INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka składa się z trzech części. Każda z nich dzieli się na osobne rozdziały poświęcone poszczególnym autorom. Ich układ uzależniony został od poziomu reprezentatywności danego zagadnienia w danej propozycji prozatorskiej. A są to: strategia i poetyka fragmentu w części pierwszej; przeszłość, powracanie do niej pamięcią oraz dochodzenie do głosu indywidualnego doświadczenia w części drugiej; wreszcie sposób bycia podmiotu autorskiego oraz koncepcje podmiotowości w trzeciej części pracy.
Tekstowe zapośredniczenie obecności podmiotu skutkuje wyodrębnieniem się tego, co nazwane zostaje głosem samego tekstu. Głos w prozie omawianych trzech pisarzy należy do kogoś, kto w tekście zaistnieć może wyłącznie jako głos właśnie. Pytanie o „kto” tego głosu jest pytaniem tak o jakąś konkretną, historyczną jednostkę, jak o normy i praktyki: psychospołeczne, językowe a także literackie. Twórczość Haupta, Czycza i Vargi odczytana zostaje jako projekt ocalającego zatracenia: dokonującego się w samym głosie dochodzącym ze sceny pisania procesu ocalania śladów pewnej obecności poprzez zatracenie i rozproszenie jej w literackiej artykulacji.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3283-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ocalała z chińskiego gułagu
do koszyka
Ocalało pięciu
do koszyka
O „ocalającej nieporządek rzeczy”...
do koszyka
Zatracenie
do koszyka
Zatracenie
do koszyka
Zatracenie. Romans
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp . | 7 |
Fragmentaryczność | |
Varga: gry tekstowe i gry literackie . | 17 |
Fragmentaryczność . | 17 |
Gry w realizm i głos pokolenia . | 19 |
Gry w biografię . | 36 |
Gry w fabułę, w dzieło, w tekst . | 39 |
Karolina, czyli kulminacja . | 50 |
Haupt we fragmentach . | 53 |
Kolekcja . | 63 |
Obrazy, impresje, przewodniki . | 74 |
Lutnia jako przewodnik . | 79 |
…po pamiątkach . | 84 |
Czycz: atopia i amorficzność . 93 | |
Przeszłość – pamięć – strata | |
Haupt: być, czyli rozpamiętywać . | 109 |
Niestałość bycia . | 110 |
Pamięć fotograficzna i jej literacka reprezentacja . | 128 |
Ocalenie czy oblężenie? . | 134 |
Czycz: historie straconej szansy . | 145 |
Strata – świadomość braku . | 145 |
Pielęgnowanie straty . 148 | |
Miasteczko „tangowców” i „artystów” . | 151 |
Sorrento – od arkadii do atopii . | 162 |
Varga: od mierności do marności… i z powrotem . | 176 |
Podmiot: autor, pisanie | |
Czycz: wypisywanie . | 193 |
Nikt – Ktoś . | 193 |
Ja – osoba . 196 | |
Ja cyniczne . | 200 |
Przeciw poetom . | 204 |
Ja wy‑pisujące, ja sarkastyczne . 210 | |
Ja cielesne . | 218 |
Występowanie, czyli w drodze do (o)sob(n)ości . | 227 |
Haupt: rozpisywanie . | 244 |
Ktoś mówi o sobie . | 244 |
Podróżnik – przybysz – emigrant . | 248 |
Swojskość – obcość . | 253 |
Droga jako dom . | 259 |
Bycie podobnym. | 263 |
O rozpisywaniu siebie . | 270 |
Varga: popisywanie . | 275 |
Zakończenie | |
Ocalające zatracenie . | 293 |
Bibliografia. | 299 |
Summary . | 315 |
Резюме . | 317 |