Stanisław Bareja

Jego czasy i filmy. Wydanie II

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi, pdf

30,60  36,00 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,60 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Stanisława Bareję można uznać chyba za najbardziej konsekwentnego reżysera działającego w okresie PRL. Realizował wyłącznie filmy i seriale należące do gatunków rozrywkowych. W jego dorobku są przede wszystkim komedie, ale też kryminały. Brak dramatów społecznych, wojennych, historycznych… Już ta niezwykła konsekwencja jest wystarczającym powodem, aby przyjrzeć się bliżej Stanisławowi Barei. Gdyby bowiem żył i tworzył w tym samym okresie historycznym, lecz w jakimś innym zachodnim kraju, nie byłoby niczego dziwnego w tym, że specjalizował się on w kinie rozrywkowym, które w dodatku przynosi zyski. Jednak w PRL niekoniecznie musiało to być najłatwiejsze i oczywiste. Od sztuki i jej twórców wymagano zaangażowania i stosownej powagi. Gatunków rozrywkowych – w filmie, ale również w literaturze – nie ceniono. Jednocześnie nieustannie apelowano i nawoływano do tworzenia socjalistycznej kultury masowej, do produkcji utworów rozrywkowych, które jednak będą wierne ideologicznym pryncypiom. Później, jakże często, narzekano na gotowe już komedie czy kryminały.
Ze Wstępu


Rok wydania2023
Liczba stron260
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-129-6
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział I. Dzieciństwo w cieniu historii    13
  Rozdział II. Młodość, czyli Filmówka     29
  Rozdział III. Debiut, czyli miłe złego początki    49
  Rozdział IV. Kryminał i komedia, czyli w kręgu kina gatunków    67
  Rozdział V. Pełne widownie, czyli piewca drobnomieszczaństwa    87
  Rozdział VI. „Bareizm”, czyli w odstawce     111
  Rozdział VII. „Poszukiwany, poszukiwana”, czyli nowy Bareja    129
  Rozdział VIII. Rozkwit, czyli twórca kina autorskiego    147
  Rozdział IX. Czy to jeszcze jest komedia, czyli w kręgu kina moralnego niepokoju    169
  Rozdział X. „Miś”, czyli w opozycji    189
  Rozdział XI. „Alternatywy 4”, czyli wielka metafora    209
  Rozdział XII. „Zmiennicy”, czyli reżyser, który stał się moralistą     225
  
  Bibliografia    241
  
  Indeks osób    249
RozwińZwiń