INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce omówiono kwestię odpowiedzialności za szkody spowodowane na ziemi przez statki powietrzne, szczegółowo analizując prawo międzynarodowe oraz rozwiązania przyjęte przez poszczególne kraje, w tym przez rząd USA po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 r., dotyczące kompensacji szkód, zarówno w postaci śmierci i uszkodzenia ciała oraz rozstroju zdrowia, jak i szkód w mieniu.
Zrozumienie, jak system rekompensat funkcjonował w następstwie wydarzeń z 11 września 2001 r., powinno pomoc politykom i zainteresowanym stronom w opracowaniu podstawowych założeń odszkodowawczych w razie przyszłych aktów terroryzmu na taką skalę oraz w zidentyfikowaniu problemów, które należy uwzględnić, przygotowując się na możliwość takiego zdarzenia.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla właścicieli firm ubezpieczeniowych, brokerów i agentów ubezpieczeniowych, właścicieli i pracowników linii lotniczych, prezesów portów lotniczych i aeroklubów; zainteresuje również pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Departamentu Lotniczego Ministerstwa ds. Transportu.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-6823-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Odpowiedzialność podmiotowa dzieci
do koszyka
Odpowiedzialność porządkowa a...
do koszyka
Odpowiedzialność biegłego rewidenta
do koszyka
Odpowiedzialność cywilna członków...
do koszyka
Odpowiedzialność cywilna uczestników...
do koszyka
Odpowiedzialność cywilna w sporcie w...
do koszyka
Odpowiedzialność cywilna za szkody...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. | 15 |
Część I | |
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. ryzyka ogólnego | |
Rozdział | 1 |
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. ryzyka ogólnego w prawie międzynarodowym | str. | 25 |
1.1. Historia tworzenia systemu rzymskiego | str. | 25 |
1.2. System rzymski - ogólna charakterystyka | str. | 28 |
1.2.1. Konwencja rzymska z 1933 r. | str. | 28 |
1.2.2. Protokół brukselski z 1938 r. | str. | 38 |
1.2.3. Konwencja rzymska z 1952 r. | str. | 39 |
1.2.3.1. Zakres przedmiotowy zastosowania konwencji | str. | 41 |
1.2.3.2. Zakres podmiotowy zastosowania konwencji | str. | 47 |
1.2.3.3. Problematyka odpowiedzialności cywilnej | str. | 55 |
1.2.3.4. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. | 68 |
1.2.4. Jurysdykcja | str. | 70 |
1.2.4.1. Forum rei i forum delicti | str. | 70 |
1.2.4.2. Forum delicti jako jedyne forum | str. | 70 |
1.2.4.2.1. Forum actoris? | str. | 74 |
1.2.4.3. Przedawnienie roszczeń | str. | 76 |
1.2.5. Protokół montrealski z 1978 r. | str. | 76 |
1.3. Próba oceny systemu rzymskiego | str. | 81 |
1.4. Propozycja ILA | str. | 86 |
1.5. Próby modernizacji systemu rzymskiego (2001-2008) | str. | 87 |
1.6. Konwencja o kompensacji szkód wyrządzonych osobom trzecim przez statki powietrzne z 2009 r. - ogólna charakterystyka | str. | 92 |
1.6.1. Zakres zastosowania | str. | 92 |
1.6.2. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny | str. | 97 |
1.6.2.1. Podmiot odpowiedzialny | str. | 97 |
1.6.2.2. Zasada odpowiedzialności | str. | 99 |
1.6.2.3. Przesłanki odpowiedzialności | str. | 102 |
1.6.2.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań | str. | 109 |
1.6.2.5. Odpowiedzialność kilku podmiotów | str. | 110 |
1.6.2.6. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności | str. | 110 |
1.6.2.7. Wypłata zaliczek | str. | 110 |
1.6.3. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. | 111 |
1.6.4. Pozostałe postanowienia konwencji | str. | 112 |
Rozdział | 2 |
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. ryzyka ogólnego w systemach prawnych niektórych państw | str. | 114 |
2.1. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w prawie polskim | str. | 114 |
2.1.1. Wprowadzenie | str. | 114 |
2.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej o prawie lotniczem z 1928 r. | str. | 115 |
2.3. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 1962 r. | str. | 120 |
2.4. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 2002 r. | str. | 122 |
2.4.1. Wprowadzenie | str. | 122 |
2.4.2. Zakres przedmiotowy ustawy | str. | 124 |
2.4.3. Zakres podmiotowy ustawy | str. | 125 |
2.4.4. Zasada odpowiedzialności | str. | 129 |
2.4.5. Przesłanki odpowiedzialności | str. | 131 |
2.4.6. Okoliczności egzoneracyjne | str. | 135 |
2.4.7. Odpowiedzialność na zasadzie winy (zderzenie statków powietrznych oraz przewóz z grzeczności) | str. | 136 |
2.4.8. Relacja między regulacjami kodeksu cywilnego a ustawy z 2002 r. | str. | 137 |
2.5. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. | 143 |
2.6. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego na przykładzie poszczególnych państw | str. | 145 |
Podsumowanie części I | str. | 155 |
Część II | |
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. aktami bezprawnej ingerencji | |
Rozdział | 1 |
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. aktami bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym | str. | 161 |
1.1. Akty bezprawnej ingerencji | str. | 161 |
1.2. Zagadnienie terroryzmu | str. | 164 |
1.3. Wyrównanie szkód wyrządzonych osobom trzecim wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym - konwencja montrealska z 2009 r. | str. | 170 |
1.3.1. Przyczyny i proces tworzenia konwencji montrealskiej z 2009 r. | str. | 170 |
1.4. Konwencja montrealska unlawful interference z 2009 r. - ogólna charakterystyka | str. | 174 |
1.4.1. Zakres zastosowania | str. | 174 |
1.4.2. Trzystopniowy system kompensacji szkód | str. | 176 |
1.4.2.1. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny (pierwszy pułap) | str. | 176 |
1.4.2.2. Międzynarodowy Fundusz Kompensacyjny Lotnictwa Cywilnego (drugi pułap) | str. | 178 |
1.4.2.3. Wilful misconduct eksploatującego statek powietrzny (trzeci pułap) | str. | 190 |
1.4.2.4. Zasada solidarności państw (solidarity of the states) | str. | 196 |
1.4.3. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności | str. | 198 |
1.4.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań | str. | 198 |
1.4.5. Roszczenia regresowe | str. | 199 |
1.4.6. Pozostałe postanowienia | str. | 200 |
1.4.7. Próba oceny przepisów konwencji montrealskiej unlawful interference. Propozycje rozwiązań | str. | 202 |
1.5. Odpowiedzialność państwa: problem bez rozwiązania? | str. | 210 |
1.6. Alternatywne propozycje rozwiązań na szczeblu międzynarodowym | str. | 216 |
1.6.1. Propozycja Ince & Co | str. | 216 |
1.6.2. Propozycja zmodyfikowania reżimu odpowiedzialności za szkody jądrowe | str. | 217 |
1.6.3. Propozycja zmodyfikowania reżimu odpowiedzialności za szkody spowodowane zanieczyszczeniem morza olejami | str. | 221 |
1.6.4. Ochrona praw poszkodowanych na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str. | 225 |
Rozdział | 2 |
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. aktami bezprawnej ingerencji w systemach prawnych niektórych państw | str. | 227 |
2.1. Wyrównanie szkód spowodowanych przez akty terroryzmu - rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa | str. | 227 |
2.1.1. Wprowadzenie | str. | 227 |
2.1.2. Rozwiązania legislacyjne w zakresie kompensacji szkód | str. | 232 |
2.1.3. Specjalne regulacje w prawie lotniczym | str. | 242 |
2.1.4. Specjalne systemy kompensacji dla ofiar przestępstw | str. | 248 |
2.1.5. Specjalne programy ubezpieczeń na wypadek terroryzmu | str. | 258 |
2.2. Odpowiedzialność za szkody spowodowane wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie polskim | str. | 274 |
2.3. W poszukiwaniu nowych rozwiązań | str. | 282 |
Rozdział | 3 |
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim atakami terrorystycznymi z 11 września 2001 r. | str. | 285 |
3.1. Wprowadzenie | str. | 285 |
3.2. Następstwa zamachu z 11 września 2001 r. | str. | 288 |
3.2.1. Następstwa gospodarcze | str. | 288 |
3.2.2. Następstwa dla podmiotów związanych z lotnictwem | str. | 289 |
3.2.3. Następstwa dla przewoźników lotniczych | str. | 289 |
3.2.4. Następstwa w ubezpieczeniach lotniczych | str. | 292 |
3.2.5. Następstwa w polityce międzynarodowej | str. | 295 |
3.2.6. Zmiany w prawie | str. | 296 |
3.3. Kompensacja szkód powstałych na skutek ataku terrorystycznego z 11 września 2001 r. | str. | 298 |
3.3.1. Kompensacja szkód przez Victims Compensation Fund | str. | 298 |
3.3.1.1. Air Transport Safety and System Stabilization Act (ATSSSA) | str. | 298 |
3.3.1.2. September 11th Victim Compensation Fund | str. | 300 |
3.3.1.3. Zadroga Act z 2010 r. | str. | 315 |
3.3.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego w prawie amerykańskim | str. | 320 |
3.3.2.4. Zasady ogólne | str. | 320 |
3.3.2.5. Sądowe dochodzenie roszczeń wynikających z ataków z 11 września 2001 r. | str. | 330 |
3.4. Fundusz czy sąd? Wnioski | str. | 346 |
Podsumowanie części II | str. | 350 |
Zakończenie | str. | 357 |
Bibliografia | str. | 361 |