Wojna - męskość - literatura

-20%

Wojna - męskość - literatura

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

29,40  36,75 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 36,75 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka, którą przedkładam życzliwej uwadze czytelników, składa się z dwóch części. Obie dotyczą tego samego zagadnienia – związku między wojną a męskością. Materiału do analiz dostarcza przede wszystkim literatura. Stąd tytuł tej rozprawy, który nie rości sobie pretensji do opracowania monograficznego (przy tak sformułowanym zagadnieniu chyba niemożliwego do zrealizowania), tylko raczej pretenduje do wstępnych rozpoznań, dotyczących zresztą przede wszystkim literatury polskiej. W pierwszej części książki, zatytułowanej Mity i ideologie, najpierw wyjaśniam, jak jest rozumiana kategoria męskości w ujęciu socjologicznym i antropologicznym. Nauki społeczne jako pierwsze zwróciły uwagę na to, że społeczeństwa
tworzą normy dotyczące zarówno kobiecości, jak i męskości. Mężczyźni przeznaczeni do ról wojowniczych i instrumentalnych „musieli być agresywni, bezwzględni i racjonalnie myślący”10. Te cechy wyraźnie odróżniały ich od – traktowanych w równie stereotypowy sposób – łagodnych, empatycznych i reagujących emocjonalnie kobiet. „Wyrabianie” męskości dokonywało się często na drodze wspólnotowych, inicjacyjnych rytuałów, w których młodych adeptów poddawano wymyślnym testom sprawdzającym ich odporność na fizyczny ból i psychiczny stres. Wojna jako zdarzenie kulturowe stanowiła w większości społeczeństw podstawowy sposób socjalizacji mężczyzn. Temu były podporządkowane ideologie plemienne, wspólnotowe, państwowe, narodowe, klasowe itp.
W części drugiej książki, zatytułowanej Konfrontacje, przyglądam się wybranej twórczości literackiej powstającej w okupowanej Polsce i stanowiącej zapis męskiego doświadczenia wojny. Bojarskiego, Gajcego, Baczyńskiego (o których piszę więcej) oraz Stroińskiego i Trzebińskiego (o których piszę mniej) łączy przynależność do pokolenia wojennego, czyli ludzi urodzonych w okolicach roku 1920. Ich dorastanie do wieku męskiego dokonywało się w odniesieniu do tradycyjnego polskiego męskiego etosu żołnierskiego. Na kształtowanie się ich męskiej tożsamości wpływ miały takie czynniki, jak rodzinne przykłady przodków, ideały wychowawcze propagowane przez sanacyjną oświatę, przekazywane w szkole i w domu wzory literackie, popularne piosenki żołnierskie, reakcja na militarną klęskę we wrześniu 1939 roku, lektury pokoleniowe (np. Kamienie na szaniec Kamińskiego). Wreszcie – ich bezpośredni udział w akcjach sabotażowych, dywersyjnych i zbrojnych. Omawianych w tej książce autorów wiąże ze sobą też to, że byli poetami, nie wyłącznie, bo parali się różnymi rodzajami twórczości literackiej, ale z rolą poety – mocno zmitologizowaną w polskiej tradycji kulturowej – identyfikowali się najbardziej. W ich twórczości daje się zauważyć konflikt męskiej tożsamości między tymi dwiema społecznymi rolami – poety i żołnierza. Próbuję się także przyjrzeć zarysowującej się w twórczości tych autorów relacji między żołnierską męskością a „cywilną” kobiecością.
Posługuję się w całej pracy takimi pojęciami, jak Maska Męskości Żołnierskiej, Mechanizm Rozłączenia, Męski Kompleks Słabości, Obietnica Prawdziwej Męskości. Mają one w zamyśle posłużyć konceptualizacji omawianej problematyki. Spośród nich najważniejsze wydaje mi się pojęcie Ideologicznej Triady, spajającej ze sobą takie pojęcia, jak wojna, męskość i bohaterstwo. (Fragment Wstępu)


Rok wydania2013
Liczba stron362
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-207-8
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP: „MĘŻCZYŹNI NIE OPOWIADAJĄ KOBIETOM O WOJNIE”    5
  CZĘŚĆ I. MITY I IDEOLOGIE    13
  I. WOJNA A MĘSKOŚĆ    15
  1. Wynalazek męskości    15
  2. Ideologia męskości militarnej    23
  3. Rytuał, święto, metafizyka i mistyka, czyli pułapka męskości militarnej    27
  4. Mechanizm rozłączenia    46
  II. IDEOLOGICZNA TRIADA: WOJNA – MĘSKOŚĆ – BOHATERSTWO    55
  1. Homer – męskość heroiczna    56
  2. Tyrteizm – męskość ofiarnicza    60
  3. Idea rycerstwa    62
  4. Od Don Kichota do Robinsona Cruzoe – kryzys męskości rycerskiej    67
  5. Mit sarmackiego wojownika    73
  6. Romantyzm – męskość między bohaterstwem a tragizmem    86
  6.1. Epoka męskiego bohaterstwa    86
  6.2. Romantyczne wzory męskości militarnej    93
  6.3. Erotyczny trójkąt: mężczyzna – kobieta – ojczyzna    103
  6.4. Mit męskości ułańskiej    107
  6.5. Tragizm heroizmu    122
  7. 1863-1939: Męskość versus nowoczesna wojna    124
  7.1. Od kryzysu męskości do obietnicy wielkiej przygody    124
  7.2. Sienkiewicz – Żeromski: reaktywacja ideologicznej triady    128
  7.3. Rzeź    132
  CZĘŚĆ II. KONFRONTACJE    141
  I. POKOLENIE WOJENNE    143
  1. Wojna jako doświadczenie pokoleniowe    143
  2. Hegemonia męskości żołnierskiej    148
  3. Mit poety-żołnierza    150
  4. Wychowanie żołnierskie    154
  II. TRUBADUR NA WOJNIE, CZYLI SEN O ŻOŁNIERSKIM CZYNIE (BOJARSKI)    167
  1. „Własną małością zrozpaczony” – Bojarskiego marzenie o wielkości    167
  2. „Jak boli” – pokoleniowa reakcja na klęskę września    174
  3. Piosenki żołnierskie a mitologia męskości ułańskiej    180
  4. Poezja i czyn    188
  5. Żołnierze, dziewczyna i… idea    194
  III. MITOLOGIA MĘSKOŚCI W KAMIENIACH NA SZANIEC ALEKSANDRA KAMIŃSKIEGO    204
  1. Książka pokolenia    204
  2. Męska narracja biograficzna (Kamienie na szaniec Karola Koźmińskiego)    209
  3. „Twardość i szorstkość, męskość i pewność siebie”    213
  IV. ANIOŁ NA WOJNIE, CZYLI MĘSKI KOMPLEKS SŁABOŚCI (BACZYŃSKI)    226
  1. Baczyński między kobiecością a męskością    226
  2. „Ale ciąży ten pancerz” – figury męskości: rycerz i anioł versus żołnierz    232
  3. „Ciemne miłowanie” – figury męskości: mąż i ojciec versus żołnierz    246
  4. „Lęk niemęski, przed słabością”    258
  5. „Ojcze, na wojnie twardo” – fatum żołnierskiego dziedzictwa i azyl kobiecości    268
  V. HOMER NA WOJNIE, CZYLI OD PSYCHOLOGII MĘSKOŚCI DO ETYKI MĘSKOŚCI (GAJCY)    283
  1. „Młodzi idą na wojnę”    283
  2. Prawo do męskiego strachu (Twarzą w noc; Paweł)    291
  3. Fantazmat kobiecości ocalającej (Cena)    295
  4. Męska wojenna trauma i kobieca empatia (Trzy śmierci)    303
  5. „Piękne, męskie życie przy boku swej ukochanej” (Homer i Orchidea)    315
  ZAKOŃCZENIE    323
  BIBLIOGRAFIA    326
  INDEKS OSÓB    347
RozwińZwiń