INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Ilona Matysiak – socjolożka, uzyskała stopień doktora w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Adiunkt w Katedrze Socjologii Zmiany Społecznej w Instytucie Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz stała współpracowniczka Ośrodka Badań nad Społecznymi Problemami Płci w Instytucie Studiów Społecznych im. Profesora Roberta B. Zajonca UW. Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę kapitału społecznego, zmian demograficznych oraz ról społecznych kobiet i mężczyzn w wiejskich społecznościach lokalnych, a także mniejszości narodowych i etnicznych oraz szkolnictwa wyższego. Stypendystka Fulbrighta i autorka książki pt. „Rola sołtysów we współczesnych społecznościach wiejskich. Płeć jako czynnik różnicujący”. Publikowała m.in. w: Gender, Place and Culture: A Journal of Feminist Geography, Wieś i Rolnictwo, Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity.
Autorka koncentruje się na specyficznej i dotychczas w niewielkim stopniu badanej grupie mieszkańców wsi – młodych ludziach z wyższym wykształceniem. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, jaką rolę odgrywają oni w społecznościach, w których żyją. Sprawdza, kim są, dlaczego zdecydowali się na życie na wsi i co z tego wynika. Podjęta problematyka ma istotne znaczenie dla przyszłości polskiej wsi. Książka została oparta na różnorodnym, ilościowym i jakościowym materiale empirycznym, zebranym przez autorkę. Jej ramy teoretyczne wyznacza teoria kapitału kulturowego Pierre’a Bourdieu oraz obszerna analiza dynamicznych przemian, jakie współcześnie przechodzi polska wieś.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-19-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Młodzi bohaterowie Związku Radzieckiego
do koszyka
Młodzi dorośli opuszczający placówki...
do koszyka
Młodzi dorośli w dobie globalizacji....
do koszyka
Młodzi emeryci w Polsce
do koszyka
Młodzi gwardziści
do koszyka
Młodzi i starzy
do koszyka
Młodzi i starzy
do koszyka
Młodzi nabywcy na e-zakupach
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | 9 |
1. Charakterystyka współczesnych przemian obszarów wiejskich | |
w Polsce a kapitał kulturowy mieszkańców wsi | 13 |
1.1. Obszary wiejskie w Polsce i ich specyfika | 15 |
1.1.1. Dezagraryzacja wsi | 18 |
1.1.2. Poprawa jakości życia na wsi | 22 |
1.1.3. Mobilność przestrzenna miasto–wieś | 24 |
1.1.4. Zmiany kapitału społecznego na obszarach wiejskich | 28 |
1.2. Kapitał kulturowy na obszarach wiejskich – młodzi mieszkańcy | |
wsi z wyższym wykształceniem | 30 |
1.2.1. Kapitał kulturowy a środowiska wiejskie | |
przed 1989 rokiem | 33 |
1.2.2. Kapitał kulturowy a środowiska wiejskie po 1989 roku | 37 |
1.2.3. Znaczenie kapitału kulturowego w kontekście | |
współczesnych przemian na wsi | 42 |
1.3. Motywacje do życia na wsi – przegląd literatury | 46 |
1.3.1. Motywacje o charakterze ekonomicznym | 46 |
1.3.2. Motywacje o charakterze społecznym (sieci społeczne) | 47 |
1.3.3. Przywiązanie do miejsca | 48 |
1.3.4. Sielankowe wyobrażenia wiejskości (rural idyll) | 49 |
1.3.5. Typologie młodych mieszkańców wsi | 51 |
1.4. Podsumowanie | 52 |
2. Metodologia badań własnych | 55 |
2.1. Pytania badawcze i hipotezy | 55 |
2.2. Założenia badania, źródła danych i metodologia analiz | 59 |
2.2.1. Badanie sondażowe | 60 |
2.2.2. Wielokrotne studium przypadku | 63 |
2.2.3. Sposób prezentacji wyników badania własnego | 68 |
3. Społeczno-demograficzna charakterystyka badanych | 69 |
3.1. Płeć, wiek i wykształcenie | 69 |
3.2. Miejsce pochodzenia badanych | 70 |
3.3. Sytuacja rodzinna badanych | 73 |
3.3.1. Stan cywilny badanych | 73 |
3.3.2. Poziom wykształcenia współmałżonków/partnerów | 75 |
3.3.3. Dzieci badanych | 76 |
3.3.4. Charakterystyka gospodarstwa domowego | 78 |
3.4. Kapitał kulturowy w rodzinach badanych | 82 |
3.5. Podsumowanie | 88 |
4. Wybory edukacyjne młodych mieszkańców wsi | 91 |
4.1. Uczelnie i kierunki – charakterystyka ilościowa | 92 |
4.1.1. Preferowane typy uczelni | 92 |
4.1.2. Kierunki studiów | 96 |
4.2. Motywacje do podjęcia studiów wyższych | 98 |
4.2.1. Studia jako konieczność w dzisiejszych czasach | 98 |
4.2.2. Motywacje związane z rynkiem pracy | 99 |
4.2.3. Wpływ rodziców | 100 |
4.2.4. Wpływ innych osób | 104 |
4.2.5. Chęć kształcenia się i zdobywania doświadczeń | 105 |
4.3. Wybór kierunku studiów | 106 |
4.3.1. Aspiracje i plany zawodowe | 106 |
4.3.2. Zainteresowania | 108 |
4.3.3. Wpływ rodziny i innych osób | 109 |
4.3.4. Moda, przypadkowe wybory | 110 |
4.4. Wybór uczelni | 111 |
4.4.1. Lokalizacja uczelni | 112 |
4.4.2. „Przetarty szlak” | 113 |
4.4.3. Prestiż uczelni | 114 |
4.4.4. Inne czynniki wyboru uczelni | 115 |
4.5. Wybór uczelni i kierunku studiów a kapitał kulturowy rodziny | 116 |
4.6. Ocena ukończonych studiów | 120 |
4.6.1. Pozytywne oceny ukończonych studiów | 120 |
4.6.2. Negatywne oceny ukończonych studiów | 122 |
4.6.3. Umiarkowanie zadowoleni | 125 |
4.7. Life Long Learning? Dokształcanie się i plany edukacyjne | |
na przyszłość | 125 |
4.7.1. Dokształcanie się przez badanych | 126 |
4.7.2. Plany edukacyjne badanych | 128 |
4.8. Podsumowanie | 130 |
5. Motywacje badanych do życia na wsi | 133 |
5.1. Charakterystyka motywacji badanych do życia na wsi | 134 |
5.1.1. Charakterystyka motywacji – wyniki badania ilościowego | 134 |
5.1.2. Przywiązanie do miejscowości | 137 |
5.1.3. Więzi społeczne w rodzinnej miejscowości | 140 |
5.1.4. Przyczyny ekonomiczne | 141 |
5.1.5. W poszukiwaniu wiejskiej idylli | 143 |
5.2. Korzyści i koszty wynikające z mieszkania na wsi | 144 |
5.2.1. Zalety mieszkania na wsi | 144 |
5.2.2. Wady mieszkania na wsi | 147 |
5.3. Ocena aktualnego miejsca zamieszkania | 148 |
5.3.1. Charakterystyka wsi, w których mieszkają badani | 149 |
5.3.2. Zalety wsi, w której mieszkają badani | 152 |
5.3.3. Najważniejsze problemy w miejscowości | 154 |
5.3.4. Czego najbardziej brakuje w miejscowościach badanych | 157 |
5.4. Miejsce zamieszkania w przyszłości – plany badanych | 160 |
5.5. Czynniki planów badanych dotyczących miejsca zamieszkania | |
w przyszłości – analiza regresji | 166 |
5.6. Motywacje badanych do życia na wsi – próba typologii | 171 |
5.6.1. Zorientowani na partnera | 173 |
5.6.2. Zorientowani na społeczność lokalną | 174 |
5.6.3. Zorientowani na pracę | 175 |
5.7. Podsumowanie | 176 |
6. Praca zawodowa młodych mieszkańców wsi | 177 |
6.1. Charakterystyka pracy zawodowej badanych | 178 |
6.1.1. Sektory, branże i typy stanowisk | 178 |
6.1.2. Dojazdy do pracy | 185 |
6.1.3. Wymiar czasu pracy badanych | 187 |
6.1.4. Ocena obecnej pracy – korzyści i koszty | 188 |
6.2. Praca na własny rachunek – badani prowadzący działalność | |
gospodarczą | 191 |
6.2.1. Charakterystyka działalności gospodarczej badanych | 192 |
6.2.2. Okoliczności uruchomienia działalności gospodarczej | 194 |
6.2.3. Własny biznes – doświadczenia badanych z przeszłości | 196 |
6.3. Praca w gospodarstwie rolnym | 198 |
6.3.1. Charakterystyka gospodarstw rolnych, w których pracują | |
badani | 198 |
6.3.2. Gospodarstwo rolne jako dodatkowe miejsce pracy | 201 |
6.3.3. Rolnicy i rolniczki „na papierze” | 202 |
6.4. Dodatkowe źródła dochodu w rodzinie i doświadczenia pracy | |
za granicą | 203 |
6.4.1. Praca dodatkowa | 203 |
6.4.2. Praca zawodowa współmałżonków/partnerów | 205 |
6.4.3. Praca za granicą | 208 |
6.5. Kierunek wykształcenia a praca zawodowa | 212 |
6.6. Plany zawodowe na przyszłość | 216 |
6.7. Kontekst lokalny a praca zawodowa badanych | 218 |
6.8. Podsumowanie | 221 |
7. Zaangażowanie badanych na rzecz społeczności lokalnej | 223 |
7.1. Kontekst lokalny – aktywność społeczna w miejscowościach | |
zamieszkałych przez badanych | 224 |
7.1.1. Lokalne organizacje społeczne | 224 |
7.1.2. Lokalni liderzy i liderki | 226 |
7.1.3. Aktywność społeczna mieszkańców wsi | 228 |
7.2. Zaangażowanie społeczne badanych | 230 |
7.2.1. Kapitał społeczny – zaufanie i normy współpracy | 230 |
7.2.2. Aktywność badanych w organizacjach | 241 |
7.2.3. Inicjowanie przedsięwzięć na rzecz społeczności lokalnej | 247 |
7.2.4. Zaangażowanie w lokalne inicjatywy innych osób | 252 |
7.3. Zaangażowanie badanych w lokalne sprawy publiczne | 254 |
7.3.1. Zainteresowanie lokalnymi sprawami publicznymi | 255 |
7.3.2. Zaangażowanie w samorząd lokalny | 260 |
7.4. Czynniki zaangażowania społecznego badanych | 265 |
7.4.1. Rodzinne tradycje zaangażowania społecznego | 265 |
7.4.2. Czynniki zaangażowania społecznego badanych – analiza | |
regresji | 270 |
7.4.3. Zaangażowanie w sprawy wsi – plany na przyszłość | 275 |
7.5. Zaangażowanie badanych na rzecz społeczności lokalnej – próba | |
typologii | 277 |
7.5.1. Aktywni incydentalnie lub potencjalnie | 279 |
7.5.2. Nieaktywni | 279 |
7.5.3. Lokalni aktywiści | 280 |
7.6. Podsumowanie | 281 |
Wnioski | 285 |
Bibliografia | 293 |
Indeks nazwisk | 309 |