POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka Marty Komorowskiej-Pudło Psychospołeczne uwarunkowania postaw młodzieży wobec seksualności podejmuje bardzo ważkie naukowo oraz aktualne społecznie problemy dotyczące postaw młodzieży wobec płciowości i seksualności oraz ich różnorodnych uwarunkowań. (…) Autorka nie skupia się jedynie na ukazaniu wielu czynników stanowiących potencjalne ryzyko dla uformowania niedojrzałych postaw wobec seksualnej sfery człowieka, ale podkreśla szansę, jaką daje przeciwdziałanie temu, co może zaburzać prawidłowy rozwój psychoseksualny i ukształtowanie dojrzałej osobowości. (…) Autorka dokonuje obszernego przeglądu literatury (…) badań różnych autorów na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat (od końca lat osiemdziesiątych XX do końca pierwszej dekady XXI wieku), które nie tylko pokazują przemiany samych postaw wobec seksualności, ale też zmiany w znaczeniu różnych ich uwarunkowań i to zarówno w odniesieniu do młodzieży polskiej, jak również z innych krajów.
(…) M. Komorowska-Pudło podjęła się (…) ustalenia uwarunkowań takich aspektów seksualności, jak poziom wiedzy nastolatków na temat seksualności, ich postawy wobec miłości i młodzieżowych związków partnerskich, postawy wobec aktywności seksualnej, wobec środków masowego przekazu poruszających problematykę seksualności i wobec pornografii oraz postaw wobec małżeństwa i rodzicielstwa. (…) uwzględniła jako zmienne mające wpływ na postawy młodzieży wobec seksualności zarówno te o charakterze psychologicznym związane z bardziej trwałymi cechami osobowości (…), jak też zachowaniami młodzieży (…) i jej kompetencjami (…), zmienne pedagogiczne (…) oraz społeczno-demograficzne (…) i rodzinne. (…) Wszystkie analizowane w badaniach czynniki okazały się mieć związek z postawami młodzieży wobec seksualności. (…)
Książka Marty Komorowskiej-Pudło może być polecana pracownikom naukowym interesującym się dokonaniami w zakresie psychologii i pedagogiki płciowości i seksualności, małżeństwa i rodziny oraz wychowania młodego pokolenia. Ze względu na interdyscyplinarny charakter podjętego zagadnienia może być ona również adresowana do specjalistów z innych obszarów, np. nauk medycznych, humanistycznych i społecznych (może zainteresować, np. etyków, socjologów, demografów, seksuologów, medioznawców, katechetów). Publikację tę można również rekomendować wszystkim profesjonalistom, którzy zajmują się w swojej pracy zawodowej wychowaniem dzieci i młodzieży, a więc nauczycielom i wychowawcom, psychologom i pedagogom, zwłaszcza tym, którzy realizują zajęcia edukacyjne z wychowania do życia w rodzinie, specjalistom w zakresie profilaktyki zdrowia. Niewątpliwie również rodzice mogą znaleźć w tej publikacji wiele materiału do przemyśleń oraz inspiracji do zmiany własnych oddziaływań wobec swoich dorastających dzieci.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 422 |
Kategoria | Etyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-019-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 11 |
ROZDZIAŁ I PŁEĆ MŁODZIEŻY A JEJ POSTAWY WOBEC PŁCIOWOŚCI I SFER Z NIĄ ZWIĄZANYCH | 21 |
1. Znaczenie płci młodzieży dla kształtowania się jej postaw wobec seksualności człowieka w świetle dotychczasowych badań | 21 |
2. Płeć młodzieży a jej postawy wobec seksualności i sfer z nią związanych w świetle badań własnych | 41 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 41 |
2.2. Płeć biologiczna nastolatków a ich postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 42 |
2.3. Płeć psychologiczna młodzieży a jej postawy wobec seksualności,małżeństwa i rodzicielstwa | 53 |
2.4. Wnioski z badań | 61 |
ROZDZIAŁ II CECHY OSOBOWOŚCI MŁODZIEŻY A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA I SFER Z NIĄ ZWIĄZANYCH 67 | |
1. Cechy osobowości czynnikiem warunkującym kształtowanie postaw młodzieży wobec seksualności w świetle dotychczasowych badań | 67 |
2. Cechy osobowości a postawy młodzieży wobec płciowości i sfer z nią związanych w świetle badań własnych | 72 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 72 |
2.2. Neurotyzm nastolatków a ich postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 74 |
2.3. Poziom ekstrawersji nastolatków a ich postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 80 |
2.4. Otwartość na doświadczenie badanej młodzieży a jej postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 85 |
2.5. Poziom ugodowości nastolatków a ich postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 91 |
2.6. Poziom sumienności nastolatków a ich postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 98 |
2.7. Wnioski z badań | 104 |
ROZDZIAŁ III SAMOOCENA MŁODZIEŻY A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA I ZWIĄZANYCH Z NIĄ SFER 111 | |
1. Samoocena młodzieży czynnikiem warunkującym jej postawy wobec seksualności w świetle literatury | 111 |
2. Samoocena młodzieży a jej postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 120 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 120 |
2.2. Związek samooceny młodzieży z jej postawami wobec płciowości i sfer z nią związanych | 121 |
2.3. Wnioski z badań | 127 |
ROZDZIAŁ IV RODZINA W HIERARCHII WARTOŚCI MŁODZIEŻY A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI I ZWIĄZANYCH Z NIĄ SFER | 129 |
1. Hierarchia wartości młodzieży czynnikiem warunkującym kształtowanie jej postaw wobec seksualności człowieka w świetle dotychczasowych badań | 129 |
2. Rodzina w hierarchii wartości młodzieży a jej postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 136 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 136 |
2.2. Związek umiejscowienia przez młodzież rodziny w hierarchii wartości z jej postawami wobec płciowości i sfer z nią związanych | 141 |
2.3. Wnioski z badań | 146 |
ROZDZIAŁ V RELIGIJNOŚĆ MŁODZIEŻY A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI I ZWIĄZANYCH Z NIĄ SFER | 149 |
1. Znaczenie poziomu religijności młodzieży dla kształtowania jej postaw wobec seksualności człowieka | 149 |
2. Religijność młodzieży a jej postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 158 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 158 |
2.2. Związek stosunku młodzieży do religii z jej postawami wobec płciowości i sfer z nią związanych | 160 |
2.3. Wnioski z badań | 165 |
ROZDZIAŁ VI STOSOWANIE UŻYWEK I ŚRODKÓW UZALEŻNIAJĄCYCH PRZEZ MŁODZIEŻ A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI I ZWIĄZANYCH Z NIĄ SFER 167 | |
1. Kontakt młodzieży z używkami i środkami uzależniającymi a jej postawy wobec seksualności w świetle dotychczasowych badań | 167 |
1.1. Palenie papierosów a postawy młodzieży wobec seksualności | 169 |
1.2. Picie alkoholu a postawy młodzieży wobec seksualności | 172 |
1.3. Zażywanie narkotyków a postawy młodzieży wobec seksualności | 178 |
2. Stosowanie środków uzależniających a postawy młodzieży wobec płciowości, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 184 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 184 |
2.2. Związek palenia papierosów przez młodzież z jej postawami wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 185 |
2.3. Związek picia alkoholu przez młodzież z jej postawami wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 191 |
2.4. Związek zażywania narkotyków przez młodzież z jej postawami wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa | 198 |
2.5. Wnioski z badań | 204 |
ROZDZIAŁ VII WYNIKI W NAUCE MŁODZIEŻY A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI I ZWIĄZANYCH Z NIĄ SFER | 209 |
1. Osiągane przez nastolatków wyniki w nauce a jej postawy wobec płciowości w świetle dotychczasowych badań | 209 |
2. Stosunek młodzieży do nauki a jej postawy wobec płciowości, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 213 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 213 |
2.2. Związek wyników w nauce młodzieży z jej postawami wobec płciowości i sfer z nią związanych | 215 |
2.3. Wnioski z badań | 221 |
ROZDZIAŁ VIII POZIOM WIEDZY MŁODZIEŻY O PŁCIOWOŚCI A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI W ASPEKCIE KOMPONENTU EMOCJONALNO-MOTYWACYJNEGO | 225 |
1. Poziom wiedzy na temat seksualności człowieka czynnikiem warunkującym postawy młodzieży wobec seksualności człowieka w zakresie komponentu emocjonalno-motywacyjnego i behawioralnego. Analiza dotychczasowych badań | 225 |
2. Poziom wiedzy młodzieży na temat seksualności człowieka a jej postawy wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa w aspekcie emocjonalno-motywacyjnym i behawioralnym. Badania własne | 233 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 233 |
2.2. Związek poziomu wiedzy młodzieży na temat seksualności człowieka z jej postawami wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa w aspekcie emocjonalno-motywacyjnym i behawioralnym | 236 |
2.3. Wnioski z badań | 242 |
ROZDZIAŁ IX ZAJĘCIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE CZYNNIKIEM WARUNKUJĄCYM KSZTAŁTOWANIE POSTAW MŁODZIEŻY WOBEC SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA I SFER Z NIĄ ZWIĄZANYCH 245 | |
1. Szkolny system wychowania w sferze seksualności i jego efektywność w świetle literatury | 245 |
2. Uczestnictwo w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie a postawy młodzieży wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 256 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 256 |
2.2. Związek uczestnictwa młodzieży w zajęciach edukacyjnych z wychowania do życia w rodzinie z jej postawami wobec płciowości i sfer z nią związanych | 257 |
2.3. Wnioski z badań | 262 |
ROZDZIAŁ X TYP SZKOŁY, DO KTÓREJ UCZĘSZCZA MŁODZIEŻ A JEJ POSTAWY WOBEC SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA I SFER Z NIĄ ZWIĄZANYCH | 265 |
1. Wpływ typu szkoły, do której uczęszcza młodzież na kształtowanie jej postaw wobec seksualności człowieka w świetle dotychczasowych badań | 265 |
2. Typ szkoły, w której uczyła się badana młodzież a jej postawy wobec płciowości, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 272 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 272 |
2.2. Związek typu szkoły, w której uczy się młodzież z jej postawami wobec płciowości i sfer z nią związanych | 273 |
2.3. Wnioski z badań | 279 |
ROZDZIAŁ XI MIEJSCE ZAMIESZKANIA A POSTAWY MŁODZIEŻY WOBEC SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA I ZWIĄZANYCH Z NIĄ SFER | 283 |
1. Miejsce zamieszkania czynnikiem różnicującym postawy młodzieży wobec seksualności człowieka w świetle dotychczasowych badań | 283 |
2. Miejsce zamieszkania młodzieży a jej postawy wobec płciowości, małżeństwa i rodzicielstwa w świetle badań własnych | 287 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 287 |
2.2. Związek miejsca zamieszkania młodzieży z jej postawami wobec płciowości i sfer z nią związanych | 289 |
2.3. Wnioski z badań | 294 |
ROZDZIAŁ XII RODZINNE UWARUNKOWANIA KSZTAŁTOWANIA POSTAW MŁODZIEŻY WOBEC SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA I ZWIĄZANYCH Z NIĄ SFER | 295 |
1. Kształtowanie postaw dzieci wobec seksualności w środowisku rodzinnym | 295 |
1.1. Atmosfera środowiska rodzinnego czynnikiem warunkującym kształtowanie postaw młodzieży wobec seksualności człowieka | 296 |
1.2. Problemy z wychowaniem seksualnym w rodzinie – specyfika relacji dzieci z rodzicami | 304 |
1.3. Relacje młodzieży z rodzicami a podejmowanie przez nią życia seksualnego | 310 |
1.4. Struktura rodziny jako czynnik warunkujący kształtowanie postaw dzieci wobec płciowości | 313 |
1.5. Religijność rodziców czynnikiem warunkującym postawy dzieci wobec seksualności | 316 |
1.6. Wykształcenie rodziców jako czynnik warunkujący kształtowanie postaw młodzieży wobec seksualności | 319 |
2. Środowisko rodzinne a postawy nastolatków wobec seksualności, małżeństwa i rodziny w świetle badań własnych | 323 |
2.1. Podstawy metodologiczne badań | 323 |
2.2. Struktura rodziny a postawy młodzieży wobec seksualności | 326 |
2.3. Typ rodziny nastolatków a ich postawy wobec seksualności | 331 |
2.3.1 Środowisko rodzinne tworzone przez matkę | 332 |
2.3.2. Środowisko rodzinne tworzone przez ojca | 339 |
2.4. Rodzice jako źródło wiedzy o płciowości i wsparcia nastolatków w okresie dorastania | 346 |
2.5. Wykształcenie rodziców nastolatków a ich postawy wobec seksualności | 347 |
2.5.1. Wykształcenie matek | 347 |
2.5.2. Wykształcenie ojców | 353 |
2.6. Religijność rodziców nastolatków a ich postawy wobec seksualności | 360 |
2.6.1. Religijność matek | 360 |
2.6.2. Religijność ojców | 366 |
2.7. Wnioski z badań | 372 |
ZAKOŃCZENIE | 379 |
Bibliografia | 391 |
Spis tabel | 411 |
Spis wykresów | 417 |
Nota wydawnicza | 419 |
Summary | 421 |