Ślady egzystencji

Dzienniki – sploty życia i twórczości w literaturze Europy Środkowej (1890–1920): Csáth, Irzykowski, Klíma

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi, pdf

35,09  40,80 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 40,80 zł 

Książka ukazuje wspólne wątki życia-dzieła Karola Irzykowskiego (1873–1944), Ladislava Klímy (1878–1928) i Gézy Csátha (1883–1919) jako potencjalnie reprezentatywne dla modernizmu (i doświadczenia nowoczesności) w literaturach i kulturach Europy Środkowej, ujęte w perspektywie transnarodowej i komparatystycznej. Punkt wyjścia refleksji stanowią dzienniki, w których zapis (siebie) okazuje się matrycą innowacyjnej prozy trzech autorów, a także inspiracją do (autobiograficznie nacechowanej) refleksji krytyczno-literackiej z pogranicza teorii kultury Irzykowskiego, eseistycznej i programowo antysystemowej filozofii Klímy czy Csáthowskiej eksploracji granic literatury i psychiki.


******


Traces of Existence. Diaries – the Interweaving of Life and Creativity in Central European Literature (1890–1920): Csáth, Irzykowski, Klíma


The book presents common threads of life and work of Karol Irzykowski (1873–1944), Ladislav Klíma (1878–1928) and Géza Csáth (1883–1919) as potentially representative for modernism (and the experience of modernity) in Central European literatures and cultures in the transnational and comparative perspective. The starting point for reflection are diaries, in which the self-record becomes the matrix of innovative prose of the three authors as well as the inspiration for (autobiographically marked) critical-literary reflection on the borderline of Irzykowski’s culture theory, Klíma's anti-system philosophy and Csáth’s exploration of the limits of literature and psyche.


Rok wydania2023
Liczba stron412
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6174-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    11
  
  Zapisy (dla) siebie: tytułem wstępu    13
  1. Nowoczesność, intymność, Europa Środkowa 21
   1.1. „Inna Europa”: w poszukiwaniu kategorii opisu    22
   1.2. Modernizm(y) Europy Środkowej    30
   1.3. Dziennik: dokument, praktyka, literatura?    42
  
  2. Linie życia 47
   2.1. Błądzenie Karola Irzykowskiego    48
   2.2. Ladislav Klíma albo rękopisy życia    59
   2.3. Géza Csáth: (a)symetria kryształu    67
  
  3. W poszukiwaniu logiki zapisu: dziennik jako matryca twórczości    79
  
  I. Dzienniki: rytm życia, rytm zapisu    82
  1. Sojusz z zapisem 84
   1.1. Diaryzm: scena w czasie    88
   1.2. Trauma: cień padający zza kulis    97
   1.3. Paradoks aktora: autotematyzm w dziennikach    110
   Sojusz z zapisem (siebie/sobie): poetyka i praktyka
       117
  
  2. Rytmy (praktyki) zapisu: diarygramy dzienników 120
   2.1. Odzyskiwanie głosu: praktyka dziennikowa
   Irzykowskiego    121
   2.2. Dziennik, trompe l’œil: gra o (zapis) siebie
   Klímy    139
   2.3. Dzienniki Csátha: ciało-zapis i ciało/tekst    157
  
  3. (Nie)możliwe zakończenie 172
   3.1. „o których się pisze w literaturach”    173
   3.2. „9//7. Pracować i nie pić”    177
   3.3. „Dysonans”. Entropia (tekstu) egzystencji    180
   Dzienniki: ślady, linie, figury (siebie)    186
  
  II. Powieść niemożliwa, niemożność powieści    190
  1. Sen o powieści (i jej potrzeba) 193
   1.1. Powieść: wyzwanie    196
   1.2. Powieść: ambicja    201
   1.3. Powieść: punkt odniesienia    206
  
  2. Dzieło uchylone 213
   2.1. Poetyka dysonansu: parodia, groteska, alegoria
       216
   2.1.1. Dyskurs (w) podróży: Sny Marii Dunin    217
   2.1.2. Niespójność języków (myśli): margines
   wolności    222
   2.1.3. Inscenizacje pragnienia    228
   2.2. Rozpraszanie Ja: metafikcja i autobiografizm    233
   2.2.1. „zrozumieć Pałubę tak, jak ja chcę, żeby ją
   rozumiano”    235
   2.2.2. „szkodliwy y niesłuszny auktor powieści
   tey”    241
   2.2.3. Zbliżenia i oddalenia: autobiograficzne
   kadrowanie Csátha    248
   2.3. „Pułapka na muchy” albo jak wypowiedzieć
   psychikę?    254
   2.3.1. W labiryncie klisz językowych i literackich
   (psychiki)    255
   2.3.2. Psychomachia (w) nowoczesności    260
   2.3.3. Wiwisekcje albo „przenikliwy dźwięk
   tłuczonego szkła”    266
  
  3. Wypowiedzieć (dla) siebie    273
  
  III. Teoretyzacje doświadczenia (siebie)    281
  1. Świadectwo jako pryzmat percepcji: diarystyka,
  fikcja, teoretyzacja 284
   1.1. Tak, ale: Irzykowskiego scena narracji
   kulturowych    285
   1.2. „świat cały jako fantazmat”: zapis i nieobecność
   dzieła    290
   1.3. Montaż dyskursywny: panna G. i (auto)terapia
   doktora Brennera    295
  
  2. O autonomię myśli: kręgi inspiracji 299
   2.1. Retoryka zbliżeń i oddaleń: Irzykowskiego
   montaże idei    301
   2.2. Poetycki negatyw epoki? Eseje filozoficzne Klímy
       313
   2.3. Intoksykacja zapisem: Csáth, Jung i panna G.    326
  
  3. Ekspresjonizm, witalizm, inny modernizm?    338
  
  W poszukiwaniu środkowoeuropejskiej wspólnoty
  odpowiedzi: podróż „od siebie do siebie” 348
  
  Bibliografia    350
  Archiwa    350
  Teksty źródłowe    350
  Opracowania    356
  Index nominum    380
  Index rerum    387
  Spis ilustracji    393
  Ilustracje    395
RozwińZwiń