Instytucjonalne wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną w województwie łódzkim

Potencjał – potrzeby – wyzwania

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

19,96  24,95 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,96 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W prezentowanej publikacji podjęto rozważania na temat problemów funkcjonowania instytucjonalnego systemu wsparcia osób niepełnosprawnych intelektualnie i chorujących psychicznie na przykładzie analizy wybranych instytucji na terenie województwa łódzkiego. Przedstawione zostały założenia społecznego modelu interpretacji niepełnosprawności, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia opartego na implementacji praw człowieka wraz z przeglądem regulacji prawnych, kształtujących politykę społeczną wobec osób niepełnosprawnych. W książce zaprezentowane zostały potencjalne zasoby instytucjonalne form wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną, a ich egzemplifikacją stały się przedstawione wyniki przeprowadzonych analiz, które powstały na podstawie materiału empirycznego. Ze względu na ważną społecznie tematykę zainteresowani publikacją będą zarówno badacze tej problematyki, jak i praktycy, a także rodziny/opiekunowie dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
„Szczególnie cenne jest ujęcie tej problematyki w kontekście interdyscyplinarnym (…) Jest to ważny głos w dyskusji polskich naukowców, badaczy tej problematyki. Monografia z pewnością inspiruje do dalszych eksploracji, przemyśleń i badań empirycznych”.
Z recenzji wydawniczej prof. B. Szluz


Rok wydania2020
Liczba stron216
KategoriaMetody badań społecznych
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-369-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Rozdział I. Od modelu medycznego do poszanowania praw człowieka    11
  
  Rozdział II. Dorosłość osób niepełnosprawnych intelektualnie i psychicznie jako problem społeczny    21
  2.1. Niepełnosprawność intelektualna    27
  2.1.1. Kwestie definicyjne    27
  2.1.2. Od „niepełnosprawnego” dzieciństwa do „niepełnosprawnej” dorosłości – specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną    30
  2.1.3. „Niepełnosprawna rodzina” jako (nie)jedyny system wsparcia    40
  2.2. Niepełnosprawność psychiczna    45
  2.2.1. Kwestie definicyjne    45
  2.2.2. Choroba psychiczna w świadomości społecznej    47
  2.2.2.1. Postawy i opinie mieszkańców województwa łódzkiego wobec osób chorych psychicznie    51
  2.2.3. Od hospitalizacji do psychiatrii środowiskowej    53
  
  Rozdział III. Rozwiązania legislacyjne wpływające na kształt polityki wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną    63
  
  Rozdział IV. Możliwości instytucjonalnego wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną    81
  4.1. Instytucje orzecznicze – procedury orzekania, tryb i zasady    81
  4.2. Instytucje pomocy społecznej i ochrony zdrowia     87
  4.3. Zasoby instytucjonalne na terenie Łodzi i województwa łódzkiego    102
  
  Rozdział V. Instytucjonalne wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną w województwie łódzkim w opinii badanych    111
  5.1. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego w instytucjach orzeczniczych    112
  5.2. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego, pomocy i wsparcia w wybranych instytucjach świadczących usługi społeczne i zdrowotne    139
  5.2.1. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego    140
  5.2.2. Uwarunkowania instytucjonalnego zakresu wsparcia    148
  5.2.3. Specyfika współpracy międzyinstytucjonalnej    157
  5.2.4. Meandry współpracy z rodziną    170
  5.2.5. Ograniczone możliwości aktywizacji zawodowej    178
  
  Rozdział VI. Dobre praktyki    185
  
  Rozdział VII. Zakończenie – rekomendacje dla efektywnego wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną    189
  
  Bibliografia    195
RozwińZwiń