POLECAMY
Format:
ibuk
Książka zawiera prace prezentowane na kolejnym z cyklu sympozjów poświęconych literaturze i kulturze pierwszej połowy XIX wieku, którym patronuje Profesor Zofia Trojanowiczowa (1936–2015), badaczka romantyzmu i mistrzyni kilku pokoleń poznańskich historyków literatury. Publikowane tu artykuły zostały ułożone w dwu obszernych częściach zatytułowanych: Jak czytali romantycy – jak czytano romantyków oraz Pamięć lektur: intertekstualność i gry literackie. Pod tymi ogólnymi hasłami znalazły się dwadzieścia dwa teksty ukazujące wielorakość romantycznych sposobów czytania, złożoność dziewiętnastowiecznych gier literackich i intertekstualnych, frapujące uwikłania ówczesnej kultury oralnej i piśmiennej oraz różnorodnie manifestowane związki romantyków z bliższą i dalszą tradycją.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3775-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Miller Twardy romantyk
do koszyka
Napoleon. Wódz, romantyk
do koszyka
Romantycy, myśliciele, inspiratorzy
do koszyka
Elegijna świadomość romantyków
do koszyka
Noce romantyków
do koszyka
Odessa dla romantyków
do koszyka
Spis treści
KRZYSZTOF TRYBUŚ Słowo wstępne: Mickiewicz „czytany dzisiaj”. O nienapisanej książce Zofii Trojanowiczowej | 7 |
CZĘŚĆ I. JAK CZYTALI ROMANTYCY – JAK CZYTANO ROMANTYKÓW 13 | |
DANUTA ZAWADZKA Joachim Lelewel – człowiek książki: czytanie społeczne i samotnia | 15 |
TOMASZ JĘDRZEJEWSKI Jak filomaci czytali filomatów? | 29 |
WOJCIECH HAMERSKI Czytanie jako temat liryki Johna Keatsa | 37 |
MICHAEL DÜRING Co Eugeniusz Oniegin przeczytał, czego się nauczył i dlaczego? | 51 |
ANDRZEJ FABIANOWSKI Fenomen literatury polsko-francuskiej XIX wieku. Na przykładzie powieści Le Kosak Jana Czyńskiego | 63 |
MARTA SUKIENNICKA Francuscy romantycy w świecie „literatury przemysłowej” | 79 |
BOGUSŁAW ZIELIŃSKI Figura biblijna w funkcji rewaloryzatora nowoczesności w Górskim wieńcu Petra P. Njegosza | 95 |
CHRISTIAN ZEHNDER Apologia litery i lektura aktywizmu. Od Schlegla do Norwida | 109 |
ANETA ŚWIDER-PIÓRO „Nie umiesz czytać napisów cmentarza?”. Juliusz Słowacki jako czytelnik i twórca inskrypcji | 121 |
PAULINA ABRISZEWSKA Medialne uwikłanie romantycznego czytania. Uwagi | 135 |
ELŻBIETA DĄBROWICZ Pan Tadeusz z lat 1858–1860. Edycja pośmiertna jako świadectwo lekturowe | 147 |
CZĘŚĆ II. PAMIĘĆ LEKTUR: INTERTEKSTUALNOŚĆ I GRY LITERACKIE | 165 |
MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Kto uczył Mickiewicza subtelności uczuć? | 167 |
JERZY FIEĆKO Kuszenie Gustawa: kilka uwag o intertekstualnej grze Mickiewicza w I części Dziadów z Wolnym strzelcem Webera/Kinda oraz Faustem Goethego (i Klingemanna?) | 181 |
MAGDALENA SIWIEC Szekspir i „zwątpienie rzeczywistości”. Hamletyzm późnego romantyzmu | 203 |
JERZY BOROWCZYK, KRZYSZTOF SKIBSKI „Pozwolił wejść i oczy oswoić z ciemnością”. Słowacki czyta (i pisze) Matecznik | 235 |
MAGDALENA BIZIOR-DOMBROWSKA Skrócona lista lektur romantyka (na podstawie Pana Alfonsa Juliusza Słowackiego) | 255 |
PIOTR CHLEBOWSKI „Z osieroconym bawi się strzemieniem…”. O wierszu Norwida Epos-nasza | 267 |
DEJAN DURIĆ, GLORIJA MAVRINAC Ivana Kukuljevicia Sakcinskiego czytanie Byrona. Gusar (1844) i pamięć zbiorowa | 285 |
MIRELLA KRYŚ Kronika paryska Zofii Węgierskiej wobec literatury francuskiej XIX wieku – casus Wiktora Hugo | 307 |
ARKADIUSZ KRAWCZYK Tradycja czarnoleska w świetle lekturowych doświadczeń Teofila Lenartowicza i późnych romantyków | 321 |
MAŁGORZATA OKULICZ-KOZARYN, RADOSŁAW OKULICZ-KOZARYN Lycoperdon giganteum Jana Lemańskiego a książki trujące. Romantyczne podłoże dezynwoltury bajkopisa | 337 |
INDEKS NAZWISK | 353 |