POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Afazjologia to bogate i inspirujące kompendium wiedzy o zaburzeniach mowy.
W monografii przedstawiono szerokie ujęcie afazjologii, której zakres obejmuje zarówno zaburzenia mowy pochodzenia organicznego (afazja, dyzartria, dysglosja, oligofazja), jak i trudności w porozumiewaniu się osób dorosłych z ADHD, laryngektomowanych oraz wybudzonych ze śpiączki. W publikacji omówiono najnowszą wiedzę na temat dysfunkcji werbalnych, stanowiących barierę komunikacyjną wyraźnie obniżającą jakość życia pacjentów. Autorzy opisali również kryteria diagnozy dyferencjalnej organicznych zaburzeń mowy oraz nowoczesne strategie i metody ich terapii, a także wymiar społeczny. Ciekawe opisy przypadków i propozycje narzędzi diagnostycznych będą przydatne w codziennej praktyce osób zajmujących się zaburzeniami mowy.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 554 |
Kategoria | Neurologia |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-6343-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Afazjologia
do koszyka
Zapalenia mózgu u dzieci
do koszyka
Neurologia ambulatoryjna
do koszyka
Neurologia. Podręcznik dla studentów...
do koszyka
Spis treści
Przedmowa – Zbigniew Tarkowski, Ewa Humeniuk XIX | |
Życie z niepełnosprawnością – Zbigniew Tarkowski, Olga Jauer-Niworowska | 1 |
Rozdział 1. Wprowadzenie do afazjologii – Zbigniew Tarkowski | 21 |
Wprowadzenie | 21 |
Organiczne zaburzenie mowy: objaw, zaburzenie, choroba czy niepełnosprawność? | 22 |
Podejście holistyczne | 23 |
Klasyfikacja organicznych zaburzeń mowy | 24 |
Ogólny model diagnozy | 27 |
Ogólny model terapii | 29 |
Zakończenie | 33 |
Aneks | 34 |
Rozdział 2. Neuroanatomiczne podstawy procesu komunikatywnego – Andrzej Obrębowski | 35 |
Wprowadzenie | 35 |
Rozwój układu nerwowego | 35 |
Charakterystyka mózgowia | 36 |
Budowa kory mózgu | 39 |
Jądra podstawne | 42 |
Wzgórzomózgowie i podwzgórze | 42 |
Torebka wewnętrzna | 43 |
Twór siatkowaty | 44 |
Część aferentna procesu komunikatywnego | 44 |
Część eferentna procesu komunikatywnego | 46 |
Obwodowy układ nerwowy | 50 |
Układ autonomiczny | 51 |
Układ limbiczny | 53 |
Zakończenie | 54 |
Rozdział 3. Diagnoza dla potrzeb terapii w afazjologii – Zbigniew Tarkowski | 57 |
Wprowadzenie | 57 |
Znaczenie i rodzaje diagnozy | 57 |
Diagnostyka a RODO | 59 |
Realność postulatów | 59 |
Czas trwania diagnozy | 60 |
Diagnoza podczas terapii | 60 |
Diagnoza dwuetapowa | 61 |
Znaczenie pierwszej sesji terapeutycznej | 61 |
Studium przypadku | 70 |
Zakończenie | 73 |
Aneks | 74 |
Rozdział 4. Studium przypadku w afazjologii – Joanna Kuć | 77 |
Wprowadzenie | 77 |
Studium przypadku jako metoda badawcza nauk społecznych i/lub medycznych | 78 |
Projektowanie studium przypadku z afazjologii | 81 |
Studia przypadków chorych z organicznymi zaburzeniami mowy | 88 |
Model studium przypadku | 89 |
Projekt badawczy | 90 |
Studium przypadku | 93 |
Zakończenie | 97 |
Rozdział 5. Niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, afazja dziecięca – Zbigniew Tarkowski | 101 |
Wprowadzenie | 101 |
Rys historyczny | 102 |
Porównanie definicji | 105 |
Porównanie objawów | 106 |
Porównanie przyczyn | 108 |
Studia przypadków | 108 |
Badania porównawcze | 114 |
Jednostki łączne czy rozłączne | 116 |
Kategoria nadrzędna | 118 |
Ogólny model terapii | 119 |
Zakończenie | 120 |
Rozdział 6. Afazja u dzieci: nowe podejście teoretyczne, diagnostyczne i terapeutyczne – Maria Pąchalska | 123 |
Wprowadzenie | 123 |
Problemy definicyjne: definicja klasyczna (objawowa) afazji u dzieci | 124 |
Epidemiologia afazji u dzieci | 125 |
Istota i przyczyny powstania afazji u dzieci | 126 |
Studium przypadku | 131 |
Warunki i przebieg procesu diagnostycznego dziecka z afazją | 134 |
Warunki i przebieg procesu terapii dziecka z afazją | 139 |
Studium przypadku | 142 |
Zakończenie | 143 |
Rozdział 7. Afazja w ujęciu holistycznym – Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | 147 |
Wprowadzenie | 147 |
Afazja w ujęciu klinicznym: typologia afazji | 148 |
Afazja ruchowa (tab. 7.2) | 149 |
Afazja czuciowa (tab. 7.3) | 150 |
Afazja anomiczna (tab. 7.4) | 151 |
Afazja przewodzeniowa (tab. 7.5) | 152 |
Afazja transkorowa ruchowa (tab. 7.6) | 153 |
Afazja transkorowa czuciowa (tab. 7.7) | 154 |
Afazje podkorowe (tab. 7.8) | 155 |
Epidemiologia afazji | 156 |
O chorym z afazją | 157 |
Studium przypadku | 161 |
O rodzinie chorego z afazją | 163 |
Zakończenie | 166 |
Rozdział 8. Diagnoza i terapia osób z afazją – Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | 171 |
Wprowadzenie | 171 |
Między kodowaniem a dekodowaniem | 171 |
Podstawy diagnozowania afazji | 173 |
Trudności diagnostyczne: wahania i niejednoznaczności | 182 |
Terapia afazji. O neuroplastyczności mózgu i stanie plateau | 188 |
Terapia funkcji poznawczych | 191 |
Zakończenie | 196 |
Rozdział 9. Afazja a wielojęzyczność – Ewa Małgorzata Szepietowska | 201 |
Wprowadzenie | 201 |
Wielojęzyczność a afazja: wczesne badania | 202 |
Wielojęzyczność a poznanie | 203 |
Wielojęzyczny mózg | 204 |
Czynniki kształtujące obraz kliniczny afazji u osób dwu-/wielojęzycznych. Dwu-/wielojęzyczność: kwestie terminologiczne i sposoby pomiaru | 207 |
Wiek i charakter nabywania drugiego (innych) języka | 209 |
Podobieństwo języków | 210 |
Obraz kliniczny afazji u osób dwu- i wielojęzycznych | 211 |
Rehabilitacja afazji u osób wielojęzycznych | 216 |
Zakończenie | 218 |
Rozdział 10. Terapie wspomagające dla osób z afazją – Ewa Humeniuk 225 | |
Wprowadzenie | 225 |
Poradnictwo psychologiczne | 225 |
Terapie behawioralno-poznawcze | 226 |
Terapia rodzin | 228 |
Terapia z wykorzystaniem muzyki | 229 |
Terapie relaksacyjne | 230 |
Zajęcia grupowe | 231 |
Terapie z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych | 232 |
Terapie włączające w życie społeczne | 233 |
Inne metody wspomagające terapię mowy | 233 |
Zakończenie | 234 |
Rozdział 11. Psychospołeczne funkcjonowanie osoby z afazją – Ewa Humeniuk | 239 |
Wprowadzenie | 239 |
Zaburzenia emocji i zachowania towarzyszące afazji | 239 |
Depresja oraz objawy psychopatologiczne u osób z afazją | 242 |
Przystosowanie do niepełnosprawności | 244 |
Jakość życia osób z afazją | 245 |
Funkcjonowanie społeczne osób za afazją | 245 |
Zmiany w funkcjonowaniu rodzin | 247 |
Zakończenie | 248 |
Rozdział 12. Społeczne aspekty w udzielaniu pomocy terapeutycznej chorym z afazją: perspektywa doświadczeń autora – Waldemar Tłokiński | 253 |
Wprowadzenie | 253 |
Kompetencje terapeuty | 254 |
Diagnoza | 254 |
Terapia | 255 |
Organizacja pracy terapeutycznej | 256 |
Studia przypadków | 259 |
Indywidualizacja terapii | 261 |
Zakończenie | 263 |
Rozdział 13. Diagnoza różnicowa afazji i dyzartrii – Olga Jauer-Niworowska | 265 |
Wprowadzenie | 265 |
Istotne różnice między afazją a dyzartrią | 265 |
Wybrane informacje dotyczące lokalizacji funkcji mowy a różnicowanie afazji i dyzartrii | 267 |
Różnice między afazją ekspresywną a dyzartrią | 268 |
Wybrane przykłady | 271 |
Porównanie wypowiedzi osób z dyzartrią i osób z afazją | 277 |
Najczęstsze przyczyny afazji | 278 |
Najczęstsze przyczyny dyzartrii | 278 |
Zakończenie | 279 |
Rozdział 14. Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią – Olga Jauer-Niworowska 281 | |
Wprowadzenie | 281 |
Istota zaburzeń dyzartrycznych – patomechanizm i objawy | 282 |
Klasyfikacje dyzartrii | 283 |
Etiologia dyzartrii | 285 |
Ocena stanu mowy osób z dyzartrią | 287 |
Terapia osób z dyzartrią – podejście psychologiczno-motoryczne | 307 |
Studium przypadku | 313 |
Zakończenie | 314 |
Rozdział 15. Neurolingwistyczna ocena stanu mowy w dyzartrii – Izabela Gatkowska | 317 |
Wprowadzenie | 317 |
Ocena stanu mowy w dyzartrii | 317 |
Rodzaje dyzartrii a interpretacja danych z badania | 326 |
Studium przypadku | 330 |
Zakończenie | 331 |
Rozdział 16. Dyzartria a dyslalia. Diagnoza różnicowa – Zbigniew Tarkowski | 333 |
Wprowadzenie | 333 |
Zaburzenia artykulacji | 333 |
Rozpoznanie zaburzeń artykulacji | 338 |
Kryteria różnicowania dyzartrii oraz dyslalii | 339 |
Postępowanie postdiagnostyczne | 340 |
Zakończenie | 340 |
Rozdział 17. Dysglosja: diagnoza i terapia – Monika Łuszczuk | 343 |
Wprowadzenie | 343 |
Postępowanie diagnostyczne | 345 |
Postępowanie terapeutyczne | 347 |
Studia przypadków | 349 |
Zakończenie | 351 |
Rozdział 18. Oligofazja – Jacek Jarosław Błeszyński, Zbigniew Tarkowski | 353 |
Wprowadzenie | 353 |
Rozważania terminologiczne | 353 |
Oligofazja u dzieci i młodzieży | 354 |
Oligofazja u dorosłych | 359 |
Etiologia oligofazji | 360 |
Diagnoza oligofazji | 362 |
Terapia oligofazji | 363 |
Efektywność terapii | 368 |
Zakończenie | 368 |
Rozdział 19. Od afonii do mowy zastępczej – Agnieszka Hamerlińska | 371 |
Wprowadzenie | 371 |
Afonia | 374 |
Mowa zastępcza | 374 |
Uczenie mowy przełykowej | 378 |
Uczenie mowy przetokowej | 380 |
Skuteczność terapii logopedycznej osób po usunięciu krtani | 381 |
Zamiast zakończenia – studium osoby | 383 |
Rozdział 20. Ocena napięcia mięśniowego a jego terapia u osób z zaburzeniami mowy – Michał Ginszt | 387 |
Wprowadzenie | 387 |
Napięcie mięśniowe i jego zaburzenia | 387 |
Dysfunkcje aktywności mięśniowej u osób z zaburzeniami mowy | 388 |
Ocena napięcia mięśni w zaburzeniach mowy | 389 |
Elektromiograficzna ocena aktywności mięśniowej w zaburzeniach mowy | 390 |
Wyniki badań elektromiograficznych w zaburzeniach mowy | 392 |
Terapia napięcia mięśniowego w zaburzeniach mowy | 393 |
Studium przypadku | 395 |
Zakończenie | 398 |
Rozdział 21. Rehabilitacja funkcji językowych z wykorzystaniem metod komputerowych w warunkach domowych – Piotr Markiewicz | 401 |
Wprowadzenie | 401 |
Komputerowo wspomagana rehabilitacja zaburzeń językowych | 401 |
Komputerowe i internetowe programy do rehabilitacji funkcji językowych na rynku polskim | 402 |
Komputerowo wspomagana rehabilitacja zaburzeń językowych w warunkach domowych | 407 |
Studium przypadku | 408 |
Zakończenie | 415 |
Rozdział 22. Osoba z niepełnosprawnością komunikacyjną w instytucji totalnej – Zbigniew Tarkowski | 419 |
Wprowadzenie | 419 |
Charakterystyka instytucji totalnej | 419 |
Komunikacja instytucjonalna | 420 |
Komunikacja słowna w szpitalach | 423 |
Komunikacja słowna w domach opieki lub pomocy społecznej | 425 |
Studium przypadku | 428 |
Zakończenie | 431 |
Rozdział 23. Ocena sprawności komunikacyjnych w chorobie Alzheimera oraz zakres oddziaływań terapeutycznych – Aneta Domagała | 433 |
Wprowadzenie | 433 |
Ocena sprawności komunikacyjnych | 433 |
Zakres oddziaływań terapeutycznych | 437 |
Studium przypadku | 445 |
Zakończenie | 451 |
Rozdział 24. Stan minimalnej świadomości – kluczowe zagadnienie komunikacji – Łukasz Grabarczyk, Agnieszka Rakowska, Wojciech Maksymowicz, Monika Barczewska | 455 |
Wprowadzenie | 455 |
Różnicowanie zaburzeń świadomości | 456 |
Definicje | 456 |
Diagnostyka i ocena pacjenta | 458 |
Alternatywne metody komunikacji | 460 |
Terapia pacjentów w stanie minimalnej świadomości | 462 |
Zakończenie | 463 |
Rozdział 25. Leczenie operacyjne guzów w elokwentnych obszarach mózgu – Wojciech Kloc, Joanna Sierpowska, Agata Zdun-Ryżewska, Ewa Iżycka-Świeszewska, Izabela Sebastyańska-Targowska,Stanisław Maksymowicz, Witold Libionka, Anna Bartosińska-Wiśniewska | 467 |
Wprowadzenie | 467 |
Funkcjonalne uwarunkowania operacji | 468 |
Guzy mózgu | 470 |
Objawy kliniczne guzów mózgu | 471 |
Leczenie operacyjne | 473 |
Nieinwazyjne techniki mapowania mózgu | 476 |
Inwazyjne techniki śródoperacyjnego mapowania czynnościowego mózgu | 478 |
Studia przypadków | 480 |
Zakończenie | 486 |
Aneks 1 | 489 |
Aneks 2 | 491 |
Rozdział 26. Farmakoterapia zaburzeń mowy u pacjentów neurologicznych – przegląd literatury, aktualne wytyczne oraz perspektywy nowych rozwiązań farmakologicznych – Dariusz Pawlak, Tomasz Kamiński | 493 |
Wprowadzenie | 493 |
Główne kierunki terapeutyczne dotyczące możliwości wdrożenia farmakoterapii | 494 |
Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki dopaminergiczne | 496 |
Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki cholinergiczne | 500 |
Memantyna – antagonista NMDA | 503 |
Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki serotoninergiczne | 505 |
Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – pozostałe grupy leków | 506 |
Pozostałe strategie terapeutyczne | 507 |
Zakończenie | 509 |
Miej oczy szeroko otwarte – Zbigniew Tarkowski, Tadeusz Czochra | 513 |
Skorowidz | 525 |