POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja mieści się w obszarze socjologicznych badań nad strukturą społeczną. Zaprezentowano w niej podstawowe konteksty teoretyczne zjawiska ruchliwości między- i wewnątrzgeneracyjnej, a także jego rozmaite uwarunkowania, związane zarówno z przemianami współczesnego kapitalizmu, jak i specyfiką polskiej transformacji systemowej. Autorka wyeksponowała przy tym perspektywę kohortową, wychodząc z założenia, że badając mechanizmy osiągania pozycji społecznej, warto skierować uwagę na sytuację osób dorastających i podejmujących kluczowe życiowe decyzje już po przełomie ustrojowym. Omówione w książce analizy empiryczne służyły odtworzeniu wzorów ruchliwości międzygeneracyjnej młodych dorosłych mieszkańców polskiego miasta średniej wielkości, ze szczególnym uwzględnieniem biograficznych doświadczeń mężczyzn i kobiet wywodzących się z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym.
Książka skierowana jest przede wszystkim do socjologów: badaczy struktury i ruchliwości społecznej, specjalistów zainteresowanych problematyką zmian społecznych i przebiegu życia. Może też zainteresować polityków społecznych i praktyków pracujących z młodzieżą i młodymi dorosłymi.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-984-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Młodzi bohaterowie Związku Radzieckiego
do koszyka
Młodzi dorośli opuszczający placówki...
do koszyka
Młodzi dorośli w dobie globalizacji....
do koszyka
Młodzi emeryci w Polsce
do koszyka
Młodzi gwardziści
do koszyka
Młodzi i starzy
do koszyka
Młodzi i starzy
do koszyka
Młodzi nabywcy na e-zakupach
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Ruchliwość społeczna w refleksji socjologicznej | 13 |
1.1. Wprowadzenie | 13 |
1.2. Tradycje badawcze w studiach nad ruchliwością społeczną | 15 |
1.2.1. Ruchliwość klasowa i model oksfordzki (Nuffield mobility study) | 19 |
1.2.2. Osiąganie statusu i model Wisconsin | 21 |
1.2.3. Perspektywa reprodukcji społecznej | 24 |
1.3. Ruchliwość społeczna a (nie)równość i (nie)sprawiedliwość | 27 |
1.4. Ruchliwość społeczna w perspektywie merytokracji | 31 |
1.5. Zmiana społeczna a uwarunkowania ruchliwości społecznej | 33 |
1.5.1. Współczesny kapitalizm i przedwcześnie ogłoszona śmierć klas | 35 |
1.5.2. Transformacja systemowa i rekonfiguracja ładu społecznego | 42 |
1.5.2.1. Rekompozycja struktury społecznej | 43 |
1.5.2.2. Nowy język opisu zróżnicowań społecznych | 46 |
1.5.2.3. Przemiany państwa opiekuńczego, decentralizacja i polski porządek welfare | 48 |
1.5.2.4. Stare i nowe wzory ruchliwości we współczesnej Polsce | 51 |
Rozdział 2. Ruchliwość społeczna w perspektywie przebiegu życia | 55 |
2.1. Wprowadzenie | 55 |
2.2. Społeczno-instytucjonalne ramy biografii | 57 |
2.3. Trajektorie, kariery, tranzycje, punkty zwrotne – ustalenia terminologiczne | 61 |
2.4. Przebieg życia w kontekście podmiotowości jednostki i presji struktury | 67 |
2.5. Ryzyko w przebiegu życia | 72 |
2.6. Wczesna dorosłość jako intensywna faza życia | 76 |
2.6.1. Wczesna dorosłość w ujęciu psychologii rozwojowej | 77 |
2.6.2. Przejście do dorosłości w ujęciu socjologicznym | 79 |
2.6.3. Młodzi dorośli we współczesnej Polsce | 84 |
2.6.3.1. Edukacja | 85 |
2.6.3.2. Rynek pracy | 89 |
2.6.3.3. „Opuszczanie gniazda” i zakładanie rodziny | 91 |
2.6.3.4. Orientacje życiowe i aspiracje | 93 |
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań | 97 |
3.1. Wprowadzenie | 97 |
3.2. Rama analityczna | 98 |
3.2.1. Wzory ruchliwości społecznej i wzory przebiegu życia – próba konceptualizacji | 98 |
3.2.2. Młodzi dorośli w badaniach ruchliwości społecznej. Problemy i ograniczenia analiz | 104 |
3.2.3. Wskaźniki położenia społecznego przyjęte w badaniu młodych dorosłych | 107 |
3.2.4. Operacjonalizacja niskiego statusu społeczno-ekonomicznego | 109 |
3.3. Cel i przedmiot badań | 110 |
3.4. Metodologia badania – projekt PROFIT | 113 |
3.4.1. Założenia metodologiczne | 114 |
3.4.2. Zastosowane narzędzia badawcze | 117 |
3.4.2.1. Wywiad kwestionariuszowy | 117 |
3.4.2.2. Wywiad pogłębiony – biografia tematyczna | 118 |
3.4.3. Dobór próby i realizacja badania | 120 |
3.4.4. Procedury opracowania danych | 122 |
3.4.5. Charakterystyka terenu badań | 124 |
3.4.6. Charakterystyka populacji objętej badaniem | 127 |
Rozdział 4. Młodzi dorośli – opis statystyczny ruchliwości międzygeneracyjnej | 131 |
4.1. Międzypokoleniowa ruchliwość młodych dorosłych w wymiarze wykształcenia | 131 |
4.1.1. Rozmiary i kierunki ruchliwości edukacyjnej | 131 |
4.1.2. Bariery osiągania wykształcenia | 141 |
4.2. Międzypokoleniowa ruchliwość młodych dorosłych w wymiarze społeczno-zawodowym | 144 |
4.2.1. Kierunki przemieszczeń | 144 |
4.2.2. Dystans między kategoriami społeczno-zawodowymi | 155 |
4.3. Poziom osiągnięć edukacyjnych i zawodowych młodych dorosłych a wybrane wskaźniki dojrzałości społecznej | 161 |
4.3.1. Aktywność młodych dorosłych na rynku pracy i jej korelaty | 161 |
4.3.2. Zróżnicowanie aktywności i położenia młodych dorosłych na rynku pracy ze względu na wykształcenie i zawód | 162 |
4.3.3. Zróżnicowanie aktywności na rynku pracy ze względu na płeć | 165 |
4.3.4. Poziom osiągnięć a zróżnicowanie sytuacji rodzinnej i bytowej młodych dorosłych | 168 |
Rozdział 5. Biografi młodych dorosłych z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym | 173 |
5.1. Trajektorie edukacyjne | 173 |
5.1.1. Szkoła podstawowa – naznaczanie | 173 |
5.1.2. Przejścia do szkół ponadpodstawowych – (nie)oczywistość wyborów | 182 |
5.1.3. Dalsze kariery edukacyjne – zróżnicowanie ścieżek | 187 |
5.2. Praca w doświadczeniach biograficznych młodych dorosłych | 194 |
5.3. Osiąganie samodzielności i zakładanie rodziny | 200 |
5.4. Punkty zwrotne | 203 |
5.5. Otoczenie społeczne a przebieg biografii badanych | 206 |
5.5.1. Rodzina | 206 |
5.5.2. Szkoła i nauczyciele | 209 |
5.5.3. Instytucje zarządzania ryzykiem | 211 |
5.6. Obiektywne a subiektywne wymiary mobilności społecznej | 215 |
5.6.1. Uwagi o kłopotliwych porównaniach | 215 |
5.6.2. Obiektywne wskaźniki a subiektywne poczucie awansu, stagnacji i degradacji | 218 |
5.6.2.1. Transformacyjna fala – zmiana reguł gry | 219 |
5.6.2.2. Wykształcenie – przepustka do awansu | 223 |
5.6.2.3. Praca – bezpieczeństwo finansowe i samorealizacja | 227 |
5.6.2.4. Mieszkanie i poziom konsumpcji – oznaki statusu | 228 |
5.6.2.5. Relacje rodzinne – alternatywna miara jakości życia | 231 |
5.6.2.6. „Niewidzialna” klasa | 232 |
5.6.3. Poczucie sprawczości i kontroli nad biografią | 233 |
5.7. Wzory biografii młodych dorosłych z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym – próba typologii | 239 |
5.7.1. Biografie awansu | 241 |
5.7.2. Biografie stagnacji | 243 |
5.7.3. Biografie degradacji | 246 |
Rozdział 6. Ruchliwość społeczna młodych Polaków w dobie zmiany społecznej – podsumowanie analiz | 251 |
Aneksy | 263 |
Aneks 1. Kwestionariusz wywiadu | 263 |
Aneks 2. Dyspozycje do wywiadu swobodnego | 283 |
Aneks 3. Lista respondentów w wywiadach swobodnych | 284 |
Bibliografia | 287 |
Spis diagramów, tabel i wykresów | 311 |