POLECAMY
Wydawca:
Format:
W prezentowanej publikacji podjęto rozważania na temat problemów funkcjonowania instytucjonalnego systemu wsparcia osób niepełnosprawnych intelektualnie i chorujących psychicznie na przykładzie analizy wybranych instytucji na terenie województwa łódzkiego. Przedstawione zostały założenia społecznego modelu interpretacji niepełnosprawności, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia opartego na implementacji praw człowieka wraz z przeglądem regulacji prawnych, kształtujących politykę społeczną wobec osób niepełnosprawnych. W książce zaprezentowane zostały potencjalne zasoby instytucjonalne form wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną, a ich egzemplifikacją stały się przedstawione wyniki przeprowadzonych analiz, które powstały na podstawie materiału empirycznego. Ze względu na ważną społecznie tematykę zainteresowani publikacją będą zarówno badacze tej problematyki, jak i praktycy, a także rodziny/opiekunowie dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
„Szczególnie cenne jest ujęcie tej problematyki w kontekście interdyscyplinarnym (…) Jest to ważny głos w dyskusji polskich naukowców, badaczy tej problematyki. Monografia z pewnością inspiruje do dalszych eksploracji, przemyśleń i badań empirycznych”.
Z recenzji wydawniczej prof. B. Szluz
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-369-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Instytucjonalne determinanty wzrostu...
do koszyka
Instytucjonalne granice rynku
do koszyka
Instytucjonalne i kulturowe podstawy...
do koszyka
Instytucjonalne, środowiskowe i...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział I. Od modelu medycznego do poszanowania praw człowieka | 11 |
Rozdział II. Dorosłość osób niepełnosprawnych intelektualnie i psychicznie jako problem społeczny | 21 |
2.1. Niepełnosprawność intelektualna | 27 |
2.1.1. Kwestie definicyjne | 27 |
2.1.2. Od „niepełnosprawnego” dzieciństwa do „niepełnosprawnej” dorosłości – specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną | 30 |
2.1.3. „Niepełnosprawna rodzina” jako (nie)jedyny system wsparcia | 40 |
2.2. Niepełnosprawność psychiczna | 45 |
2.2.1. Kwestie definicyjne | 45 |
2.2.2. Choroba psychiczna w świadomości społecznej | 47 |
2.2.2.1. Postawy i opinie mieszkańców województwa łódzkiego wobec osób chorych psychicznie | 51 |
2.2.3. Od hospitalizacji do psychiatrii środowiskowej | 53 |
Rozdział III. Rozwiązania legislacyjne wpływające na kształt polityki wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną | 63 |
Rozdział IV. Możliwości instytucjonalnego wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną | 81 |
4.1. Instytucje orzecznicze – procedury orzekania, tryb i zasady | 81 |
4.2. Instytucje pomocy społecznej i ochrony zdrowia | 87 |
4.3. Zasoby instytucjonalne na terenie Łodzi i województwa łódzkiego | 102 |
Rozdział V. Instytucjonalne wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną w województwie łódzkim w opinii badanych | 111 |
5.1. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego w instytucjach orzeczniczych | 112 |
5.2. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego, pomocy i wsparcia w wybranych instytucjach świadczących usługi społeczne i zdrowotne | 139 |
5.2.1. Problemy i uwarunkowania procesu diagnostycznego | 140 |
5.2.2. Uwarunkowania instytucjonalnego zakresu wsparcia | 148 |
5.2.3. Specyfika współpracy międzyinstytucjonalnej | 157 |
5.2.4. Meandry współpracy z rodziną | 170 |
5.2.5. Ograniczone możliwości aktywizacji zawodowej | 178 |
Rozdział VI. Dobre praktyki | 185 |
Rozdział VII. Zakończenie – rekomendacje dla efektywnego wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną | 189 |
Bibliografia | 195 |