Po szkole. Rozmowy o edukacji (2015–2020)

Po szkole. Rozmowy o edukacji (2015–2020)

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza książka powstawała etapami, między 2019 a 2020 rokiem. Złożyłem ją w całość z kilku powodów, z których teraz dwa wydają mi się najważniejsze. Po pierwsze – można dzisiaj postawić taką tezę – edukacja w Polsce nie po raz pierwszy od 1989 roku znajduje się w momencie przełomowym i to nie tylko z powodu wcielania w życie kolejnych reform, które z różnym skutkiem wpływają na kondycję szkoły. Polityka oświatowa wprawdzie jest istotna dla podejmowanych tu rozważań, ale funkcjonuje raczej w tle omawianych teorii humanistycznych i społecznych. Mam na myśli szerszy niż polityka plan, związany z przemianami kultury w XXI wieku. Mój cel to zatem wskazanie najważniejszych przejawów transformacji w obszarze pedagogiki, oświaty czy metod nauczania, jakie dokonały się w ciągu ostatnich lat – z nastawieniem na ich społeczny i kulturowy charakter. Po drugie zmienia się przestrzeń relacji humanistyki, edukacji i mediów cyfrowych. Na tym styku powstają nowe zjawiska i problemy – można o nich przeczytać w poszczególnych wywiadach, ale także w części zatytułowanej Humanistyka transferu, która razem z wywiadami tworzy integralną całość. Nie brakuje tu zatem takich tematów, jak społeczny status zawodu nauczycielskiego, kryzysy we współczesnej edukacji czy nauczanie zdalne.
„Po szkole”, sformułowanie tytułowe, oznacza zatem także rozmaite przemiany szkolnej rzeczywistości – jak będzie się ona kształtowała w najbliższym czasie? Jednym z prawdopodobnych kierunków tych transformacji, który należy poważnie rozpatrywać, może być rozluźnianie instytucjonalnych rygorów wewnątrz szkolnej przestrzeni relacji: społecznych, administracyjnych, wychowawczych, dydaktycznych, metodycznych etc. To intrygująca wizja szkoły „po szkole”: odinstytucjonalizowanej, zdecentralizowanej, intelektualnie nieskrępowanej – funkcjonującej na zasadzie swobodnego przepływu (transferu) wiedzy.


Rok wydania2021
Liczba stron320
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-450-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Humanistyka transferu    11
    Log in – edukacja i dialog    11
    Log out – transferowanie humanistyki    81
    Bibliografia (wybór)    84
  Rozmowy o edukacji (2015–2020)    89
    Wokół pedagogiki krytycznej    91
    Ptak z zawiązanymi skrzydłami (Bogusław Śliwerski)    91
    W szkole uczymy się o sobie (Tomasz Szkudlarek)     99
    Dlaczego traktujemy szkołę jak przechowalnię? (Maria Czerepaniak-Walczak)    114
    Nie ma edukacji bez demokracji (Leszek Koczanowicz)     122
    Szkoła powinna być miejscem wspólnym (Maria Mendel)    129
    Nie uczmy rozwiązywania testów (Krzysztof Jan Szmidt)     135
  Auto/biografie i transformacje    143
    Korczak i Wilczyńska tworzyli zgrany zespół (Marta Ciesielska)     143
    O dwoistości i pedagogice Heleny Radlińskiej (Lech Witkowski)     149
    Znalezienie odpowiedzi nie jest łatwe (Stefan Turnau)     160
    Pozycja nauczyciela musi być silna (Edward Włodarczyk)    171
    Jak się zmieniała szkoła w Polsce (Elżbieta Magiera)    180
    Permanentny alarm (Jacek Pyżalski)    194
  Perspektywy postedukacji     201
    Edukacja vs kryzys (Piotr Mikiewicz)     201
    Uczenie się jest cechą ludzką (Maciej Witek)     213
    Mózg to miejsce pracy nauczycieli (Marzena Żylińska)     222
    Uchylanie drzwi (Renata Ziemińska)     232
    Internet spłyca myślenie (Magdalena Szpunar)     240
    Koniec edukacji? (Michał Klichowski)    252
  Praktykowanie innowacyjności     259
    Nie tracę czasu na dyscyplinowanie (Joanna Urbańska)    259
    Edukację można zmienić tylko oddolnie (Marta Florkiewicz-Borkowska)    265
    Specjalna z Kowanówka (Zyta Czechowska)    270
    Wysoko stawiam poprzeczkę (Jolanta Okuniewska)    276
    Lekcja nie kończy się po 45 minutach (Mariusz Zyngier)     282
  Dialogi (inter)edukacyjne     289
    Bez ograniczeń (Margret Rasfeld)     289
    Tę pracę mogą wykonywać tylko najlepsi (Anita Lehikoinen)    294
    Jakość edukacji zależy od nauczycieli (Vikas Pota)    299
    Uczniowie są przyszłością społeczeństwa (Atte van Haastrecht)    304
  Nota edytorska    309
  Indeks nazwisk    311
  Summary    321
RozwińZwiń