Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii

1 opinia

Format:

ibuk

Autorzy podejmują niezwykle ważne i aktualne problemy związane z pedagogiką i edukacją w obliczu coraz silniej zaznaczającego się kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii w różnych sferach życia. Na podstawie badań, kierując się troską o polskie społeczeństwo, a zwłaszcza o młode pokolenie, które doświadcza życia w warunkach podziałów i destrukcji wspólnoty obywatelskiej, postulują podejmowanie działań na rzecz poprawy jej kondycji i jakości oraz rewitalizacji życia społeczno-edukacyjnego z wykorzystaniem kanonu wartości edukacyjnych, społecznych i kulturowych, a także regeneracji i wzmocnienia więzi społecznych.


Książka jest adresowana do odbiorców ze środowiska akademickiego i oświatowego, szczególnie do naukowców zajmujących się pedagogiką i naukami pokrewnymi, nauczycieli, dyrektorów szkół, studentów studiów pedagogicznych i nauczycielskich, oraz do przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej. Inicjatywa wydania tomu wiąże się bezpośrednio z jubileuszowym X Ogólnopolskim Zjazdem Pedagogicznym „Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii”, który odbył się w dniach 18–20 września 2019 roku w Warszawie. Prezentowane na Zjeździe referaty skłoniły do namysłu nad kondycją polskiej pedagogiki i edukacji. Odsłoniły „janusowe oblicze” zjawiska kryzysu, złożoność uwarunkowań kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii, w tym w instytucjach edukacyjnych, oraz sposoby jego przezwyciężania.


The authors call for taking measures to improve the state and the quality of civic community and to revitalize socio-educational life, using the canon of educational, social and cultural values, as well as to regenerate and strengthen social bonds. The book is addressed to scholars, especially those whose main fields of study are pedagogy and related sciences, to teachers, school headmasters, students of pedagogy and education and to local and government administration members.


Rok wydania2020
Liczba stron494
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4295-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA
  PEDAGOGIKA I EDUKACJA KU AUTONOMII, ZAUFANIU I WSPÓLNOTOWOŚCI
  Zbigniew Kwieciński „Wleczemy za sobą długi ogon nie przezwyciężonej przeszłości”. Pierwsza dekada    21
  
  Joanna Madalińska-Michalak Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia: edukacja do autonomii    31
  
  Andrzej Maciej Kaniowski Autonomia wyzwaniem dla naszej
  edukacji    48
  
  Bogusław Śliwerski Pedagogika (braku) zaufania    67
  
  Urszula Ostrowska Edukacja wobec kryzysu zaufania. Spojrzenie z perspektywy aksjologicznej    79
  
  Ryszard Maciej Łukaszewicz Edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii – która edukacja i jaka?    98
  
  Teresa Hejnicka-Bezwińska Pamięć i tradycja w kulturze zaufania (vs. nieufności)    116
  
  Krzysztof Maliszewski, Ewa Marynowicz-Hetka, Lech Witkowski
  Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej (Posłowie)    134
  
  Tadeusz Pilch Myśl pedagogiczna i edukacja wobec anomii, bierności obywatelskiej, dysfunkcjonalności władzy i demokracji proceduralnej    153
  
  Małgorzata Kosiorek Pedagogiczno-społeczne konteksty bierności obywatelskiej w III RP    177
  
  Renata Nowakowska-Siuta Odwaga dialogu, wspólnotowości
  i sceptycyzmu. Uniwersytet w obronie rudymentarnych wartości stanowiących o jego (prze)trwaniu    189
  
  Stefan M. Kwiatkowski Prognozowanie rozwoju systemu edukacji w kontekście wyzwań natury globalnej    207
  
  Anna Sajdak-Burska Budowanie kultury zaufania i wspólnotowości w dydaktyce akademickiej    223
  
  CZĘŚĆ DRUGA
  PODMIOTY EDUKACJI JAKO PRZEDMIOT BADAŃ I REFLEKSJI PEDAGOGICZNEJ
  Piotr Kostyło Leszka Kołakowskiego pojęcie charyzmatycznego nauczyciela    249
  
  Rafał Piwowarski Czy praca nauczycieli jest ceniona?    267
  
  Izabella Kust Misja nauczyciela szkoły zawodowej    287
  
  Anna Zielińska Młody nauczyciel w szkole. Problemy związane z rozwojem kompetencji i autonomii    308
  
  Marta Porembska Prawo dziecka do kontaktów z obojgiem rodziców a konflikt okołorozwodowy    326
  
  Alicja Zagrodzka Rodzice w kryzysie małżeńskim na warsztatach umiejętności wychowawczych – szanse i zagrożenia    346
  
  Anna Gaweł-Mirocha Twórcze działania w pracy z dziećmi z cechami osobowości narcystycznej izolowanymi rówieśniczo jako sprawcami i ofiarami przemocy rówieśniczej    380
  
  Jacek Pyżalski, Agnieszka Cybal-Michalska, Natalia Walter, Mateusz Marciniak, Sylwia Jaskulska, Ewa Karmolińska-Jagodzik Picie alkoholu i zaburzenia związane z piciem alkoholu u polskich studentów – kilka ważnych wyników reprezentatywnych badań    397
  
  Małgorzata Orłowska Czas wolny jako środowisko życia    413
  
  Katarzyna Białożyt Edukacja kobiet w okresie późnej starości    425
  
  CZĘŚĆ TRZECIA
  REFLEKSJE METODOLOGICZNE
  Dariusz Kubinowski Trajektorie legitymizacji naukowej innowacyjnych metod pedagogicznych badań jakościowych: badanie w działaniu, badanie przez sztukę, autoetnografia    443
  
  Jarosław Gara Problematyczność recepcji metody fenomenologicznej i jej stosowalności w badaniach pedagogicznych    457
  
  Rafał Włodarczyk Rozumienie jako przekład. Wokół koncepcji hermeneutyki George’a Steinera    474
  
  Stanowisko X Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego wobec
  następstw zmian w oświacie    491
RozwińZwiń