INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Prezentowana książka jest o fotografii w ruchu – powielanej, dystrybuowanej, oglądanej, przekazywanej z rąk do rąk i eksponowanej – oraz o związanej z fotografią pamięci indywidualnej i zbiorowej.
Za punkt wyjścia do rozważań autorzy przyjęli zdjęcia z archiwum Zofii Rydet zrobione na Podkarpaciu, ale przede wszystkim interesowało ich, jak korespondują one z miejscowymi wzorcami praktyk fotograficznych. Badania wykazały, że fotografia rodzinna pełni na analizowanym obszarze bardzo podobną funkcję do tej, o której mówiła artystka – ma ocalać od zapomnienia. Ocalanie to odnosi się jednak do różnych, dynamicznych procesów budowania wyobrażeń o świecie i przeszłości z wykorzystaniem medium fotograficznego. Właśnie owe procesy i wyobrażenia są przedmiotem tej publikacji.
Od Autorów
„Praca Jakuba Dziewita i Adama Pisarka stanowi bardzo interesujący wkład do naukowej refleksji nad dziedzictwem fotograficznym Zofii Rydet. Przedkładana książka w olbrzymim stopniu aktualizuje namysł nie tylko nad fotografią jako formą dokumentacji rzeczywistości, lecz także stawia odważne pytania o jej funkcję – zarówno w czasie bliskim Zofii Rydet, jak i we współczesności. Autorzy wpisują swoją wypowiedź w retorykę pamięci, pracę zapomnienia i wspomnień, namysłu nad minionym światem, który został starannie udokumentowany w momencie swojego odchodzenia i równie starannie zarchiwizowany. W oryginalny sposób nawiązują do bardzo żywej dziś naukowej refleksji nad pamięcią, jej miejscami i kulturową funkcją.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Kaczmarek
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-665-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ocalające zatracenie. Rozważania o...
do koszyka
Ocalała z chińskiego gułagu
do koszyka
Ocalało pięciu
do koszyka
O „ocalającej nieporządek rzeczy”...
do koszyka
Spis treści
Podziękowania / | 7 |
1. Ocalenie jest w ruchu. Wprowadzenie do badań / 9–29 | |
1.1. Mit fotografii / | 9 |
1.2. W stronę wernakularnego / | 17 |
1.3. Cyrkulacje / | 26 |
2. Świat, jaki widzimy? Zofia Rydet i polska wieś / 31–48 | |
2.1. Świat artysty / | 31 |
2.2. Świat Zapisu / | 35 |
2.3. Świat wyobrażeń / | 41 |
3. Zapis między dyskursami / 49–83 | |
3.1. Dyskursywizacja dzieła / | 49 |
3.2. Etnografizacja dyskursu / | 58 |
3.3. Dyskursy konstrukcji i rekonstrukcji / | 70 |
4. Pudełka z historiami. Archiwa i praktyki fotograficzne na Podkarpaciu / 85–104 | |
4.1. Tworzyć i gromadzić / | 85 |
4.2. Znakować / | 96 |
4.3. Przemieszczać / | 99 |
5. Kręgi synchronii. Fotografia i więzi / 105–124 | |
5.1. Zasada ekwiwalencji / | 105 |
5.2. Wizerunek jako więź / | 113 |
5.3. Relacje w czasie / | 117 |
5.4. Pamięć fotograficzna / | 122 |
6. Miejsca przeszłości. Zdjęcia w obiegach lokalnych / 125–152 | |
6.1. Przestrzenie wspólne / | 125 |
6.2. Praktyki folkloryzacyjne / | 130 |
6.3. Mediatorzy / | 134 |
6.4. Zdjęcia zbiorowe / | 142 |
6.5. Dawne i nowe / | 149 |
7. Ocalać od zapomnienia. „Zbawcza” siła fotografii / 153–173 | |
7.1. Znaki dziedzictwa / | 153 |
7.2. Ślady życia / | 156 |
7.3. Siła dokumentu / | 159 |
7.4. Na ratunek / | 167 |
Bibliografia / | 175 |
Indeks / | 185 |