POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Transport stanowi podstawę funkcjonowania życia społecznego, politycznego i gospodarczego. Warunki jego działania na danym obszarze w historycznie określonej przestrzeni i granicach politycznych ukształtowane są przez różnorakie potrzeby i modyfikowane przez przemiany gospodarcze i polityczne.
Praca ta dotyczy transportu kolejowego, drogowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i morskiej we wschodnich prowincjach Niemiec w latach 1919–1945. Pominąłem w niej transport w miastach ze względu na jego specyfikę i konieczność rozszerzenia pracy
o problemy rozwoju miast. W zakres rozpatrywanych tu problemów transportu wchodzą zagadnienia techniczne poszczególnych gałęzi transportu, eksploatacyjne i ekonomiczne. Problematyka techniczna obejmuje infrastrukturę, a więc sieci drogową i kolejową, drogi wodne, lotniska wraz ze wszystkim, co służyło obsłudze przewozów, a także środki transportu. Zagadnienia techniczne są rozpatrywane przede wszystkim w związku
z zagadnieniami ekonomicznymi. Z problemami ekonomicznymi kosztów i dochodów wiąże się ściśle polityka transportowa dotycząca relacji między poszczególnymi gałęziami transportu, wykorzystanie transportu dla realizacji celów gospodarczych, politycznych, społecznych i militarnych.
Rok 1919 był pierwszym rokiem pokoju, kształtowania się republiki w Niemczech i ciągle płynnej sytuacji na granicach wschodnich. Obszar, o którym tu mowa, oprócz nazwy określającej jego polityczno-geograficzne położenie „na wschodzie”, był też bardzo zróżnicowany pod względem fizjograficznym, historycznym, gospodarczym i społecznym. Należałoby odpowiedzieć na pytanie o kształtowanie się powiązań transportowych między wchodzącymi w jego skład prowincjami a innymi prowincjami Rzeszy i państwami sąsiednimi.
Ze wstępu
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Historia gospodarcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-294-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
TRANSPORT BUSAMI OD 2,5 DO 3,5 T –...
do koszyka
Transport drogowy w łańcuchach dostaw
do koszyka
Transport Fever - poradnik do gry
do koszyka
Transport intermodalny
do koszyka
Transport lotniczy
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Wstęp | 13 |
Koleje | 19 |
I. Lata19–1932 | 19 |
1. Skutki I wojny | 19 |
2. Status prawny i organizacja kolei | 20 |
3. Sieć kolejowa | 22 |
4. Tabor | 27 |
5. Koleje na Górnym Śląsku | 28 |
6. Umowy dotyczące tranzytu wschodniopruskiego | 29 |
7. Przejścia graniczne | 31 |
8. Przewozy osób | 32 |
9. Przewozy ładunków | 36 |
10. Przewozy tranzytowe | 43 |
11. Koleje Rzeszy a transport samochodowy i lotniczy | 44 |
II. Lata 1933–1939 | 45 |
1. Zarząd i organizacja | 45 |
2. Sieć kolejowa | 46 |
3. Rozbudowa sieci kolejowej | 49 |
4. Tabor i jego eksploatacja | 50 |
5. Przewozy osób | 52 |
6. Przewozy ładunków | 54 |
7. Przewozy tranzytowe | 57 |
8. Komunikacja sąsiedzka polsko-niemiecka | 59 |
III. Lata 1939–1945 | 60 |
1. Zarząd i organizacja | 60 |
2. DRB w działaniach militarnych przeciw Polsce | 61 |
3. Dyrekcje na terenach Polski włączonych do Rzeszy | 62 |
4. Rozbudowa sieci kolejowej | 63 |
5. Przewozy osób | 64 |
6. Przewozy ładunków | 69 |
7. Transporty do obozów śmierci i koncentracyjnych | 73 |
8. Koleje w latach 1944–1945 | 76 |
Transport drogowy | 81 |
I. Lata 1919–1932 | 81 |
1. Drogi | 81 |
1.1. Sieć dróg | 81 |
1.2. Finansowanie budowy i utrzymania | 82 |
2. Środki transportu | 84 |
3. Rozwój ruchu drogowego | 88 |
4. Regulacje transportu samochodowego | 89 |
5. Towarzystwa samochodowe | 91 |
6. Przewozy ładunków | 94 |
7. Przewozy autobusowe | 96 |
8. Gęstość transportu | 102 |
9. Tranzyt drogowy do Prus Wschodnich przez terytorium Polski | 103 |
II. Lata 1933–1939 | 103 |
1. Rozwój sieci drogowej | 103 |
2. Pojazdy drogowe | 109 |
3. Rozwój ruchu drogowego | 110 |
4. Polityka wobec transportu samochodowego | 116 |
5. Przewozy osób | 117 |
6. Przewozy samochodowe DRP i DRB | 119 |
7. Przewozy ładunków | 121 |
8. Tranzyt drogowy do Prus Wschodnich | 127 |
III. Transport drogowy w czasie II wojny | 128 |
1. Tabor samochodowy | 128 |
2. Przewozy osób | 129 |
3. Przewozy ładunków | 131 |
4. Ewakuacja | 133 |
Lotnictwo | 135 |
I. Lata 1919–1932 | 135 |
1. Lotnictwo niemieckie na początku lat dwudziestych | 135 |
2. Techniczne warunki rozwoju przewozów lotniczych | 136 |
3. Przedsiębiorstwa lotnicze | 139 |
4. Regionalne towarzystwa lotnicze | 140 |
5. Krajowe połączenia lotnicze | 143 |
6. Połączenia międzynarodowe i tranzytowe | 144 |
7. Przewozy osób, poczty i ładunków | 146 |
8. Wyniki ekonomiczne, subwencje | 148 |
II. Lata 1933–1939 | 150 |
1. Rozwój techniczny | 150 |
2. Przedsiębiorstwa lotnicze | 151 |
3. Linie lotnicze i przewozy | 152 |
III. Komunikacja lotnicza podczas II wojny światowej | 154 |
Żegluga śródlądowa | 157 |
I. Lata 1919–1932 | 157 |
1. Postanowienia traktatów pokojowych | 157 |
2. Drogi wodne i porty | 159 |
3. Flota i warunki eksploatacji | 161 |
4. Szyprowie i armatorzy | 163 |
5. Sytuacja ekonomiczna żeglugi | 166 |
6. Przewozy | 169 |
7. Tranzyt przez terytorium Polski | 171 |
8. Żegluga pasażerska | 172 |
II. Lata 1933–1939 | 173 |
1. Drogi wodne i porty | 173 |
2. Flota śródlądowa | 175 |
3. Warunki działania żeglugi śródlądowej | 176 |
4. Przewozy ładunków | 178 |
5. Tranzyt przez terytorium Polski | 180 |
III. Lata 1939–1945 | 181 |
1. Drogi wodne | 181 |
2. Flota statków śródlądowych | 182 |
3. Żegluga pasażerska | 183 |
4. Przewozy ładunków | 183 |
5. Żegluga w latach 1944–1945 | 188 |
Żegluga morska | 191 |
I. Lata9–1932 | 191 |
1. Porty prowincji pomorskiej i Prus Wschodnich | 191 |
2. Flota i armatorzy | 193 |
3. Koniunktura i dekoniunktura | 197 |
4. Flota i żegluga portów prowincji pomorskiej i Prus Wschodnich | 200 |
5. Linie pasażerskie i promowe | 201 |
6. Seedienst Ostpreussen | 201 |
7. Linia promowa Sassnitz – Trelleborg | 202 |
II. Lata 1933–1939 | 202 |
1. „Organiczna przebudowa gospodarki” w żegludze morskiej | 202 |
2. Porty handlowe | 204 |
3. Flota i żegluga | 205 |
4. Rozwój linii Seedienst Ostpreussen | 206 |
III. Lata 1939–1945 | 207 |
1. Porty | 207 |
2. Flota i armatorzy | 209 |
3. Żegluga pasażerska | 211 |
4. Ewakuacja drogą morską | 212 |
Podsumowanie | 213 |
Źródła i literatura | 219 |
Transport in the Eastern provinces of Germany | |
in the years 1919–1945 (Summary) | 229 |
Spis tabel | 231 |
Aneks | 235 |