INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Książka ukazuje wspólne wątki życia-dzieła Karola Irzykowskiego (1873–1944), Ladislava Klímy (1878–1928) i Gézy Csátha (1883–1919) jako potencjalnie reprezentatywne dla modernizmu (i doświadczenia nowoczesności) w literaturach i kulturach Europy Środkowej, ujęte w perspektywie transnarodowej i komparatystycznej. Punkt wyjścia refleksji stanowią dzienniki, w których zapis (siebie) okazuje się matrycą innowacyjnej prozy trzech autorów, a także inspiracją do (autobiograficznie nacechowanej) refleksji krytyczno-literackiej z pogranicza teorii kultury Irzykowskiego, eseistycznej i programowo antysystemowej filozofii Klímy czy Csáthowskiej eksploracji granic literatury i psychiki.
******
Traces of Existence. Diaries – the Interweaving of Life and Creativity in Central European Literature (1890–1920): Csáth, Irzykowski, Klíma
The book presents common threads of life and work of Karol Irzykowski (1873–1944), Ladislav Klíma (1878–1928) and Géza Csáth (1883–1919) as potentially representative for modernism (and the experience of modernity) in Central European literatures and cultures in the transnational and comparative perspective. The starting point for reflection are diaries, in which the self-record becomes the matrix of innovative prose of the three authors as well as the inspiration for (autobiographically marked) critical-literary reflection on the borderline of Irzykowski’s culture theory, Klíma's anti-system philosophy and Csáth’s exploration of the limits of literature and psyche.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6174-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ślady obecności
do koszyka
Ślady dusz: Podszewka zaświatów. Tom 3
do koszyka
Ślady dusz: Podszewka zaświatów. Tom 3
do koszyka
Ślady dusz: Szamańska moc. Tom 2
do koszyka
Ślady dusz: Szamańska moc. Tom 2
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Zapisy (dla) siebie: tytułem wstępu | 13 |
1. Nowoczesność, intymność, Europa Środkowa 21 | |
1.1. „Inna Europa”: w poszukiwaniu kategorii opisu | 22 |
1.2. Modernizm(y) Europy Środkowej | 30 |
1.3. Dziennik: dokument, praktyka, literatura? | 42 |
2. Linie życia 47 | |
2.1. Błądzenie Karola Irzykowskiego | 48 |
2.2. Ladislav Klíma albo rękopisy życia | 59 |
2.3. Géza Csáth: (a)symetria kryształu | 67 |
3. W poszukiwaniu logiki zapisu: dziennik jako matryca twórczości | 79 |
I. Dzienniki: rytm życia, rytm zapisu | 82 |
1. Sojusz z zapisem 84 | |
1.1. Diaryzm: scena w czasie | 88 |
1.2. Trauma: cień padający zza kulis | 97 |
1.3. Paradoks aktora: autotematyzm w dziennikach | 110 |
Sojusz z zapisem (siebie/sobie): poetyka i praktyka | |
117 | |
2. Rytmy (praktyki) zapisu: diarygramy dzienników 120 | |
2.1. Odzyskiwanie głosu: praktyka dziennikowa | |
Irzykowskiego | 121 |
2.2. Dziennik, trompe l’œil: gra o (zapis) siebie | |
Klímy | 139 |
2.3. Dzienniki Csátha: ciało-zapis i ciało/tekst | 157 |
3. (Nie)możliwe zakończenie 172 | |
3.1. „o których się pisze w literaturach” | 173 |
3.2. „9//7. Pracować i nie pić” | 177 |
3.3. „Dysonans”. Entropia (tekstu) egzystencji | 180 |
Dzienniki: ślady, linie, figury (siebie) | 186 |
II. Powieść niemożliwa, niemożność powieści | 190 |
1. Sen o powieści (i jej potrzeba) 193 | |
1.1. Powieść: wyzwanie | 196 |
1.2. Powieść: ambicja | 201 |
1.3. Powieść: punkt odniesienia | 206 |
2. Dzieło uchylone 213 | |
2.1. Poetyka dysonansu: parodia, groteska, alegoria | |
216 | |
2.1.1. Dyskurs (w) podróży: Sny Marii Dunin | 217 |
2.1.2. Niespójność języków (myśli): margines | |
wolności | 222 |
2.1.3. Inscenizacje pragnienia | 228 |
2.2. Rozpraszanie Ja: metafikcja i autobiografizm | 233 |
2.2.1. „zrozumieć Pałubę tak, jak ja chcę, żeby ją | |
rozumiano” | 235 |
2.2.2. „szkodliwy y niesłuszny auktor powieści | |
tey” | 241 |
2.2.3. Zbliżenia i oddalenia: autobiograficzne | |
kadrowanie Csátha | 248 |
2.3. „Pułapka na muchy” albo jak wypowiedzieć | |
psychikę? | 254 |
2.3.1. W labiryncie klisz językowych i literackich | |
(psychiki) | 255 |
2.3.2. Psychomachia (w) nowoczesności | 260 |
2.3.3. Wiwisekcje albo „przenikliwy dźwięk | |
tłuczonego szkła” | 266 |
3. Wypowiedzieć (dla) siebie | 273 |
III. Teoretyzacje doświadczenia (siebie) | 281 |
1. Świadectwo jako pryzmat percepcji: diarystyka, | |
fikcja, teoretyzacja 284 | |
1.1. Tak, ale: Irzykowskiego scena narracji | |
kulturowych | 285 |
1.2. „świat cały jako fantazmat”: zapis i nieobecność | |
dzieła | 290 |
1.3. Montaż dyskursywny: panna G. i (auto)terapia | |
doktora Brennera | 295 |
2. O autonomię myśli: kręgi inspiracji 299 | |
2.1. Retoryka zbliżeń i oddaleń: Irzykowskiego | |
montaże idei | 301 |
2.2. Poetycki negatyw epoki? Eseje filozoficzne Klímy | |
313 | |
2.3. Intoksykacja zapisem: Csáth, Jung i panna G. | 326 |
3. Ekspresjonizm, witalizm, inny modernizm? | 338 |
W poszukiwaniu środkowoeuropejskiej wspólnoty | |
odpowiedzi: podróż „od siebie do siebie” 348 | |
Bibliografia | 350 |
Archiwa | 350 |
Teksty źródłowe | 350 |
Opracowania | 356 |
Index nominum | 380 |
Index rerum | 387 |
Spis ilustracji | 393 |
Ilustracje | 395 |