INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnozy w ujęciu komplementarnym, jednak akcentującym podejście pozytywne do procesu poznania jednostki niedostosowanej społecznie. Wychodząc od ogólnych koncepcji człowieka i jego wychowania, proponuje model integralny, wielowymiarowy procesu jego stawania się oraz adekwatny do przyjętych założeń teoretycznych model diagnozy jego potencjałów.
Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza jest rozbudowaną w stosunku do poprzedniej publikacji (2015) prezentacją założeń teoretyczno-metodologicznych diagnozy pozytywnej w resocjalizacji, zaś druga zawiera propozycje konkretnych modeli diagnozy indywidualnych właściwości i potencjałów człowieka, które należy zidentyfikować i wykorzystać w procesie wewnętrznej przemiany lub w procesie wspierania rozwoju jednostki. Druga część ma zatem wymiar bardziej praktyczny, obejmując modele diagnozy osobowości w ujęciu poznawczym i uzupełniające rozpoznanie modele diagnozy istotnych cech osobowości ważnych dla oceny niedostosowania społecznego, a także modele badania potencjału kreacyjnego jednostki wyznaczające wprost przebieg procesu rozwoju – procesu „stawania się” człowieka. Szczególny walor metodologiczny i jednocześnie metodyczno-praktyczny tej publikacji wiąże się z przedstawieniem w aneksie konkretnych i rozbudowanych diagnoz przypadków, dokonanych z wykorzystaniem wybranych narzędzi, które mogą służyć jako przykład modelowego postępowania diagnostycznego służącego bezpośrednio diagnozie projektującej.
Zaprezentowane teoretyczne podejście pozytywne do diagnozy dla potrzeb resocjalizacji wraz z jego egzemplifikacją i konkretyzacją w formie przedstawienia modelowych rozwiązań w obszarze postępowania diagnostycznego, może być przydatne w rozwijaniu świadomości metodologicznej i diagnostycznej zarówno teoretyków jak i praktyków, zajmujących się edukacją i reedukacją. Podkreślić należy, że na polskim rynku wydawniczym nie ma kompleksowego opracowania obejmującego przedmiot, założenia teoretyczne i metodologiczne, oraz propozycje rozwiązań metodologicznych (zestaw technik i narzędzi) diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu pozytywnym.
Ewa Wysocka, Prof. UŚ dr hab. nauk humanistycznych, pedagog i psycholog, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego i Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, profesor nadzwyczajny w Zakładzie Teorii Wychowania (UŚ) i Zakładzie Psychoprofilaktyki (AJD). Specjalizuje się w problematyce młodzieży, metodologii oraz diagnostyce psychopedagogicznej. Autorka, współautorka i redaktorka 22 opracowań zwartych i ponad 350 artykułów. Do najważniejszych książek zalicza: Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000); Religijność a tolerancja – obszary zależności (Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000); Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007); Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008/2009); Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009/2010); „Kim jestem i kim mogę się stać”. Niektóre problemy okresu dorastania związane z wyborem zawodu (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011); Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2001; współautor A. Nowak); Diagnoza psychopedagogiczna (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006; współautor E. Jarosz); Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (redakcja; Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012); Diagnostyka pedagogiczna, Oficyna Impuls, Kraków 2013), Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice 2015). Autorka wielu wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych do oceny różnych wymiarów funkcjonowania młodego pokolenia, m. in. wykorzystywanych w doradztwie zawodowym. Laureatka Nagrody im. Profesor Ireny Lepalczyk Łódzkiego Towarzystwa Naukowego za pracę badawczą z zakresu pedagogiki społecznej (2010) oraz Nagrody Indywidualnej II stopnia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2011). [maj 2018]
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 388 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3487-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Diagnoza psychologiczna
do koszyka
Diagnoza: alienacja
do koszyka
Diagnoza i terapia w logopedii
do koszyka
Diagnoza i terapia w pracy logopedy i...
do koszyka
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wstęp | | 9 |
ROZDZIAŁ | 1 |
Podejście pozytywne i psychotransgresjonizm jako podstawa teoretyczna | |
diagnozy w resocjalizacji | | 13 |
1.1. Wprowadzenie | | 15 |
1.2. Pozytywny nurt myślenia o resocjalizacji jako podstawa podejścia | |
do procesu diagnostycznego | | 24 |
1.3. Pozytywna psychologia nadziei i psychotransgresjonizm jako podstawa | |
diagnozy pozytywnej w resocjalizacji | | 38 |
1.4. Podsumowanie | | 55 |
ROZDZIAŁ | 2 |
Wybrane narzędzia do diagnozy realizowanej na potrzeby resocjalizacji | |
– ujęcie pozytywne | | 57 |
2.1. Wprowadzenie – założenia przyjętego modelu diagnozy pozytywnej | | 59 |
2.2. Jednostka niedostosowana społecznie – jej osobowość i narzędzia | |
jej poznawania | | 69 |
2.2.1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych | |
i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) | | 71 |
2.2.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | | 71 |
2.2.1.2. Opracowanie narzędzia | | 75 |
2.2.1.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacja | |
wyników | | 78 |
2.2.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego | |
wykorzystaniem | | 81 |
2.2.2. Kwestionariusz „Jak myślę” (HIT) i jego stosowanie w diagnozie | |
resocjalizacyjnej | | 82 |
2.2.2.1. Podstawy teoretyczne | | 82 |
2.2.2.2. Opracowanie narzędzia | | 87 |
2.2.2.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacja | |
wyników | | 91 |
2.2.2.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego | |
wykorzystaniem | | 96 |
2.2.3. Diagnoza wybranych cech osobowości jednostki niedostosowanej | |
społecznie – propozycje narzędzi | | 97 |
2.2.4. Podsumowanie | | 118 |
2.3. Kreatywność, twórczość, zdolności i transgresja jednostki niedostosowanej | |
społecznie – narzędzia ich poznawania | | 120 |
2.3.1. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT) | | 123 |
2.3.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | | 123 |
2.3.1.2. Opracowanie narzędzia | | 126 |
2.3.1.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wyników | | 130 |
2.3.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego | |
wykorzystaniem | | 131 |
2.3.2. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) | | 134 |
2.3.2.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | | 134 |
2.3.2.2. Opracowanie narzędzia | | 139 |
2.3.2.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wyników | | 142 |
2.3.2.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego | |
wykorzystaniem | | 143 |
2.3.3. Warsztat diagnostyczny w procesie identyfikacji potencjałów | |
jednostki niedostosowanej społecznie – propozycje innych | |
narzędzi do wykorzystania w diagnozie resocjalizacyjnej | | 147 |
2.3.3.1. Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) | | 148 |
2.3.3.2. Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH) | | 169 |
2.3.3.3. Lista Zachowań Alternatywnych (LiZA) do pomiaru | |
typów transgresji | | 181 |
2.3.3.4. Skala Transgresji (ST) | | 196 |
2.3.3.5. Inne możliwości diagnozowania sfery twórczej człowieka | | 209 |
2.3.4. Podsumowanie | | 229 |
Refleksja zamiast zakończenia – podejście pozytywne jako konieczny | |
warunek efektywnej resocjalizacji | | 237 |
Aneks | | 241 |
Załącznik 1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych | |
i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) – struktura | |
narzędzia, przykładowy profil i interpretacja. Wersje dla | |
uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych | | 241 |
Załącznik 1a. Struktura KNIIŚ – wersje dla uczniów szkół | |
podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych |241 | |
Załącznik 1b. Przykładowy profil osobowości – analiza | |
i interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | | 251 |
Załącznik 2. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT). | |
Struktura narzędzia, przykładowe profile i interpretacja. | |
Wersje dla uczniów gimnazjów i liceów | | 269 |
Załącznik 2a. Struktura Kwestionariusza Osobowości | |
i Myślenia Twórczego (KOMT) – wersja | |
dla uczniów gimnazjów | | 269 |
Załącznik 2b. Przykładowy profil osobowości i myślenia | |
twórczego – analiza i interpretacja (gimnazjum) | | 271 |
Załącznik 2c. Struktura KOMT – wersja dla uczniów liceum | | 285 |
Załącznik 2d. Przykładowy profil osobowości i myślenia | |
twórczego – analiza i interpretacja (liceum) | | 288 |
Załącznik 3. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) (struktura narzędzia, | |
przykładowe profile i interpretacja) – wersje dla uczniów | |
gimnazjów i liceów | | 305 |
Załącznik 3a. Struktura SZS – wersja dla uczniów gimnazjów | | 305 |
Załącznik 3b. Przykładowy profil zdolności specjalnych – | |
analiza i interpretacja (gimnazjum) | | 307 |
Załącznik 3c. Struktura SZS – wersja dla uczniów liceów | | 317 |
Załącznik 3d. Przykładowy profil zdolności specjalnych – | |
analiza i interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | | 319 |
Załącznik 3e. Przykładowy profil zdolności specjalnych – | |
analiza i interpretacja (konfiguracja „artystyczna”) | | 333 |
Bibliografia | | 335 |
Wykaz schematów i tabel | | 361 |
Indeks nazwisk | | 363 |
Indeks rzeczowy | | 369 |
Summary | | 379 |
Résumé | | 381 |
Zusammenfassung | | 383 |