POLECAMY
Wydawca:
Format:
Pojęcie żydowskiej „nowej sztuki” określa dokonania twórców reprezentujących różne środowiska, działających w drugiej i trzeciej dekadzie XX wieku, którzy poszukując oryginalnych form artystycznej wypowiedzi, sięgali z jednej strony do tradycji, z drugiej – do aktualnych nurtów sztuki zachodnioeuropejskiej. W Łodzi pierwszym przejawem zachodzących zmian była działalność grupy Jung Idysz. Książka stanowi próbę podsumowania i poszerzenia wiedzy o znaczeniu tej grupy dla żydowskiego środowiska artystycznego. Zebrane w tomie artykuły obejmują różnorodny zakres tematyczny, reprezentują zróżnicowane metody badawcze i interdyscyplinarne sposoby ujęcia zjawisk: od osadzonych w szerokim kontekście przemian społeczno-politycznych rozważań o drogach rozwoju nowej kultury żydowskiej, przez refleksje nad kwestią tożsamości i narodowości, po charakterystykę wybranych aspektów twórczości poszczególnych artystów. Autorzy tekstów prezentują nowe ustalenia i interpretacje, wysuwają hipotezy i stawiają postulaty, które pozwalają z nowej perspektywy spojrzeć na barwny okres tworzenia żydowskiej „nowej sztuki”.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-836-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dieta ketogeniczna na każdą kieszeń
do koszyka
Gry i zabawy na każdą porę roku
do koszyka
Ocalić każdą chwilę
do koszyka
Ocalić każdą chwilę
do koszyka
Podręcznik antystresowy na każdą...
do koszyka
Przetrwać za każdą cenę
do koszyka
Sentencje łacińskie na każdą okazję
do koszyka
Sto wierszy na każdą okazję
do koszyka
ZA KAŻDĄ CENĘ
do koszyka
Spis treści
Od Redakcji | 7 |
Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski, Badania nad ekspresjonizmem w Polsce: Formiści – Bunt – Jung Idysz. Historia – perspektywy – najnowsze publikacje | 11 |
Tamara Sztyma, „Nowa sztuka żydowska” jako wyraz nowych postaw ideologicznych i przemian tożsamości polskich Żydów w pierwszych dekadach XX wieku | 29 |
Teresa Śmiechowska, Obrazy z Jidyszlandu. Fotografia jako medium tworzenia mitu narodu | 39 |
Agnieszka Salamon-Radecka, Okoliczności pobytu Giny i Marka Szwarców w Wielkopolsce w latach 1919–1920 w świetle zachowanej dokumentacji źródłowej – ludzie, miejsca, wydarzenia | 49 |
Lidia Głuchowska, Bunt and Yung Yidish. Between Poznań, Łódź and Berlin. Contacts, conceptions, artistic events | 71 |
Dariusz Dekiert, Między Jidyszlandem a Palestyną. Twórczość jidyszowa i hebrajska Icchaka Kacenelsona | 107 |
Renata Piątkowska, Sztuka narodowa czy sztuka narodu? Wystawy artystów z kręgu awangardy w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie | 127 |
Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska, “At the start of the rebirth of art in Łódź”? The START artists’ oeuvre in relation to modern art | 151 |
William Gilcher, Izrael Lejzerowicz, artist and poet | 171 |
Joanna Podolska, W Araracie i Idisze Bande. Przyczynek do biografii Dawida Bajgelmana | 179 |
Krzysztof Stefański, The contribution of Jewish architects to the development of modernist housing in 1930s Łódź | 197 |
Karol Jóźwiak, Stefan Themerson – artysta z Polski, czyli znikąd | 221 |
Adam Sitarek, Żydowscy artyści i Zagłada. Getto w twórczości Izraela Lejzerowicza i Sary Majerowicz | 237 |
Eleonora Jedlińska, Grupa Jung Idysz i tradycja ekspresjonizmu – malarstwo szkoły bostońskiej | 249 |
Aneks | 263 |
Ekspresje wolności. Bunt i Jung Idysz – wystawa, której nie było…, Muzeum Miasta Łodzi, 12.06. – 29.09.2019 | 265 |
Katalog obiektów prezentowanych na wystawie, oprac. Irmina Gadowska, Teresa Śmiechowska, Agnieszka Świętosławska | 269 |
Indeks nazwisk | 303 |