Ocalać

Zofia Rydet a fotografia wernakularna

1 opinia

Format:

ibuk

Prezentowana książka jest o fotografii w ruchu – powielanej, dystrybuowanej, oglądanej, przekazywanej z rąk do rąk i eksponowanej – oraz o związanej z fotografią pamięci indywidualnej i zbiorowej.
Za punkt wyjścia do rozważań autorzy przyjęli zdjęcia z archiwum Zofii Rydet zrobione na Podkarpaciu, ale przede wszystkim interesowało ich, jak korespondują one z miejscowymi wzorcami praktyk fotograficznych. Badania wykazały, że fotografia rodzinna pełni na analizowanym obszarze bardzo podobną funkcję do tej, o której mówiła artystka – ma ocalać od zapomnienia. Ocalanie to odnosi się jednak do różnych, dynamicznych procesów budowania wyobrażeń o świecie i przeszłości z wykorzystaniem medium fotograficznego. Właśnie owe procesy i wyobrażenia są przedmiotem tej publikacji.
Od Autorów
„Praca Jakuba Dziewita i Adama Pisarka stanowi bardzo interesujący wkład do naukowej refleksji nad dziedzictwem fotograficznym Zofii Rydet. Przedkładana książka w olbrzymim stopniu aktualizuje namysł nie tylko nad fotografią jako formą dokumentacji rzeczywistości, lecz także stawia odważne pytania o jej funkcję – zarówno w czasie bliskim Zofii Rydet, jak i we współczesności. Autorzy wpisują swoją wypowiedź w retorykę pamięci, pracę zapomnienia i wspomnień, namysłu nad minionym światem, który został starannie udokumentowany w momencie swojego odchodzenia i równie starannie zarchiwizowany. W oryginalny sposób nawiązują do bardzo żywej dziś naukowej refleksji nad pamięcią, jej miejscami i kulturową funkcją.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Kaczmarek


Rok wydania2020
Liczba stron188
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-665-7
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania /     7
  
  1. Ocalenie jest w ruchu. Wprowadzenie do badań / 9–29
  1.1. Mit fotografii /     9
  1.2. W stronę wernakularnego /     17
  1.3. Cyrkulacje /     26
  
  2. Świat, jaki widzimy? Zofia Rydet i polska wieś / 31–48
  2.1. Świat artysty /     31
  2.2. Świat Zapisu /     35
  2.3. Świat wyobrażeń /     41
  
  3. Zapis między dyskursami / 49–83
  3.1. Dyskursywizacja dzieła /     49
  3.2. Etnografizacja dyskursu /     58
  3.3. Dyskursy konstrukcji i rekonstrukcji /     70
  
  4. Pudełka z historiami. Archiwa i praktyki fotograficzne na Podkarpaciu / 85–104
  4.1. Tworzyć i gromadzić /     85
  4.2. Znakować /     96
  4.3. Przemieszczać /     99
  
  5. Kręgi synchronii. Fotografia i więzi / 105–124
  5.1. Zasada ekwiwalencji /     105
  5.2. Wizerunek jako więź /     113
  5.3. Relacje w czasie /     117
  5.4. Pamięć fotograficzna /     122
  
  6. Miejsca przeszłości. Zdjęcia w obiegach lokalnych / 125–152
  6.1. Przestrzenie wspólne /     125
  6.2. Praktyki folkloryzacyjne /     130
  6.3. Mediatorzy /     134
  6.4. Zdjęcia zbiorowe /     142
  6.5. Dawne i nowe /     149
  
  7. Ocalać od zapomnienia. „Zbawcza” siła fotografii / 153–173
  7.1. Znaki dziedzictwa /     153
  7.2. Ślady życia /     156
  7.3. Siła dokumentu /     159
  7.4. Na ratunek /     167
  
  Bibliografia /     175
  
  Indeks /     185
RozwińZwiń