POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorzy podejmują niezwykle ważne i aktualne problemy związane z pedagogiką i edukacją w obliczu coraz silniej zaznaczającego się kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii w różnych sferach życia. Na podstawie badań, kierując się troską o polskie społeczeństwo, a zwłaszcza o młode pokolenie, które doświadcza życia w warunkach podziałów i destrukcji wspólnoty obywatelskiej, postulują podejmowanie działań na rzecz poprawy jej kondycji i jakości oraz rewitalizacji życia społeczno-edukacyjnego z wykorzystaniem kanonu wartości edukacyjnych, społecznych i kulturowych, a także regeneracji i wzmocnienia więzi społecznych.
Książka jest adresowana do odbiorców ze środowiska akademickiego i oświatowego, szczególnie do naukowców zajmujących się pedagogiką i naukami pokrewnymi, nauczycieli, dyrektorów szkół, studentów studiów pedagogicznych i nauczycielskich, oraz do przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej. Inicjatywa wydania tomu wiąże się bezpośrednio z jubileuszowym X Ogólnopolskim Zjazdem Pedagogicznym „Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii”, który odbył się w dniach 18–20 września 2019 roku w Warszawie. Prezentowane na Zjeździe referaty skłoniły do namysłu nad kondycją polskiej pedagogiki i edukacji. Odsłoniły „janusowe oblicze” zjawiska kryzysu, złożoność uwarunkowań kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii, w tym w instytucjach edukacyjnych, oraz sposoby jego przezwyciężania.
The authors call for taking measures to improve the state and the quality of civic community and to revitalize socio-educational life, using the canon of educational, social and cultural values, as well as to regenerate and strengthen social bonds. The book is addressed to scholars, especially those whose main fields of study are pedagogy and related sciences, to teachers, school headmasters, students of pedagogy and education and to local and government administration members.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 494 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4295-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | |
PEDAGOGIKA I EDUKACJA KU AUTONOMII, ZAUFANIU I WSPÓLNOTOWOŚCI | |
Zbigniew Kwieciński „Wleczemy za sobą długi ogon nie przezwyciężonej przeszłości”. Pierwsza dekada | 21 |
Joanna Madalińska-Michalak Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia: edukacja do autonomii | 31 |
Andrzej Maciej Kaniowski Autonomia wyzwaniem dla naszej | |
edukacji | 48 |
Bogusław Śliwerski Pedagogika (braku) zaufania | 67 |
Urszula Ostrowska Edukacja wobec kryzysu zaufania. Spojrzenie z perspektywy aksjologicznej | 79 |
Ryszard Maciej Łukaszewicz Edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii – która edukacja i jaka? | 98 |
Teresa Hejnicka-Bezwińska Pamięć i tradycja w kulturze zaufania (vs. nieufności) | 116 |
Krzysztof Maliszewski, Ewa Marynowicz-Hetka, Lech Witkowski | |
Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej (Posłowie) | 134 |
Tadeusz Pilch Myśl pedagogiczna i edukacja wobec anomii, bierności obywatelskiej, dysfunkcjonalności władzy i demokracji proceduralnej | 153 |
Małgorzata Kosiorek Pedagogiczno-społeczne konteksty bierności obywatelskiej w III RP | 177 |
Renata Nowakowska-Siuta Odwaga dialogu, wspólnotowości | |
i sceptycyzmu. Uniwersytet w obronie rudymentarnych wartości stanowiących o jego (prze)trwaniu | 189 |
Stefan M. Kwiatkowski Prognozowanie rozwoju systemu edukacji w kontekście wyzwań natury globalnej | 207 |
Anna Sajdak-Burska Budowanie kultury zaufania i wspólnotowości w dydaktyce akademickiej | 223 |
CZĘŚĆ DRUGA | |
PODMIOTY EDUKACJI JAKO PRZEDMIOT BADAŃ I REFLEKSJI PEDAGOGICZNEJ | |
Piotr Kostyło Leszka Kołakowskiego pojęcie charyzmatycznego nauczyciela | 249 |
Rafał Piwowarski Czy praca nauczycieli jest ceniona? | 267 |
Izabella Kust Misja nauczyciela szkoły zawodowej | 287 |
Anna Zielińska Młody nauczyciel w szkole. Problemy związane z rozwojem kompetencji i autonomii | 308 |
Marta Porembska Prawo dziecka do kontaktów z obojgiem rodziców a konflikt okołorozwodowy | 326 |
Alicja Zagrodzka Rodzice w kryzysie małżeńskim na warsztatach umiejętności wychowawczych – szanse i zagrożenia | 346 |
Anna Gaweł-Mirocha Twórcze działania w pracy z dziećmi z cechami osobowości narcystycznej izolowanymi rówieśniczo jako sprawcami i ofiarami przemocy rówieśniczej | 380 |
Jacek Pyżalski, Agnieszka Cybal-Michalska, Natalia Walter, Mateusz Marciniak, Sylwia Jaskulska, Ewa Karmolińska-Jagodzik Picie alkoholu i zaburzenia związane z piciem alkoholu u polskich studentów – kilka ważnych wyników reprezentatywnych badań | 397 |
Małgorzata Orłowska Czas wolny jako środowisko życia | 413 |
Katarzyna Białożyt Edukacja kobiet w okresie późnej starości | 425 |
CZĘŚĆ TRZECIA | |
REFLEKSJE METODOLOGICZNE | |
Dariusz Kubinowski Trajektorie legitymizacji naukowej innowacyjnych metod pedagogicznych badań jakościowych: badanie w działaniu, badanie przez sztukę, autoetnografia | 443 |
Jarosław Gara Problematyczność recepcji metody fenomenologicznej i jej stosowalności w badaniach pedagogicznych | 457 |
Rafał Włodarczyk Rozumienie jako przekład. Wokół koncepcji hermeneutyki George’a Steinera | 474 |
Stanowisko X Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego wobec | |
następstw zmian w oświacie | 491 |