Romantyk jako czytelnik. II Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej

Romantyk jako czytelnik. II Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka zawiera prace prezentowane na kolejnym z cyklu sympozjów poświęconych literaturze i kulturze pierwszej połowy XIX wieku, którym patronuje Profesor Zofia Trojanowiczowa (1936–2015), badaczka romantyzmu i mistrzyni kilku pokoleń poznańskich historyków literatury. Publikowane tu artykuły zostały ułożone w dwu obszernych częściach zatytułowanych: Jak czytali romantycy – jak czytano romantyków oraz Pamięć lektur: intertekstualność i gry literackie. Pod tymi ogólnymi hasłami znalazły się dwadzieścia dwa teksty ukazujące wielorakość romantycznych sposobów czytania, złożoność dziewiętnastowiecznych gier literackich i intertekstualnych, frapujące uwikłania ówczesnej kultury oralnej i piśmiennej oraz różnorodnie manifestowane związki romantyków z bliższą i dalszą tradycją.


Rok wydania2020
Liczba stron364
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3775-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  KRZYSZTOF TRYBUŚ Słowo wstępne: Mickiewicz „czytany dzisiaj”. O nienapisanej książce Zofii Trojanowiczowej    7
  CZĘŚĆ I. JAK CZYTALI ROMANTYCY – JAK CZYTANO ROMANTYKÓW 13
    DANUTA ZAWADZKA Joachim Lelewel – człowiek książki: czytanie społeczne i samotnia    15
    TOMASZ JĘDRZEJEWSKI Jak filomaci czytali filomatów?    29
    WOJCIECH HAMERSKI Czytanie jako temat liryki Johna Keatsa    37
    MICHAEL DÜRING Co Eugeniusz Oniegin przeczytał, czego się nauczył i dlaczego?    51
    ANDRZEJ FABIANOWSKI Fenomen literatury polsko-francuskiej XIX wieku. Na przykładzie powieści Le Kosak Jana Czyńskiego    63
    MARTA SUKIENNICKA Francuscy romantycy w świecie „literatury przemysłowej”    79
    BOGUSŁAW ZIELIŃSKI Figura biblijna w funkcji rewaloryzatora nowoczesności w Górskim wieńcu Petra P. Njegosza    95
    CHRISTIAN ZEHNDER Apologia litery i lektura aktywizmu. Od Schlegla do Norwida    109
    ANETA ŚWIDER-PIÓRO „Nie umiesz czytać napisów cmentarza?”. Juliusz Słowacki jako czytelnik i twórca inskrypcji    121
    PAULINA ABRISZEWSKA Medialne uwikłanie romantycznego czytania. Uwagi    135
    ELŻBIETA DĄBROWICZ Pan Tadeusz z lat 1858–1860. Edycja pośmiertna jako świadectwo lekturowe    147
  CZĘŚĆ II. PAMIĘĆ LEKTUR: INTERTEKSTUALNOŚĆ I GRY LITERACKIE     165
    MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Kto uczył Mickiewicza subtelności uczuć?    167
    JERZY FIEĆKO Kuszenie Gustawa: kilka uwag o intertekstualnej grze Mickiewicza w I części Dziadów z Wolnym strzelcem Webera/Kinda oraz Faustem Goethego (i Klingemanna?)    181
    MAGDALENA SIWIEC Szekspir i „zwątpienie rzeczywistości”. Hamletyzm późnego romantyzmu    203
    JERZY BOROWCZYK, KRZYSZTOF SKIBSKI „Pozwolił wejść i oczy oswoić z ciemnością”. Słowacki czyta (i pisze) Matecznik    235
    MAGDALENA BIZIOR-DOMBROWSKA Skrócona lista lektur romantyka (na podstawie Pana Alfonsa Juliusza Słowackiego)    255
    PIOTR CHLEBOWSKI „Z osieroconym bawi się strzemieniem…”. O wierszu Norwida Epos-nasza    267
    DEJAN DURIĆ, GLORIJA MAVRINAC Ivana Kukuljevicia Sakcinskiego czytanie Byrona. Gusar (1844) i pamięć zbiorowa    285
    MIRELLA KRYŚ Kronika paryska Zofii Węgierskiej wobec literatury francuskiej XIX wieku – casus Wiktora Hugo    307
    ARKADIUSZ KRAWCZYK Tradycja czarnoleska w świetle lekturowych doświadczeń Teofila Lenartowicza i późnych romantyków    321
    MAŁGORZATA OKULICZ-KOZARYN, RADOSŁAW OKULICZ-KOZARYN Lycoperdon giganteum Jana Lemańskiego a książki trujące. Romantyczne podłoże dezynwoltury bajkopisa    337
  INDEKS NAZWISK    353
RozwińZwiń