INNE EBOOKI AUTORA
Książka zawiera kompleksowe omówienie problematyki ubezpieczeń lotniczych, w tym ubezpieczenia aerocasco, ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, ubezpieczenia ryzyka wojny i terroru, ubezpieczeń indywidualnych. Szczególnie istotna jest część dotycząca wyłączenia odpowiedzialności firm ubezpieczeniowych, ze wskazaniem konkretnych przykładów i analizą orzecznictwa. Autorka przedstawia, co powinno znaleźć się w umowach ubezpieczenia lotniczego, na co szczególnie należy zwrócić uwagę, konstruując taką umowę, oraz w jakich sytuacjach ubezpieczyciel będzie mógł uwolnić się od obowiązku wypłaty odszkodowania. Publikacja zawiera ponadto wybór orzeczeń sądów polskich oraz zagranicznych na zaprezentowany temat.
Adresaci:
Opracowanie jest przeznaczone dla właścicieli firm ubezpieczeniowych, brokerów i agentów ubezpieczeniowych, właścicieli i pracowników linii lotniczych, prezesów portów lotniczych i aeroklubów; zainteresuje również pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Departamentu Lotniczego Ministerstwa ds. Transportu.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 9 |
Wprowadzenie | str. | 13 |
Rozdział I | |
Charakterystyka ubezpieczeń lotniczych | str. | 17 |
1. Umowa ubezpieczenia lotniczego - charakterystyka | str. | 17 |
2. Umowa reasekuracji | str. | 20 |
3. Rynek ubezpieczeń lotniczych | str. | 24 |
3.1. Pojęcie rynku ubezpieczeń lotniczych (Aviation Insurance Market) | str. | 24 |
3.2. Londyński rynek ubezpieczeń lotniczych | str. | 24 |
4. Rodzaje ubezpieczeń lotniczych | str. | 30 |
Rozdział II | |
Ubezpieczenia lotnicze aerocasco (hull insurance) | str. | 33 |
Rozdział III | |
Ubezpieczenie lotnicze odpowiedzialności cywilnej | str. | 45 |
1. Wprowadzenie | str. | 45 |
2. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej - prawo międzynarodowe | str. | 46 |
2.1. Ubezpieczenie OC eksploatującego statek powietrzny za szkody spowodowane osobom trzecim w prawie międzynarodowym | str. | 46 |
2.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego na przykładzie poszczególnych państw | str. | 48 |
2.3. Minimalne wymogi ubezpieczeniowe za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego na przykładzie poszczególnych państw | str. | 101 |
2.4. Ubezpieczenie OC przewoźnika lotniczego za szkody spowodowane pasażerom i w bagażu w prawie międzynarodowym | str. | 119 |
2.5. Ubezpieczenie cargo | str. | 123 |
2.6. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej - prawo UE | str. | 126 |
2.7. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej - prawo polskie | str. | 131 |
Rozdział IV | |
Ubezpieczenia lotnicze ryzyka wojny i terroru | str. | 143 |
1. Wprowadzenie | str. | 143 |
2. Ryzyko terrorystyczne | str. | 144 |
3. Ubezpieczenia lotnicze ryzyka wojny i terroru po dniu 11 września 2001 r. | str. | 146 |
4. Ochrona ryzyk wojennych i terroru w prawie międzynarodowym | str. | 150 |
5. Ochrona ryzyk wojennych i terroru w prawie europejskim | str. | 154 |
6. Ochrona ryzyk wojennych i szczególnych casco w Polsce | str. | 155 |
7. Specjalne programy ubezpieczeniowe w wybranych państwach | str. | 157 |
Rozdział V | |
Ubezpieczenia indywidualne | str. | 160 |
1. Ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) i ubezpieczenia na życie | str. | 160 |
2. Dodatkowe ubezpieczenia pasażerów | str. | 164 |
3. Coupon insurance | str. | 169 |
4. Ubezpieczenie członków załogi | str. | 169 |
5. Specjalne ubezpieczenie pracowników na skutek wypadku w podróży | str. | 172 |
6. Ubezpieczenia do kart kredytowych (credit card insurance) | str. | 173 |
Rozdział VI | |
Ogólne wyłączenia odpowiedzialności wspólne dla wszystkich ryzyk lotniczych | str. | 182 |
1. Wprowadzenie | str. | 182 |
2. Szczegółowe wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela | str. | 183 |
2.1. Szkody powstałe w wyniku używania statku powietrznego w celu łamania prawa | str. | 183 |
2.2. Szkody powstałe w wyniku używania statku powietrznego niezgodnie z zadeklarowanym zakresem użytkowania | str. | 186 |
2.3. Szkody powstałe w wyniku eksploatacji statku powietrznego na innym terytorium niż wskazane w polisie, o ile nie jest to wynikiem działania siły wyższej lub sytuacji awaryjnej | str. | 188 |
2.4. Szkody powstałe w wyniku wykonywania lotów przez statek powietrzny nieposiadający ważnego świadectwa zdatności do lotu | str. | 191 |
2.5. Szkody powstałe w wyniku prowadzenia statku powietrznego przez osobę niewskazaną w polisie lub osobę nieposiadającą ważnej licencji pilota i uprawnień do pełnienia określonych funkcji na pokładzie statku powietrznego | str. | 192 |
2.6. Szkody powstałe w wyniku obsługi technicznej statku powietrznego przez mechaników nieposiadających wymaganych przepisami uprawnień | str. | 198 |
2.7. Szkody powstałe w wyniku przewozu większej liczby osób, niż dopuszcza instrukcja użytkowania statku powietrznego | str. | 198 |
2.8. Szkody powstałe podczas startu i lądowania na lotnisku/ lądowisku niespełniającym wymagań producenta statku powietrznego | str. | 199 |
2.9. Szkody powstałe na skutek winy umyślnej lub wskutek rażącego niedbalstwa ubezpieczającego lub ubezpieczonego | str. | 199 |
2.10. Szkody powstałe na skutek winy umyślnej lub wskutek rażącego niedbalstwa personelu kierowniczego, jego pracowników i osób działających na jego zlecenie | str. | 201 |
2.11. Szkody powstałe w wyniku wykonywania przez personel lotniczy ubezpieczającego obowiązków służbowych: w stanie nietrzeźwości, pod wpływem leków psychotropowych, narkotyków lub innych środków odurzających | str. | 202 |
2.12. Szkody powstałe w wyniku przewożenia materiałów niebezpiecznych (wybuchowych, żrących, toksycznych itp.) | str. | 205 |
2.13. Szkody powstałe w wyniku wykorzystywania lotnisk niezarejestrowanych oraz lądowisk niewpisanych do ewidencji | str. | 208 |
2.14. Szkody powstałe na podstawie odpowiedzialności przyjętej według porozumienia, chyba że odpowiedzialność ciążyłaby na ubezpieczonym w przypadku braku takiego porozumienia | str. | 211 |
2.15. Szkody powstałe w stosunku do szkód, które znajdują pokrycie w jakiejkolwiek innej polisie ubezpieczeniowej | str. | 211 |
Zakończenie | str. | 213 |
Bibliografia | str. | 217 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 227 |