Ocalające zatracenie. Rozważania o doświadczeniu, pamięci i pragnieniu w twórczości Zygmunta Haupta, Stanisława Czycza i Krzysztofa Vargi

1 ocena

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

17,85  21,00 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka składa się z trzech części. Każda z nich dzieli się na osobne rozdziały poświęcone poszczególnym autorom. Ich układ uzależniony został od poziomu reprezentatywności danego zagadnienia w danej propozycji prozatorskiej. A są to: strategia i poetyka fragmentu w części pierwszej; przeszłość, powracanie do niej pamięcią oraz dochodzenie do głosu indywidualnego doświadczenia w części drugiej; wreszcie sposób bycia podmiotu autorskiego oraz koncepcje podmiotowości w trzeciej części pracy.
Tekstowe zapośredniczenie obecności podmiotu skutkuje wyodrębnieniem się tego, co nazwane zostaje głosem samego tekstu. Głos w prozie omawianych trzech pisarzy należy do kogoś, kto w tekście zaistnieć może wyłącznie jako głos właśnie. Pytanie o „kto” tego głosu jest pytaniem tak o jakąś konkretną, historyczną jednostkę, jak o normy i praktyki: psychospołeczne, językowe a także literackie. Twórczość Haupta, Czycza i Vargi odczytana zostaje jako projekt ocalającego zatracenia: dokonującego się w samym głosie dochodzącym ze sceny pisania procesu ocalania śladów pewnej obecności poprzez zatracenie i rozproszenie jej w literackiej artykulacji.


Rok wydania2018
Liczba stron322
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3283-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp .    7
  
  Fragmentaryczność
  Varga: gry tekstowe i gry literackie .    17
  Fragmentaryczność .    17
  Gry w realizm i głos pokolenia .    19
  Gry w biografię .    36
  Gry w fabułę, w dzieło, w tekst .    39
  Karolina, czyli kulminacja .    50
  Haupt we fragmentach .    53
  Kolekcja .    63
  Obrazy, impresje, przewodniki .    74
  Lutnia jako przewodnik .    79
  …po pamiątkach .    84
  Czycz: atopia i amorficzność . 93
  
  Przeszłość – pamięć – strata
  Haupt: być, czyli rozpamiętywać .    109
  Niestałość bycia .    110
  Pamięć fotograficzna i jej literacka reprezentacja .    128
  Ocalenie czy oblężenie? .    134
  Czycz: historie straconej szansy .    145
  Strata – świadomość braku .    145
  Pielęgnowanie straty .  148
  Miasteczko „tangowców” i „artystów” .     151
  Sorrento – od arkadii do atopii .    162
  Varga: od mierności do marności… i z powrotem .    176
  
  Podmiot: autor, pisanie
  Czycz: wypisywanie .    193
  Nikt – Ktoś .    193
  Ja – osoba .  196
  Ja cyniczne .    200
  Przeciw poetom .    204
  Ja wy‑pisujące, ja sarkastyczne . 210
  Ja cielesne .     218
  Występowanie, czyli w drodze do (o)sob(n)ości .    227
  Haupt: rozpisywanie .    244
  Ktoś mówi o sobie .    244
  Podróżnik – przybysz – emigrant .    248
  Swojskość – obcość .    253
  Droga jako dom .    259
  Bycie podobnym.    263
  O rozpisywaniu siebie .    270
  Varga: popisywanie .    275
  
  Zakończenie
  Ocalające zatracenie .    293
  Bibliografia.    299
  Summary .    315
  Резюме .    317
RozwińZwiń