POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
The book collection Masterpieces of Polish Literature and Film presents important works of Polish literature and their film adaptations, which are distinguished by a high artistic level and are among the classics of Polish cinematography. Each book in the collection consists of literary chapters contributed by Lidija Rezoničnik and chapters written by Seweryn Kuśmierczyk that contain analyses and interpretations of films based on literary works. The literary works are presented in a broader literary and cultural context. This context is also taken into account in the film analyses and interpretations, which are based on the method of anthropological-morphological analysis of the film work.
The first book is dedicated to the novel Pharaoh by Bolesław Prus (Faraon, 1895) and the film Pharaoh by Jerzy Kawalerowicz (Faraon, 1965), the drama The Wedding by Stanisław Wyspiański (Wesele, 1901) and the film The Wedding by Andrzej Wajda (Wesele, 1972), and the novel Mother Joan of the Angels by Jarosław Iwaszkiewicz (Matka Joanna od Aniołów, 1946) and Jerzy Kawalerowicz’s film Mother Joan of the Angels (Matka Joanna od Aniołów, 1960).
The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).
******
Arcydzieła literatury polskiej i filmu. Faraon, Wesele, Matka Joanna od Aniołów
Monografia zawiera analizy trzech wybranych utworów z polskiego kanonu literackiego i ich filmowych adaptacji, zaliczanych do klasyki polskiego kina: powieści Faraon Bolesława Prusa oraz filmu Faraon (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1965), dramatu Stanisława Wyspiańskiego Wesele i filmu Wesele (reż. Andrzej Wajda, 1972) oraz opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza Matka Joanna od Aniołów i filmu Matka Joanna od Aniołów (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1960). Kolejność rozdziałów jest zgodna z chronologią publikacji utworów literackich. Książkę zamyka omówienie metody analizy antropologiczno-morfologicznej dzieł filmowych opracowanej przez Seweryna Kuśmierczyka.
Autorzy kreślą szerszy obraz procesów kulturowych, w których teksty literackie od późnego pozytywizmu po wiek XX wpisywały się w fazy rozwojowe dyskursu literackiego i filmowego. Do prezentacji wybrali dzieła, których adaptacja filmowa miała kluczowe znaczenie dla historycznego rozwoju poetyki filmu polskiego i zachowała żywotność z perspektywy współczesnej i historycznej. W analizach dzieł literackich Lidija Rezoničnik, wykorzystując obszerną bibliografię oraz najnowsze ustalenia badawcze, koncentruje się na trzech poziomach istnienia tekstu – procesie jego powstawania, analizie i recepcji. Uwzględnia usytuowanie utworów w szerszym kontekście społeczno-historycznym i kulturowym.
Analizy i interpretacje filmów są wyczerpujące, szczegółowe i pogłębione, dotyczą treści i cech formalnych, odbioru i szerszego oddziaływania dzieła, sytuują filmy w kontekście kulturowym i antropologicznym. Zawierają informacje pozyskane bezpośrednio z rozmów z twórcami. Seweryn Kuśmierczyk posługuje się w nich nowym ujęciem metodologicznym – analizą antropologiczno-morfologiczną.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5831-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
INTRODUCTION | 9 |
PHARAOH | |
Lidija Rezoničnik | |
“We Are the State”. Pharaoh by Bolesław Prus 17 | |
The Feuilleton Novel and Book Versions | 20 |
Egypt in the Polish Literary Tradition and among | |
Readers | 21 |
The Narrator and the Image of Egypt | 22 |
A Historiosophical Novel | 24 |
A Bildungsroman Novel | 25 |
The Mechanisms of the Operation of the State | 28 |
Bibliography | 31 |
Seweryn Kuśmierczyk | |
The Cinematic Image of Ancient Egypt. Pharaoh by Jerzy Kawalerowicz 35 | |
Ancient Egypt: A Reality that Exists | 36 |
Scenography | 39 |
Light in Pharaoh | 42 |
Archetypal Light | 43 |
Why Did the Sand Have to Be Grey? | 44 |
Light of Ramses | 45 |
The Solar Eclipse Scene | 45 |
Light in Interiors | 46 |
Pharaoh’s Colours | 50 |
Pharaoh as a Cohesive Form | 55 |
The Main Compositional Axis of the Film | 55 |
The Central Composition, Symmetry and Register | |
Perspective | 57 |
The Presence of a Subjective Camera | 59 |
Subjective Camera Proxemics in the Battle Scene | 60 |
Music and the Audio Layer of the Film | 64 |
Pharaoh as a Work of Craftsmanship | 67 |
Images from the Film | 68 |
Bibliography | 74 |
THE WEDDING | |
Lidija Rezoničnik | |
“Poland – That Is a Big Thing”. The Wedding by Stanisław Wyspiański 81 | |
Kraków after Wyspiański’s Return from Paris | 82 |
The Play The Wedding: Extraliterary Background | 83 |
First Reading and Theatre Staging | 86 |
Internal and External Structure of the Play | 89 |
National Drama | 91 |
Symbolism | 92 |
Synthesis of the Arts | 93 |
Dialogue with Painting | 94 |
Dialogue with Music | 98 |
Dialogue with Literature | 99 |
“Blow the Horn with Utmost Might and All Our Spirits | |
Will Ignite as Never in a Century!” | 101 |
Bibliography | 102 |
Seweryn Kuśmierczyk | |
A Film Mandala. The Wedding by Andrzej Wajda 106 | |
The Film The Wedding as a Performance of Stanisław | |
Wyspiański’s Score | 108 |
The Film Setting of The Wedding | 109 |
Like a Raven at a Wedding… | 112 |
A Film Planned on a Mandala | 113 |
The Fractal Structure of the Movie | 114 |
The Dance Sequence | 116 |
Rachel | 118 |
“No Matter What He Has in Mind or, in His Dreams, | |
May Find” | 119 |
“He’s Not Just Anyone…”: The Helper | 121 |
The Liminality of the Night in Bronowice | 123 |
The Dramaturgy of Colours | 124 |
The Metamorphosis of the Dance | 126 |
Images from the Film | 127 |
Bibliography | 133 |
MOTHER JOAN OF THE ANGELS | |
Lidija Rezoničnik | |
A Metaphor for Evil. Mother Joan of the Angels by Jarosław Iwaszkiewicz 141 | |
Loudun and Ludyń: Chronotope | 143 |
Demons, Human Nature or Personal Trauma? | 144 |
The Rabbi and the Jewish Community | 147 |
Internal Form of the Novella | 148 |
The Ambiguity of the Literary Characters | 149 |
A Metaphor for Evil | 149 |
Bibliography | 151 |
Seweryn Kuśmierczyk | |
Lost Travellers. Mother Joan of the Angels by Jerzy Kawalerowicz 154 | |
The Drama of Human Nature | 155 |
A Film by Jerzy Kawalerowicz and Jerzy Wójcik | 158 |
The Closed Space of the Action Space | 160 |
The Opposition of the Inn and the Monastery | 161 |
“They’re Ringing. Why Are They Ringing?” | 163 |
Principles of Frame Composition | 164 |
The Presence of the Golden Ratio in the Temporal | |
Structure of the Film | 166 |
On the Threshold of the Inner World | 169 |
The Audio Layer of the Film and the Meaning of the | |
Music | 170 |
The Role of Spinning and Circular Motion | 172 |
White, Black and Liminal Grey | 173 |
“And I Became to Myself a Barren Land” | 177 |
Images from the Film | 180 |
Bibliography | 188 |
Seweryn Kuśmierczyk | |
Anthropological-Morphological Analysis of a Film as Film Studies Practice 195 | |
The Cinematographic Work Deserves Attention | 195 |
‘Thick Description’ in Film Studies | 196 |
The Principle of Syzygies | 197 |
Analytical Proceedings | 198 |
Anthropology and Poetics | 200 |
Bibliography | 201 |
FILMOGRAPHY | 207 |
INDEX OF NAMES 213 | |