INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce autorka przedstawia rozważania dotyczące źródeł obecności czeskich i słowackich twórców w polskim teatrze lalek początku XXI wieku, jak również znaczenia, jakie twórczość artystów trzech sąsiednich krajów miała dla przemian ich rodzimej konwencji lalkowej oraz dla kierunków i intensywności wzajemnych inspiracji i wpływów. Jest to zatem próba zaobserwowania, jak czeska i słowacka tradycja zaważyła na kształcie polskiego teatru lalek, a także, jak polska myśl artystyczna wpłynęła na przemiany form tego gatunku teatralnego za południowymi granicami Polski. Za przestrzeń obserwacji zostało przyjęte terytorium Śląska.
Książka nagrodzona w 2005 roku przez słowacki oddział międzynarodowej organizacji lalkarzy UNIMA (Union Internationale de la Marionnette).
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 462 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3404-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Tam, gdzie był most
do koszyka
Tam, gdzie bzy sięgają nieba
do koszyka
Tam gdzie czekał anioł
do koszyka
Tam gdzie czekał anioł
do koszyka
Tam, gdzie diabeł ma młode
do koszyka
Tam, gdzie diabeł ma młode
do koszyka
Tam, gdzie diabeł mówi dobranoc
do koszyka
Tam, gdzie diabeł mówi dobranoc
do koszyka
Tam gdzie idę wieczorem
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Przedmowa do drugiego wydania / | 9 |
Podziękowania / | 13 |
Wstęp / | 15 |
Zanim zacznie się opowieść… / | 35 |
I. Od zakończenia II wojny światowej do przemian lat osiemdziesiątych XX wieku | |
1. Tradycja i socrealizm / | 59 |
2. Pierwsze jaskółki zmian w teatrze lalek w Czechosłowacji / | 67 |
3. Festiwale / | 77 |
3.1. Festiwale w Czechosłowacji / | 86 |
4. Pierwsze kontakty Jana Dormana z Czechosłowacją / | 90 |
5. Edukacja teatralna lalkarzy / | 102 |
6. Literatura teatralna / | 109 |
6.1. Literatura Czechosłowacji w polskich teatrach lalek / | 109 |
6.2. Polskie inscenizacje czeskich sztuk / | 115 |
6.3. Polska literatura dramatyczna dla dzieci w Czechosłowacji / | 117 |
7. Lata przełomu / | 124 |
7.1. Polska / | 124 |
7.2. Czechosłowacja / | 130 |
8. Najważniejsze ośrodki nowego teatru lalek w Czechosłowacji / | 133 |
8.1. Liberec / | 133 |
8.2. Hradec Králové / | 138 |
8.2.1. Janosik / | 140 |
8.3. Pilzno / | 144 |
8.4. Praga / | 145 |
8.5. Teatry na Słowacji / | 147 |
8.6. Podsumowanie / | 151 |
9. W poszukiwaniu „nowego” / | 154 |
9.1. Walka o lalki / | 154 |
9.2. Polski teatr lalek lat osiemdziesiątych / | 159 |
10. Czeskie i słowackie teatry na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej / | 164 |
II. Twórcy z Czech i ze Słowacji w polskich teatrach lalek na Śląsku | |
1. Początki współpracy / | 179 |
1.1. Wałbrzych / | 179 |
1.2. Polacy z Zaolzia w śląskich teatrach lalek / | 184 |
2. Karel Brožek / | 193 |
2.1. Król Jeleń / | 195 |
2.2. Tematy historyczne / | 198 |
2.3. Teatr w Galerii / | 202 |
2.4. Współpracownicy / | 206 |
3. Petr Nosálek / | 209 |
3.1. Divadlo loutek Ostrava / | 211 |
3.2. Opole / | 214 |
3.3. Współpraca z Martą Guśniowską / | 217 |
3.4. Misteria / | 220 |
3.5. Teatr romantyczny / | 226 |
3.6. O diabełku Widełku / | 231 |
3.7. Ważne tematy dla najmłodszych / | 234 |
3.8. Tristan i Izolda / | 236 |
3.9. Współpracownicy / | 237 |
3.9.1. Scenografowie / | 238 |
3.9.2. Kompozytorzy / | 242 |
4. Inni twórcy czescy / | 250 |
4.1. Josef Krofta / | 250 |
4.2. Jakub Krofta i Wrocławski Teatr Lalek / | 253 |
4.2.1. Po trzech latach / | 256 |
4.2.2. Inscenizacje Krofty / | 259 |
4.3. Marek Zákostelecký / | 263 |
4.4. Miroslav Vildman / | 270 |
4.5. Jan Polívka / | 272 |
4.6. Libor Štumpf / | 276 |
5. Marián Pecko | 278 |
5.1. Inscenizacje bielskie / | 280 |
5.2. Inscenizacje opolskie / | 293 |
5.2.1. Iwona, księżniczka Burgunda / | 298 |
5.2.2. Sztuka i życie / | 304 |
6. Inni twórcy słowaccy / | 306 |
6.1. Mistrzowski team Mariána Pecki / | 307 |
6.2. Ondrej Spišák i František Lipták / | 313 |
Zakończenie / | 317 |
Aneksy | |
1. Oryginalne brzmienie cytatów z publikacji czesko- i słowackojęzycznych / | 331 |
2. Rozmowa Miloša Krekoviča z Evą Farkašovą (fragmenty) / | 337 |
3. Teatry czeskie i słowackie na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej / | 340 |
4. Udział artystów z Czech i ze Słowacji w imprezach towarzyszących Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej / | 348 |
5. Czescy i słowaccy twórcy w polskich teatrach lalek na Śląsku w latach 1945–2016 / | 349 |
6. Prace teatralne czeskich i słowackich reżyserów w Polsce / | 367 |
7. Marek Zákostelecký w polskich teatrach lalek / | 375 |
8. Prace teatralne czeskich i słowackich scenografów w Polsce / | 377 |
9. Inscenizacje Petra Nosálka z muzyką Pavla Helebranda / | 395 |
Bibliografia / | 399 |
Indeks nazwisk / | 415 |
Shrnutí / | 439 |
Zhrnutie / | 447 |
Summary / | 455 |