POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Jedynymi skutecznymi sposobami nadzorowania podatników są obecnie narzędzia informatyczne. Publikacja przedstawia nowe metody pozyskiwania i analizy informacji o podatnikach i ich działalności gospodarczej. Celem opracowania jest omówienie: wpływu przepisów dotyczących nowych technologii na proces kształtowania zobowiązań podatkowych, wzrost nadzoru elektronicznego nad podatnikami, płatnikami i importerami wraz z oceną czy działania te przyniosły pożądany efekt fiskalny.
Autor przedstawia m.in.: • funkcje e-Urzędu Skarbowego, • regulacje prawne umożliwiające blokadę rachunku bankowego podatnika (w ramach systemu STIR), • znaczenie utworzenia Systemu Informacji Finansowej (SInF) dla gromadzenia informacji o kontach bankowych, • rolę centralnych rejestrów podatkowych, • funkcjonowanie systemu SENT w praktyce, • systemy monitorowania (śledzenia) wyrobów akcyzowych i tytoniowych, • wady i zalety mechanizmu podzielonej płatności, • kasy rejestrujące on-line, • charakterystykę JPK i JPK_VAT, • cele i założenia krajowego systemu faktur elektronicznych (KSeF).
Książka jest przeznaczona dla doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych, sędziów, , a także pracowników administracji skarbowej oraz księgowych. Zainteresuje również przedstawicieli nauki oraz studentów prawa i administracji.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 720 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-489-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Nowe przestrzenie działania w pracy...
do koszyka
Nowe aspekty sztuki wojennej XXI wieku
do koszyka
Nowe Ateny
do koszyka
Nowe Ateny. Wybór
do koszyka
Nowe baśnie z 1001 nocy
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Wprowadzenie | 17 |
Rozdział I | |
Środki prawne służące do uzyskania informacji podatkowych przez organy podatkowe, celne oraz kontroli skarbowej | 33 |
I.1. Zagadnienia ogólne | 33 |
I.2. Czynności operacyjno-rozpoznawcze | 34 |
I.3. Informacje podatkowe i specjalna dokumentacja podatkowa | 38 |
I.4. Czynności sprawdzające | 46 |
I.5. Zwykły i szczególny nadzór podatkowy | 48 |
I.6. Przedstawienie uregulowań kontroli podatkowej, skarbowej oraz celnej | 52 |
I.7. Postępowanie procesowe | 60 |
I.8. Kasy rejestrujące | 64 |
I.9. Współpraca organów podatkowych, celnych oraz kontroli skarbowej z innymi organami państwowymi oraz na arenie międzynarodowej celem pozyskania materiału dowodowego | 68 |
I.10. System Poltax jako pierwsza baza danych o podatnikach | 75 |
I.11. Wnioski | 79 |
Rozdział II | |
e-Urząd Skarbowy | 85 |
II.1. e-Urząd jako docelowy model administracji publicznej, w tym administracji podatkowej | 85 |
II.2. Funkcje e-Urzędu Skarbowego oraz metody korzystania z nich | 90 |
II.3. Oferowane oraz docelowe usługi e-Urzędu Skarbowego wraz z oceną ich przydatności pod kątem wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych | 94 |
II.3.1. Oferowane oraz docelowe usługi e-Urzędu Skarbowego | 94 |
II.3.2. Ocena przydatności poszczególnych usług e-Urzędu Skarbowego pod kątem ich wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych | 95 |
II.3.2.1. Usługi Twój e-PIT | 95 |
II.3.2.2. Aplikacja e-mikrofirma | 101 |
II.3.2.3. Informacja o otrzymanych mandatach | 107 |
II.3.2.4. Dostęp do własnych danych podatkowych (dane o podatniku, działalności gospodarczej, mikrorachunku podatkowym i historii logowania) | 110 |
II.3.2.5. Możliwość dokonania płatności on-line za zobowiązania podatkowe | 113 |
II.3.2.6. Możliwość przesłania w formie elektronicznej wybranych pism | 115 |
II.3.2.7. Informacja o zwrotach podatku | 118 |
II.3.2.8. E-zaświadczenia | 120 |
II.3.2.9. Informacja o umowach zawartych przez podatnika w formie aktu notarialnego oraz dokumentach potwierdzających dziedziczenie | 122 |
II.3.2.10. Przesyłanie deklaracji PCC-2 oraz SD-2 przez notariuszy | 125 |
II.3.2.11. Informacje o udzielonych pełnomocnictwach | 126 |
II.3.2.12. Usługi dla komorników | 127 |
II.4. Dodatkowe usługi e-Urzędu Skarbowego planowane w przyszłości wraz z oceną ich przydatności pod kątem wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych | 127 |
II.4.1. Dodatkowe usługi e-Urzędu Skarbowego planowane w przyszłości | 127 |
II.4.2. Ocena przydatności przyszłych usług e-Urzędu Skarbowego pod kątem wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych | 128 |
II.4.2.1. E-TOLL | 128 |
II.4.2.2. Usługi dla komorników sądowych | 132 |
II.4.2.3. Inne wnioski | 133 |
II.5. Wnioski | 134 |
Rozdział III | |
System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR) jako środek prawny służący do uzyskiwania informacji z kont bankowych | 139 |
III.1. Cele ustawowe STIR | 139 |
III.2. Zasady przekazywania informacji za pośrednictwem STIR | 143 |
III.3. Zasady ustalania wskaźnika ryzyka, przeprowadzania analizy ryzyka oraz czynności podejmowane na skutek otrzymanych wyników analizy ryzyka | 149 |
III.4. Blokada rachunku bankowego | 159 |
III.5. Kontrola oraz kary pieniężne | 167 |
III.6. Przedstawienie skuteczności systemu STIR na podstawie danych dotyczących liczby zablokowanych rachunków bankowych | 169 |
III.7. Wnioski | 172 |
Rozdział IV | |
Instrumenty ograniczania obrotu gotówkowego | 177 |
IV.1. Wady i zalety obrotu gotówkowego i bezgotówkowego | 177 |
IV.2. Poziom obrotu gotówkowego w Polsce | 181 |
IV.3. Limity obrotu gotówkowego w UE | 184 |
IV.4. Limity obrotu gotówkowego w Polsce oraz sankcje za ich nieprzestrzeganie | 189 |
IV.5. Wnioski | 195 |
Rozdział V | |
System Informacji Finansowej (SInF) i jego znaczenie dla zwiększenia monitorowania podatników | 201 |
V.1. Ramy prawne UE obligujące do wprowadzenia SInF | 201 |
V.2. Przyczyny wprowadzenia SInF | 209 |
V.3. Gromadzenie danych o kontach bankowych przed wprowadzeniem SInF | 212 |
V.4. Zasady działania oraz zakres informacji przekazywanych do SInF | 219 |
V.5. Sposoby wykorzystania informacji zgromadzonych w SInF oraz ochrona i kontrola przekazanych danych | 222 |
V.6. Administracyjne kary pieniężne i przepisy karne za niespełnienie nałożonych obowiązków | 227 |
V.7. Wnioski | 229 |
Rozdział VI | |
Wykaz podatników VAT, Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych, Rejestr Pośredniczących Podmiotów Tytoniowych oraz Centralny Rejestr Danych Podatkowych | 233 |
VI.1. Rys historyczny tworzenia centralnych rejestrów w Polsce | 233 |
VI.2. Obecny stan prawny dotyczący wykazu podatników VAT | 245 |
VI.3. Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych | 260 |
VI.4. Rejestr Pośredniczących Podmiotów Tytoniowych | 273 |
VI.5. Centralny Rejestr Danych Podatkowych | 282 |
VI.6. Wnioski | 288 |
Rozdział VII | |
System monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (SENT) | 297 |
VII.1. Zakres regulacji dotyczących SENT | 297 |
VII.2. Pozafiskalne obowiązki nałożone przez SENT | 302 |
VII.3. Kontrola SENT oraz obowiązujące sankcje | 311 |
VII.4. Problemy funkcjonowania SENT w praktyce | 320 |
VII.5. Wnioski | 322 |
Rozdział VIII | |
System śledzenia wyrobów tytoniowych | 331 |
VIII.1. Założenia i cele, a także unijne ramy prawne systemu śledzenia wyrobów tytoniowych | 331 |
VIII.2. Krajowe przepisy w sprawie systemu śledzenia wyrobów tytoniowych | 340 |
VIII.3. Przepisy unijne w sprawie systemu śledzenia wyrobów tytoniowych | 345 |
VIII.4. Wnioski | 369 |
Rozdział IX | |
System przemieszczania i nadzoru wyrobów akcyzowych | 373 |
IX.1. Główne cele oraz ramy unijne EMCS | 373 |
IX.2. Krajowe regulacje prawne dotyczące EMCS | 376 |
IX.3. Wnioski | 390 |
Rozdział X | |
Obowiązkowy i fakultatywny mechanizm podzielonej płatności | 395 |
X.1. Modele mechanizmu podzielonej płatności | 395 |
X.2. Regulacje prawne UE oraz krajów członkowskich UE dotyczące mechanizmu podzielonej płatności | 398 |
X.3. Zakładane cele mechanizmu podzielonej płatności | 406 |
X.4. Zakres regulacji obowiązkowego oraz fakultatywnego mechanizmu podzielonej płatności | 413 |
X.5. Sposoby gromadzenia i wykorzystania środków pieniężnych na rachunku VAT | 415 |
X.6. Korzyści wynikające ze stosowania mechanizmu podzielonej płatności | 428 |
X.7. Sankcje za niestosowanie mechanizmu podzielonej płatności | 435 |
X.8. Wady mechanizmu podzielonej płatności | 441 |
X.9. Wnioski | 446 |
Rozdział XI | |
Kasy rejestrujące on-line mające postać urządzenia oraz kasy rejestrujące mające postać oprogramowania jako nowa metoda pozyskiwania informacji podatkowych | 453 |
XI.1. Historia powstania kas rejestrujących | 453 |
XI.2. Cele wprowadzenia dwóch rodzajów kas on-line oraz ich konstrukcja i wymagania techniczne | 458 |
XI.3. Kasy rejestrujące on-line mające postać urządzenia | 469 |
XI.4. Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania | 482 |
XI.5. Centralne Repozytorium Kas | 495 |
XI.6. Skuteczność kas rejestrujących zapisujących dane w formie papierowej i elektronicznej oraz możliwości techniczne i organizacyjne kontroli zapisanych na nich danych | 505 |
XI.7. Metody nielegalnego wykorzystywania kas rejestrujących oraz sposoby przeciwdziałania tym procederom | 508 |
XI.8. Wnioski | 512 |
Rozdział XII | |
Jednolity plik kontrolny JPK_VAT jako obecny odpowiednik centralnego rejestru faktur w Polsce | 517 |
XII.1. CRF w Zielonej księdze w sprawie przyszłości podatku VAT – W stronę prostszego, solidniejszego i wydajniejszego podatku VAT | 517 |
XII.2. Podstawowe modele CRF | 521 |
XII.3. Historia wprowadzania centralnej bazy danych o podatnikach w Polsce | 522 |
XII.4. Historia likwidacji deklaracji podatkowych | 525 |
XII.5. Wprowadzenie JPK i JKP_VAT | 529 |
XII.6. Zakres przesyłanych danych w formie plików JPK_VAT | 535 |
XII.7. Gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie danych na podstawie plików JPK i JPK_VAT | 549 |
XII.8. Wnioski | 553 |
Rozdział XIII | |
Krajowy System e-Faktur | 559 |
XIII.1. Cele i założenia KSeF | 559 |
XIII.2. Faktura ustrukturyzowana oraz zasady korzystania z KSeF | 568 |
XIII.3. Wnioski | 575 |
Podsumowanie | 583 |
Summary | 603 |
Bibliografia | 623 |
Orzecznictwo | 635 |
Wykaz aktów prawnych | 637 |
Załączniki | 645 |
1. Wykaz towarów i usług, dla których ma zastosowanie obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności | 645 |
2. Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG | 652 |
3. Podstawowe wiadomości przesyłane przez podmioty gospodarcze | 655 |
4. Procedura wyboru będących stroną trzecią niezależnych dostawców systemów repozytoriów | 691 |
5. Rodzaje elementów umieszczanych na opakowaniach wyrobów tytoniowych potwierdzających ich autentyczność | 694 |
6. Wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym | 696 |