Religii poczciwych ludzi     180
  
  7. Denuncjacja książki O religii poczciwych ludzi, jej pierwsi oskarżyciele i obrońcy     183
    a) Polemiki z Konarskim już na początku lat sześćdziesiątych; zaangażowanie w projekt reform Czartoryskich i w „sprawę dysydencką”     183
    b) Zamoyski przekonuje Konarskiego do publikacji O religii poczciwych ludzi     185
    c) Reakcje krytyczne i środowiska, z których pochodziły     188
    d) Treść krytycznych recenzji polskich teologów     190
    e) Obrońcy Konarskiego – pijarzy, biskupi, z Młodziejowskim na czele     194
  
  8. Rzymski proces Stanisława Konarskiego, 1769-1770     209
    a) Wyznaczenie głównych recenzentów i tłumaczenie książki     213
    b) Dodatkowi recenzenci rzymscy     218
    c) Sprzeczne werdykty i ostateczne zdanie papieża     230
    d) Reakcja Konarskiego i przygotowanie poprawionej wersji książki, zgodnie z zaleceniami     237
  
  Zakończenie     241
  
  CZĘŚĆ DRUGA. Edycja akt procesu i komentarz     245
  
  1. Wstęp do edycji     247
    a) Ogólne rozmieszczenie tekstów na stronie i trzy rodzaje przypisów     247
    b) Transkrypcja staropolskiego druku O religii poczciwych ludzi i związane z nią komentarze merytoryczne .    249
    c) Transkrypcja archiwaliów włoskich i łacińskich     251
  
  2. Indeks opublikowanych archiwaliów     255
  
  3. Indeks sygnatur opublikowanych archiwaliów (bez wariantów)     257
  
  4. Dzieła starożytne i średniowieczne cytowane przez Stanisława Konarskiego w O religii poczciwych ludzi (bez wskazywania na konkretne edycje)     259
  
  5. Dzieła nowożytne cytowane przez Stanisława Konarskiego w O religii poczciwych ludzi oraz przez polskich teologów – krytyków Konarskiego     261
  
  6. Cytaty biblijne wykorzystane przez Stanisława Konarskiego w O religii poczciwych ludzi (lewa kolumna) oraz wzmiankowane w dokumentacji procesu (prawa kolumna)     263
  
  7. Słowniczek słów staropolskich i wybranych łacińskich słów występujących w tekście O religii poczciwych ludzi w jego wydaniu warszawskim z 1769 r.     265
  
  TRANSKRYPCJA, KOMENTARZ I TŁUMACZENIE AKT PROCESU STANISŁAWA KONARSKIEGO PRZED ŚWIĘTYM OFICJUM     269
  
  Bibliografia     801
  Indeks osób     817
  Ilustracje     827
  Summary. Stanisław Konarski before the Holy Office (1769-1771)     847
RozwińZwiń