POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Tematem publikacji jest refleksja nad tym, jaki obraz Polski wyłania się z piosenek ostatnich trzech dekad,
a zbiór tekstów dobrano tak, aby uzyskać możliwie najpełniejszy obraz trzydziestolecia od roku, w którym dokonała się w Polsce transformacja ustrojowa. Autorzy, wywodzący się z różnych dziedzin humanistyki ukazują, jakie sposoby komunikowania wybierają artyści, by mówić o otaczającej rzeczywistości. W książce znajdują się odwołania do rozmaitych gatunków i stylistyk muzycznych, od całkiem dosłownie rozumianej piosenki ludowej, przez piosenkę literacką, autorską, różne odmiany rocka, rapu, aż po spojrzenie w kierunku disco polo. Monografia przedstawia przemiany dokonujące się w polskim języku (słowno-muzyczno-wykonawczym) piosenki. Ważnym elementem tych rozważań jest tematyka polityczna, która pokazuje ciągłe zaangażowanie twórców w sprawy społeczne. Mając na względzie wyznaczone w tytule cezury, kluczowym
w budowie tomu jest temat współczesnego kształtu niepodległości: jak ją wykorzystaliśmy, jak ją rozumiemy, jak widzimy, opisujemy i oczywiście, jak ją dla siebie wyśpiewujemy.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3796-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Polska droga od komunizmu
do koszyka
Polska anarchia
do koszyka
Polska bez cudów
do koszyka
Polska bez gaci
do koszyka
Polska bezpieczna czy nie? Służby...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Jak brzmi Polska | 13 |
Mirosław Pęczak Piosenka polska po 1989 roku: twórczość samorodna | 15 |
Waldemar Kuligowski Publiczna celebracja wartości albo o roli piosenki na festiwalach | 37 |
Jakub Kasperski Jak brzmi Polska we współczesnej muzyce rockowej? | 49 |
Agnieszka Czyżak Do czego dziś służy „piosenka ludowa” – wokół filmu Zimna wojna Pawła Pawlikowskiego | 63 |
Jacek Kurek Niekoniecznie lekkie, łatwe i przyjemne… O niektórych piosenkach czasu przełomu | 77 |
Tomasz Gornat Polskie akcenty w zachodniej muzyce popularnej | 85 |
Zimny kraj Bartosz Suwiński Piosenka jako okno na świat. Uwagi rozproszone | 101 |
Joanna Skolik Piosenka o mojej Warszawie… czy to tylko Sen o Warszawie? | 115 |
Przemysław Zawrotny Kobranocka przeciwko komunizmowi | 135 |
Anna Podemska-Kałuża Polska Kultu: piosenka-manifest trzydziestolecia | 153 |
Piotr Pławuszewski Szach. Rozmowa z Olgą Bieniek, reżyserką filmu dokumentalnego Kult. Film | 173 |
Sylwia Gawłowska Zimny kraj – Polska w tekstach piosenek Kory z lat 1991–2011 | 193 |
Kamila Czaja ZaboLAO. Polska współczesna w piosenkach zespołu Lao Che | 207 |
Paweł Tański „Wierszem czyścić chcę kapitańskie buty”. Interpretacja tekstu piosenki Kapitan Polska Huberta Dobaczewskiego (zespół Lao Che) | 223 |
Tomasz Florczyk Konstrukcja klasycznej noweli we współczesnej piosence. Czerwona sukienka Fisza – próba analizy strukturalnej | 237 |
Iwona Grodź Jestem lśnieniem i oka mgnieniem… Funkcje piosenek w filmie Jesteś Bogiem | 251 |
Emisariusze tradycji | 265 |
Tomasz Janas Aż chce się płakać? Polska w tekstach śpiewających poetów | 267 |
Ewa Paczoska Polska jako miejsce i „nie-miejsce” w piosenkach Jana Pietrzaka | 311 |
Kamil Dźwinel Natręctwa geografii. Szkic o twórczości Andrzeja Garczarka | 327 |
Adam Poprawa Późniejsza twórczość Wojciecha Młynarskiego | 347 |
Krzysztof Gajda Polska w najnowszych piosenkach Jacka Kleyffa | 361 |
Tomasz Rokosz Emisariusze dziadowskiej tradycji – lirnicy i ich repertuar pieśniowy w Polsce ostatnich dekad | 375 |
Indeks nazwisk | 393 |
Noty o autorach | 405 |