INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Problematyka opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) w dobie globalizacji korporacyjnej zyskuje na znaczeniu w praktyce biznesowej wielu przedsiębiorstw działających transgranicznie. W publikacji przedstawiono metodykę przypisania dochodu podatnikowi, który kontroluje zagraniczną spółkę (CFC). Jest to zupełne novum w Polsce, które wynika m.in. z potrzeby realizacji zobowiązań międzynarodowych przez Polskę, związanych z działaniami OECD oraz Unii Europejskiej nakierowanymi na zwalczanie międzynarodowego unikania opodatkowania. W opracowaniu omówiono m.in.:
wykorzystanie struktur CFC w celu unikania opodatkowania,
kto podlega przepisom o CFC,
definicję zagranicznej spółki kontrolowanej (CFC),
wyłączenia od stosowania przepisów,
metody obliczania dochodu,
przypisanie dochodu CFC podatnikowi,
przepisy o CFC a unikanie podwójnego opodatkowania,
obowiązki rejestracyjne i ewidencyjne.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla doradców podatkowych, sędziów, adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje pracowników administracji rządowej i samorządowej (w tym pracowników Ministerstwa Finansów i pracowników Krajowej Administracji Skarbowej), a także ekonomistów, księgowych oraz przedsiębiorców. Będzie również cennym źródłem wiedzy dla przedstawicieli nauki prawa i ekonomii.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-722-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Opodatkowanie akcji marketingowych
do koszyka
Opodatkowanie budowli podatkiem od...
do koszyka
Opodatkowanie dochodów nieujawnionych
do koszyka
Opodatkowanie dochodów transgranicznych
do koszyka
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | 9 |
PODZIĘKOWANIA | 13 |
SŁOWO WSTĘPNE | 15 |
ROZDZIAŁ 1. WPROWADZENIE | 19 |
1.1. Ogólne kwestie terminologiczne – unikanie opodatkowania z wykorzystaniem CFC | 19 |
1.2. Analiza prawna i postulaty de lege ferenda | 22 |
1.3. Kanony wykładni prawa podatkowego w Polsce | 23 |
1.4. Struktura monografii | 27 |
ROZDZIAŁ 2. UNIKANIE OPODATKOWANIA Z WYKORZYSTANIEM CFC W PRAKTYCE ORAZ GENEZA PRZEPISÓW O CFC | 29 |
2.1. Wprowadzenie | 29 |
2.2. Dane ekonomiczne i statystyki obrazujące skalę unikania opodatkowania z wykorzystaniem CFC | 29 |
2.2.1. Globalne dane i statystyki | 31 |
2.2.2. Polskie dane i statystyki | 33 |
2.3. Struktury CFC w aspekcie globalnym i w odniesieniu do Polski | 37 |
2.3.1. Skala i skutki unikania opodatkowania z wykorzystaniem globalnych struktur CFC | 37 |
2.3.2. Wybrane struktury CFC polskich podatników | 38 |
2.3.2.1. „Podwójna cypryjska oliwka z polskim ziemniakiem” – całkowite uniknięcie zapłaty podatku od dochodów wytwarzanych w Polsce | 39 |
2.3.2.2. „Luksemburska struktura CFC” – całkowite uniknięcie zapłaty podatku od dochodów wytwarzanych w Polsce (przed 2014 r.) / możliwość nieograniczonego odroczenia terminu zapłaty podatku | |
(do końca 2016 r.) | 44 |
2.3.2.3. „Cypryjsko-arabska struktura CFC” – unikanie opodatkowania dochodu od należności licencyjnych i wynagrodzeń dyrektorów oraz pomniejszanie podstawy opodatkowania dochodu w Polsce | 46 |
2.3.3. Synteza implikacji podatkowych wynikających z wykorzystania struktur CFC przez polskich | |
podatników | 51 |
2.4. Geneza przepisów o CFC | 53 |
ROZDZIAŁ 3. ZAKRES PODMIOTOWY PRZEPISÓW O CFC | 58 |
3.1. Podatnicy CFC – polscy rezydenci podatkowi | 58 |
3.2. Zagraniczna spółka w świetle przepisów o CFC | 61 |
3.2.1. PGK jako zagraniczna spółka | 62 |
3.2.2. Podmiot niemający siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | 65 |
3.2.3. Trust lub fundacja jako zagraniczna spółka | 67 |
3.3. Zagraniczny stały zakład | 72 |
ROZDZIAŁ 4. ZAGRANICZNA SPÓŁKA KONTROLOWANA (CFC) | 81 |
4.1. Spółka rezydentka w jednym z 31 rajów podatkowych | 82 |
4.2. Zagraniczna spółka z jurysdykcji bez umowy o WISP | 86 |
4.3. Zagraniczna spółka z jurysdykcji spoza listy rajów podatkowych i państw bez umów o WISP | 87 |
4.3.1. Kontrola nad zagraniczną spółką | 89 |
4.3.2. 50% próg przychodów pasywnych | 97 |
4.3.3. Jurysdykcja o niskim opodatkowaniu | 105 |
ROZDZIAŁ 5. WYŁĄCZENIA ZASTOSOWANIA PRZEPISÓW O CFC | 110 |
5.1. Wyłączenie UE/EOG | 111 |
5.2. Wyłączenie de minimis | 113 |
5.3. Wyłączenie 10% poziomu dochodowości | 114 |
ROZDZIAŁ 6. OBLICZENIE I DEFINICJA DOCHODU CFC | 119 |
6.1. Wprowadzenie – skutki zastosowania przepisów o CFC | 119 |
6.2. Ogólna metoda obliczenia dochodu CFC | 120 |
6.3. Traktowanie strat poniesionych przez CFC | 121 |
6.4. Rodzaj i definicja dochodu CFC zgodnie z przepisami o CFC | 122 |
6.4.1. Rodzaj dochodu CFC (podejście podmiotowe) | 122 |
6.4.2. Definicja dochodu CFC w świetle polskiego prawa podatkowego | 123 |
6.4.2.1. Dochód z działalności prowadzonej przez CFC | 123 |
6.4.2.2. Brak podstaw do uznania dochodu CFC jako dochodu z domniemanej dywidendy | 124 |
ROZDZIAŁ 7. PRZYPISANIE DOCHODU CFC PODATNIKOWI – ROZWAŻANIA SYSTEMOWE | 127 |
7.1. Legislacyjna metoda przypisania dochodu CFC podatnikowi – analiza de lege lata i postulaty de lege ferenda | 128 |
7.1.1. „Transparentność podatkowa” oraz „domniemana dywidenda” | 128 |
7.1.2. Wyrażenie „transparentność podatkowa” zamiast „przebicie kurtyny korporacyjnej” | 130 |
7.1.3. Konieczność rozróżnienia pomiędzy „transparentnością podatkową” a „wolnym przypisaniem dochodu” w świetle polskich przepisów o CFC | 131 |
7.1.4. Brak jasnej normy prawnej przypisania dochodu CFC podatnikowi | 133 |
7.1.5. Brak jasnej koncepcji legislacyjnej przypisania dochodu CFC podatnikowi | 134 |
7.1.6. Trzy potencjalne metody legislacyjne przypisania dochodu CFC podatnikowi | 136 |
7.1.6.1. Argumenty za metodą wolnego przypisania dochodu | 136 |
7.1.6.2. Argumenty przeciw metodzie transparentności podatkowej | 138 |
7.1.6.3. Argumenty przeciw metodzie domniemanej dywidendy | 142 |
7.2. Legislacyjna metoda przypisania dochodu CFC podatnikom – postulaty de lege ferenda | 144 |
7.2.1. Potrzeba usunięcia metody wolnego przypisania dochodu | 144 |
7.2.2. Powody przeciwko przejściu na metodę domniemanej dywidendy | 145 |
7.2.3. Powody przejścia na metodę transparentności podatkowej oraz sposób realizacji tego postulatu | 147 |
7.2.4. Kwalifikacja dochodu CFC zgodnie z polskim prawem podatkowym po przejściu na metodę transparentności podatkowej | 150 |
7.2.4.1. Pojęcie działalności gospodarczej w polskim prawie podatkowym | 151 |
7.2.4.2. Dochód z działalności gospodarczej a dochód z innych źródeł | 156 |
ROZDZIAŁ 8. PRZYPISANIE DOCHODU CFC PODATNIKOWI – ROZWAŻANIA PRAKTYCZNE | 159 |
8.1. Ilość oraz moment przypisania dochodu CFC podatnikowi | 159 |
8.2. Główna zasada – próg 25% udziału związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC | 160 |
8.2.1. Opodatkowanie całego dochodu CFC (podejście podmiotowe) | 161 |
8.2.2. Udziały związane z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC | 162 |
8.2.3. Dochód CFC przypadający na okres, w którym była ona kontrolowana przez podatnika | 163 |
8.2.4. Odliczenie kwot dywidendy i odpłatnego zbycia udziału w CFC | 164 |
8.2.5. Mechanizm pozwalający na uniknięcie wielokrotnego opodatkowania dochodu CFC | 168 |
8.2.5.1. Analiza prawna | 168 |
8.2.5.2. Przedstawienie i analiza potencjalnej struktury CFC ukazującej efekt zastosowania mechanizmu unikania wielokrotnego opodatkowania | 175 |
8.3. Domniemanie posiadania 100% udziału związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC przez cały rok podatkowy | 178 |
ROZDZIAŁ 9. UNIKANIE PODWÓJNEGO OPODATKOWANIA W SENSIE PRAWNYM ORAZ UNIKANIE PODWÓJNEGO I WIELOKROTNEGO OPODATKOWANIA W SENSIE EKONOMICZNYM | 181 |
9.1. Analiza problemu unikania podwójnego opodatkowania w sensie prawnym | 182 |
9.1.1. Odliczenie całego dochodu CFC wypłaconego podatnikom | 183 |
9.1.2. Wystąpienie podwójnego opodatkowania w sensie prawnym na skutek zastosowania przepisów | |
o CFC | 184 |
9.2. Analiza problemu unikania podwójnego i wielokrotnego opodatkowania w sensie ekonomicznym | 187 |
9.2.1. Unikanie podwójnego opodatkowania w sensie ekonomicznym | 187 |
9.2.2. Unikanie wielokrotnego opodatkowania w sensie ekonomicznym | 188 |
ROZDZIAŁ 10. OBOWIĄZKI ADMINISTRACYJNE: REJESTRY, EWIDENCJE, ZEZNANIA PODATKOWE I OBOWIĄZEK ZAPŁATY PODATKU | 190 |
10.1. Rejestr zagranicznych spółek i CFC oraz ewidencja zdarzeń zaistniałych w CFC | 191 |
10.2. Zeznanie podatkowe CFC | 194 |
10.3. Przykłady symulacji podatkowych (obliczanie dochodu CFC i podatku do zapłaty) | 194 |
10.3.1. CFC z raju podatkowego (domniemanie prawne posiadania 100% udziału w zysku przez cały rok podatkowy) | 195 |
10.3.2. CFC spoza rajów podatkowych (ustalanie udziału w zysku i okresu posiadania tego udziału na podstawie okoliczności faktycznych) | 197 |
ROZDZIAŁ 11. KONKLUZJE – SYNTEZA ANALIZY PRAWNEJ I POSTULATÓW DE LEGE FERENDA | 199 |
11.1. Wprowadzenie | 199 |
11.2. Skuteczność przepisów o CFC w zapobieganiu unikania opodatkowania z wykorzystaniem CFC – wady prawne i proponowane rozwiązania prawne | 200 |
11.3. Neutralność przepisów o CFC wobec prowadzenia transgranicznej działalności gospodarczej uzasadnionej względami innymi niż przede wszystkim uzyskiwanie korzyści podatkowych – wady prawne i proponowane rozwiązania prawne | 207 |
11.4. Od wolnego przypisania dochodu do transparentności podatkowej | 212 |
11.5. Konkluzje ogólne – „transparentność podatkowa” i „dochód z unikania opodatkowania” jako rdzeń reformy przepisów o CFC | 213 |
BIBLIOGRAFIA | 219 |