INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Stanisława Bareję można uznać chyba za najbardziej konsekwentnego reżysera działającego w okresie PRL. Realizował wyłącznie filmy i seriale należące do gatunków rozrywkowych. W jego dorobku są przede wszystkim komedie, ale też kryminały. Brak dramatów społecznych, wojennych, historycznych… Już ta niezwykła konsekwencja jest wystarczającym powodem, aby przyjrzeć się bliżej Stanisławowi Barei. Gdyby bowiem żył i tworzył w tym samym okresie historycznym, lecz w jakimś innym zachodnim kraju, nie byłoby niczego dziwnego w tym, że specjalizował się on w kinie rozrywkowym, które w dodatku przynosi zyski. Jednak w PRL niekoniecznie musiało to być najłatwiejsze i oczywiste. Od sztuki i jej twórców wymagano zaangażowania i stosownej powagi. Gatunków rozrywkowych – w filmie, ale również w literaturze – nie ceniono. Jednocześnie nieustannie apelowano i nawoływano do tworzenia socjalistycznej kultury masowej, do produkcji utworów rozrywkowych, które jednak będą wierne ideologicznym pryncypiom. Później, jakże często, narzekano na gotowe już komedie czy kryminały.
Ze Wstępu
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-129-6 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Stanisław Brzozowski drogi myśli
do koszyka
Stanisław August
do koszyka
Stanisław Ossowski w pełnym blasku
do koszyka
Stanisław August. Mąż wszystkich żon
do koszyka
Stanisław Bareja alternatywnie
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Dzieciństwo w cieniu historii | 13 |
Rozdział II. Młodość, czyli Filmówka | 29 |
Rozdział III. Debiut, czyli miłe złego początki | 49 |
Rozdział IV. Kryminał i komedia, czyli w kręgu kina gatunków | 67 |
Rozdział V. Pełne widownie, czyli piewca drobnomieszczaństwa | 87 |
Rozdział VI. „Bareizm”, czyli w odstawce | 111 |
Rozdział VII. „Poszukiwany, poszukiwana”, czyli nowy Bareja | 129 |
Rozdział VIII. Rozkwit, czyli twórca kina autorskiego | 147 |
Rozdział IX. Czy to jeszcze jest komedia, czyli w kręgu kina moralnego niepokoju | 169 |
Rozdział X. „Miś”, czyli w opozycji | 189 |
Rozdział XI. „Alternatywy 4”, czyli wielka metafora | 209 |
Rozdział XII. „Zmiennicy”, czyli reżyser, który stał się moralistą | 225 |
Bibliografia | 241 |
Indeks osób | 249 |