INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Książkę Szymona Dąbrowskiego warto polecić uwadze Czytelników przede wszystkim z tego względu, że wpisuje się ona w niezmiernie potrzebny edukacji nurt pedagogii pokrytycznych, których sens zawiera się w poszukiwaniu alternatywy dla zastanych porządków społeczno-kulturalnych i umocowanych w nich praktyk edukacyjnych. W tym kontekście wysiłek autorski odczytuje jako przejaw niezgody na to, co jest, i zarazem głębokiego zaangażowania w proces mikrozmiany w edukacji.
Jak deklaruje Autor, jego tekst nie ma w zamyśle odkrywania drogowskazów intelektualnych, jest on raczej głęboko humanistyczną w wymowie próbą autorskich poszukiwań najbliższych człowiekowi teorii i praktyki edukacyjnej, owocującą ulokowaniem własnej nauczycielskiej aktywności w przestrzeni Tischnerowskiej filozofii dramatu.
Recenzowana książka stanowi znakomity przykład wywodu, budowanego na podstawie konsekwentnie realizowanego zamysłu metodologicznego, polegającego nie tyle na analizie filozofii dramatu, ile na badaniu zależności między wydarzeniami granicznymi w życiu człowieka a powstającym projektem filozoficznym i w konsekwencji hermeneutycznym "przesuwaniu" wspólnego rozumienia (Fragment recenzji).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 306 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-255-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 5 |
Rozdział I | |
PEDAGOGIKA RELIGII | 14 |
1. Pojęcie pedagogiki religii | 18 |
2. Przedmiot pedagogiki religii | 27 |
3. Zakres badań pedagogicznoreligijnych | 32 |
4. Przedstawiciele i ośrodki badawcze | 39 |
Rozdział II | |
WSPÓŁCZESNE DYSKUSJE NA TEMAT EDUKACJI RELIGIJNEJ | 45 |
1. Pedagogika religii nauką samodzielną | 47 |
2. Nurty dydaktyczne w pedagogice religii | 50 |
3. Międzykulturowa pedagogika religii | 54 |
4. Powszechna edukacja religijna | 56 |
5. Modele edukacji religijnej | 59 |
Rozdział III | |
METODA FILOZOFICZNA JÓZEFA TISCHNERA | 70 |
1. Źródło fenomenologiczne | 73 |
2. Przestrzeń egzystencjalna | 94 |
3. Paradygmat nadziei | 99 |
4. Filozofia Innego | 106 |
5. Hermeneutyka | 116 |
6. Metoda filozofii dramatu | 125 |
Rozdział IV | |
MYŚL PEDAGOGICZNA JÓZEFA TISCHNERA | 137 |
1. Źródła myśli pedagogicznej | 141 |
2. Dobro fundamentem wychowania | 148 |
3. Nadzieja celem wychowania | 160 |
4. Wolność i autonomia aksjomatem w wychowaniu | 173 |
5. Dialog narzędziem wychowania | 183 |
6. Spotkanie wydarzeniem w wychowaniu | 190 |
7. Pedagogika dramatu | 200 |
Rozdział V | |
PEDAGOGIKA RELIGII JÓZEFA TISCHNERA | 217 |
1. Myśl religijna | 217 |
2. Pedagogika religii | 227 |
3. Krytyczna pedagogika religii | 239 |
4. Krytyka pedagogiki religii Józefa Tischnera | 256 |
4.1. Pytania na temat agatologii w pedagogice dramatu | 256 |
4.2. Dyskusje o modelach edukacji religijnej | 258 |
4.3. Spór o pedagogię spotkania | 268 |
5. Poszukiwanie nowego modelu edukacji religijnej, czyli polska rzeczywistość pedagogicznoreligijna | 273 |
ZAKOŃCZENIE | 280 |
SUMMARY | 287 |
BIBLIOGRAFIA | 291 |